Protokół został przyjęty przez RM podczas VI sesji w dniu 28 sierpnia 2024 r.
Protokół Nr V/2024
nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się
w dniu 25 lipca 2024 r. w Urzędzie Miejskim w Gniewkowie
Ad 1. Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.
Działając na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz.609 ze zm.)- Przewodniczący Rady ok. godz. 1600 dokonał otwarcia V sesji Rady Miejskiej. Oświadczył, że Rada liczy jeszcze 14 radnych i w obradach udział bierze 11 radnych, co stanowi quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu).
Przewodniczący nadmienił, że obrady Rady są transmitowane przez stronę www.posiedzenia.pl i osoby w nich uczestniczące wyrażają zgodę na przetwarzanie i upublicznianie swoich danych osobowych. Treść klauzuli informacyjnej w tym zakresie dostępna jest na drzwiach sali sesyjnej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej w zakładce „Nagrania z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie” oraz na portalu informacyjny Urzędu Miejskiego w zakładce „Rada”.
Następnie Przewodniczący powitał przedstawicieli Urzędu Miejskiego na czele z Wiceburmistrzem występującym dziś w „debiutanckiej roli”, szefów gminnych jednostek organizacyjnych, sołtysów, mieszkańców oraz Przewodniczącego Miejskiej Komisji Wyborczej w Gniewkowie- pana Jarosława Rucińskiego. Ponownie wskazując na sołtysów pogratulował wyboru nowym osobom, które znalazły się w tym gronie tj. w Zajezierzu- pani Agnieszce Bajerowskiej, w Lipiu- pani Lidii Skawińskiej, w Markowie- panu Andrzejowi Lewińskiemu, w Żyrosławicach- panu Tomaszowi Błaszczykowi, który wcześniej zapraszany był na sesję jako przedstawiciel Izby Rolniczej w Inowrocławiu. Gratulacje skierował także do osób, które ponownie pełnić będą tą funkcję dzięki zdobytemu zaufaniu społecznemu (lista zaproszonych gości i uczestników stanowi załącznik nr 2 do protokołu).
Ad 2. Przyjęcie porządku obrad.
Przewodniczący Rady poinformował, że na wniosek zgodnie z art. 20 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym Rada może bezwzględną większością głosów podjąć zmianę w zaproponowanym przez panią Burmistrz porządku obrad:
Proponowany porządek obrad:
1. Otwarcie sesji, stwierdzenie quorum.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Wręczenie zaświadczenia o wyborze nowo wybranemu radnemu z okręgu wyborczego nr 13.
4. Ślubowanie radnego.
5. Zamknięcie obrad.
Następnie zgłosił wniosek o taką zmianę, tj. aby do porządku obrad wprowadzić w punkcie 3 - „Sprawozdanie Burmistrza za okres międzysesyjny”. Dodał, że wiele się wydarzyło i „w związku z tym taka, a nie inna decyzja pani Burmistrz”. Nadmienił, że w głosowaniu tej zmiany nie będzie brał udziału jeszcze „świeżo upieczony” radny. Kolejno otworzył dyskusję, ale nie było chętnych do zabrania głosu i zmiana została poddana pod głosowanie. W głosowaniu jawnym za zmianą porządku obrad opowiedziało się 11 radnych i tym samym zmiana została przyjęta. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
Przyjęty porządek obrad:
1. Otwarcie sesji, stwierdzenie quorum.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Sprawozdanie Burmistrza za okres międzysesyjny.
4. Wręczenie zaświadczenia o wyborze nowo wybranemu radnemu z okręgu wyborczego nr 13.
5. Ślubowanie radnego.
6. Zamknięcie obrad.
Ad 3. Sprawozdanie Burmistrza za okres międzysesyjny.
Przewodniczący poprosił o zabranie głosu przez pana Wiceburmistrza, który na wstępie zaznaczył, że pani Burmistrz upoważniła go, aby przekazał radnym informację na temat tego, jak wygląda sytuacja w Urzędzie i jakie działania są podejmowane oraz jakie zdarzenia miały miejsce. Za Przewodniczącym Rady w imieniu pani Burmistrz oraz własnym- pogratulował wszystkim wybranym sołtysom, zarówno tym, którzy już mieli przyjemność sprawować tę funkcję, jak i tym nowo wybranym. Przekazał, że pani Burmistrz brała udział w pogrzebie śp. Sylwestra Zielasa- wieloletniego gospodarza Unii Gniewkowo. Podpisana została umowa z wykonawcą inwestycji OSP Gąski i w kontekście sytuacji finansowej Gminy pojawiły się pytania, czy konieczne było zawarcie tej umowy. Wszczęte wcześniej postępowanie o udzielenie zamówienia mogło się zakończyć w dwojaki sposób: wybraniem wykonawcy i zawarciem z nim umowy, albo unieważnieniem. Unieważnienie może mieć miejsce tylko w ściśle określonych przypadkach. Tutaj oferta wykonawcy była na poziomie niższym, niż kwota, którą zamawiający przeznaczył na sfinansowanie zamówienia i podał do publicznej wiadomości przed otwarciem ofert- w konsekwencji nie było podstaw ku temu, aby to postępowanie unieważniać. Trzeba było dokonać wyboru tej oferty i nie było innej możliwości, gdyż unieważnienie postępowania w tej sytuacji byłoby bezpodstawne i stanowiłoby czyn naruszający dyscyplinę finansów publicznych. Wiceburmistrz przekazał, że przeprowadzono 2 nabory. Pierwszy- na stanowisko podinspektora do spraw dróg, którego zatrudnienie ma poprawić nadzór nad inwestycjami w Gminie, ponieważ pojawiły się niepokojące sygnały co do tego, jak te inwestycje przebiegają i dlatego planuje się wzmocnić nadzór nad tym aspektem. Ten nabór jednak już dwukrotnie nie doszedł do skutku z uwagi na brak ofert. Skutecznie natomiast zakończył się nabór inspektora do spraw promocji, gdzie wyłoniona na to stanowisko została pani Dagmara Panfilak. Pan Wolski zaznaczył, że jest to stanowisko do spraw promocji, choć dla niego jest to bardziej stanowisko do spraw komunikacji w Urzędzie, „bo stawiamy na transparentność, chcemy, żeby te informacje trafiały do opinii publicznej, chcemy tutaj przekazywać państwu informację jak wygląda stan, jakie działania podejmujemy, chcemy ogólnie zagrać z państwem w otwarte karty”. Kontynuując, Wiceburmistrz podał, że podpisano również porozumienie z Powiatowym Komendantem Policji na dodatkowe patrole. Nadleśnictwo Gniewkowo zadeklarowało gotowość przekazania kwoty 100 tys. zł na naprawę drogi Godzięba-Dąblin. Wspólnie z panią Burmistrz brał udział w otwarciu Mistrzostw Świata w Udawaniu Gry w Piłkę i to impreza z potencjałem, który nadal nie jest w pełni wykorzystany. Pan Wolski przekazał, że SZEAS zyskał nowego Kierownika i jest to pani Joanna Finc, która „z marszu podjęła się realizacji trudnej misji w postaci próby uzdrowienia stanu finansów, jeśli chodzi o aspekt tutaj oświatowy i widzimy, że rzeczywiście jest zaangażowana i liczymy na to, że wspólnie uda nam się poprawić kondycję finansową, również z perspektywy tego aspektu.” Udało się podpisać umowę-dzierżawy na powierzchnię pod gastronomię w Parku Wolności do 30 września 2024 r. i na kompleksie basenów letnich, gdzie umowę podpisał MGOKSiR do 1 września 2024r. (w poprzednim roku zajmował się tym bezpośrednio Ośrodek). Jeśli chodzi o prowadzenie basenu- to jest informacja o dużej frekwencji i obiekt ten cieszy się zainteresowaniem. Urząd Miejski wystąpił do Ministerstwa Sportu z prośbą o informację, czy Gmina może uzyskać jakieś dofinansowanie na prowadzenie tego obiektu, czy też startować w jakiś konkursach, aby poprawić montaż finansowy dla tego zadania. „Wiemy, że może być to dla Gminy taniej, z tym, że trzeba się podjąć tutaj tej organizacji dużo wcześniej, niż tak na dobrą sprawę za pięć dwunasta, jeśli chodzi o sezon”. Można pozyskać różne środki np. rządowe, od prywatnych inwestorów i można to poprawić. W okresie od ostatniej sesji doszło do spotkań z bankami: z Piastowskim Bankiem Spółdzielczym, z Bankiem Pekao BP i BGK. Zapraszane były również inne banki w kontekście kredytu, który Gmina zamierza zaciągnąć. Bank Spółdzielczy został zapytany o kwestie „masowych płatności”, na zasadach podobnych, jak w przypadku przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność chociażby w zakresie telekomunikacji, gdzie te płatności dokonywane przez poszczególnych kontrahentów trafiają na wyodrębniony rachunek. Usprawniłoby to księgowanie. Wiceburmistrz przekazał też, że jeśli chodzi o PKO BP- to już trzykrotnie doszło do niezapłacenia odsetek w terminie z tytułu obligacji. W
konsekwencji Bank ten powiedział, że oferty w naszym postępowaniu nie złoży. Gmina jest u niego na „czarnej liście” i w tej sytuacji należy odzyskać to zaufanie i z
przekazu podczas spotkania wynikało, że była to tak nadzwyczajna sytuacja, że nawet bezpośrednio sam Zarząd się tym zajął, „bo nie pierwszy raz na dobrą sprawę spotkali
się z sytuacją, kiedy samorząd nie spłacał odsetek”. Rzekomo była to dla nich nadzwyczajna sytuacja, niespodziewana, żeby to samorząd nie był w stanie w terminowo zapłacić odsetek. Miało miejsce również spotkanie z księdzem Jackiem Twarogiem oraz księdzem Piotrem Frelichem w sprawie uroczystości pogrzebowych pułkownika Sobocińskiego. Pogrzeb będzie miał miejsce 1 września 2024 r. i wysłane zostały zaproszenia do różnych osób na ten pogrzeb. Został ogłoszony nabór na stanowiska Dyrektora Szkoły Podstawowej w Gniewkowie im. Dr. J.Dreckiego oraz na Dyrektora Szkoły Branżowej I stopnia w Gniewkowie i upłynął już termin składania ofert. 6 sierpnia 2024 r. zostaną przeprowadzone konkursy na jedno i drugie stanowisko. Odbyło się spotkanie organizacyjne dotyczące Dożynek Gminnych w Wielowsi w dniu 24 sierpnia 2024 r. Każda ze stron uczestniczących w organizacji została poinformowana o tym, jakie obowiązki spoczywają na poszczególnych instytucjach. Wszczęte zostało postępowanie na kredyt, o którym mówił wcześniej w kontekście tych spotkań z bankami. Dzisiaj pojawiły się pierwsze pytania do tego przetargu, więc jest nadzieja, że jakieś zainteresowanie tym postępowaniem będzie, że uda się Gminie pozyskać ofertę banku i z niej skorzystać, bo sytuacja jest taka, że na ten kredyt jest skazana. „Problemem, chorobą Gminy Gniewkowo nie jest, jest nadmiar wydatków w stosunku do dochodów; zaciąganie kredytów to jest jedynie leczenie objawów tej choroby”. W kwestii inwestycji drogowych i Polskiego Ładu doszło do wszczęcia 2 postępowań: jedno postępowanie zakończyło się unieważnieniem, drugie trwa, ale w jednym i drugim postępowaniu oferty znacznie przekraczały kwoty, które zamawiający mógł przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Urząd będzie musiał przysiąść do tego i zastanowić się w jaki sposób te drogi ze sobą połączyć, które z nich wybrać do realizacji, bo wszystkich tych dróg objętych pierwszymi postępowaniami nie będzie można sfinansować, ponieważ tak kształtują się niestety ceny ofert wykonawców. W konsekwencji trzeba będzie wybrać te drogi, które są w najgorszym stanie, które powinny być finansowane. Wszystkich dróg dofinansowaniem nie da się niestety objąć z perspektywy ofert, które wpłynęły.
Jeśli chodzi o akcję związaną z wysyłaniem upomnień w zakresie opłat za odpady- przynosi ona wymierne korzyści cały czas. Jest to ok. 15 tys. złotych tygodniowo, które dodatkowo wpływają, jeśli chodzi o system finansowania odbioru odpadów i ich zagospodarowania. 30 lipca 2024 r. odbędzie się spotkanie z poszczególnymi jednostkami OSP, aby jeszcze raz przekazać im informacje, co do konieczności racjonalnego podchodzenia do wydatków. Niestety sytuacja finansowa Gminy wygląda w ten sposób, że jeśli chodzi o OSP- to będzie ją stać na utrzymanie zdolności bojowej jednostek, bo zdrowie i życie jest na pierwszym miejscu. Żadnych inwestycji Gmina nie będzie w stanie finansować z perspektywy obecnej kondycji. Do pani Burmistrz i pana Przewodniczącego trafiło zaproszenie, choć może bardziej „wezwanie” w trybie nadzorczym z Regionalnej Izby Obrachunkowej w związku z tym, że już niestety wskaźniki, jeśli chodzi o zadłużenie oscylują wokół limitu. Na posiedzenie wzywa Kolegium, które zapewne chce też usłyszeć o pomyśle na to, jak wyjść z tej trudnej sytuacji. Do udziału w tym spotkaniu zaprasza się wszystkich radnych, aby mogli przynajmniej posłuchać o czym się tam będzie mówić, aby nikt nie zarzucił, żet o, co się dzieje jest jedynie narracją, że jest faktycznie taka sytuacja, i że wszyscy musimy się z nią zmierzyć. Z-ca Burmistrza przekazał również, że będą prowadzone
spotkania ze wszystkimi, możliwymi firmami w zakresie zagospodarowania odpadów, aby zobaczyć, kto byłby w stanie od nas odbierać śmieci i je zagospodarowywać i
w konsekwencji uzyskać jak najlepszą ofertę. Pan Wolski przekazał, że wczoraj, lub przedwczoraj wpłynęła płatność z ARMiRu, dotycząca tej kanalizacji- 1,4 mln zł. Udało się również przeprowadzić skutecznie przetarg na zbycie nieruchomości w miejscowości Lipie, a uzyskana cena to 162 tys. zł. Sprzedaż sfinalizowania będzie 1 sierpnia 2024 r. Na sesję sierpniową radnym przekazany zostanie projekt uchwały dotyczący połączenia MGOKSiR z Biblioteką. Na razie wywołana musi być uchwała o zamiarze połączenia i jest to procedura długotrwała, bo taka uchwała o zamiarze połączenia musi być wywołana co najmniej na 6 miesięcy przed połączeniem. W procedurze tej opinię wyrazić musi Wojewódzka Biblioteka Publiczna, Krajowa Rada Bibliotekarska i zgodę musi wyrazić Minister Kultury, o co trzeba będzie zabiegać, jeżeli taka uchwała o zamiarze będzie podjęta. Takie działanie ma służyć zapewnieniu w Bibliotece możliwość realizowania różnych zadań, co jest niemożliwe z uwagi na warunki lokalowe. Oczywistym aspektem jest również ograniczenie kosztów administracyjnych w tym zakresie. Jest też pomysł na przeprowadzenie audytu oświetlenia ulicznego, bo niestety pracownikom Urzędu brakuje wiedzy technicznej, która do tego jest niezbędna, żeby to było zrobione fachowo.
Konieczne są działania, które pozwolą na zredukowanie kosztów oświetlenia. W międzyczasie podjęta zostanie próba zorganizowania spotkania z sołtysami, aby poprosić ich o wskazanie miejsc, gdzie ewentualnie można ograniczyć oświetlenie. Chodzi o to, aby zredukować koszty w tym zakresie i żeby „to miało ręce i nogi, aby to było w sposób mądry przeprowadzony”.
Prowadzący podziękował za to wystąpienie i zapytał o termin spotkania z Kolegium RIO oraz o to, w jaki sposób radni mogą w nim uczestniczyć. Wiceburmistrz przyznał, że rzeczywiście to nie wybrzmiało- spotkanie odbędzie się 31 lipca 2024 r. o godz. 1000 i będzie się odbywało online, co można przeprowadzić w tej sali. Jeszcze raz zaprosił radnych do udziału, aby wiedzieli, jak wygląda sytuacja, i żeby wspólnie zmierzyć się z tym problemem. Na dobrą sprawę, pani Burmistrz może przedstawiać radnym projekty, ale nie ruszy z miejsca, jeżeli Rada ich nie przyjmie.
Przewodniczący zwrócił uwagę, że ten udział nie odbędzie się na zasadzie udostępnienia linków, tylko obecności w Urzędzie i przesłuchiwania się jak to wygląda. Wiceburmistrz zaznaczył, że to jest oczywiście do wypracowania, bo myślano, aby zrobić to w ten sposób. Uzyskał wstępną informację, że to byłoby dopuszczalne, ale jeszcze, jak w poniedziałek wróci pani Burmistrz, to będzie to potwierdzane bezpośrednio u pana Prezesa, czy radni będą mogli przysłuchiwać się temu posiedzeniu Kolegium. Więc to zaproszenie do udziału zostanie ewentualnie potwierdzone w poniedziałek, jak tylko będzie ta informacja od pana Prezesa.
Przewodniczący Rady nadmienił, że rozmawiał z panią Burmistrz na ten temat i wyraził taką wolę, żeby radni mieli szansę uczestniczenia w tym spotkaniu, żeby mogli wysłuchać zarzutów RIO, choć bez możliwości zadawania pytań.
Kolejno, prowadzący obrady otworzył dyskusję.
Radny Gremplewski zwrócił uwagę, że w związku z tym, że mamy okres urlopowy i pewnie i też ze względu na zobowiązania zawodowe- nie każdy będzie mógł dotrzeć do Urzędu i zapytał, czy jest możliwe udostępnienie linku, żeby ewentualnie radni, którzy nie będą mogli przybyć- mogli również odsłuchać, co Izba ma do powiedzenia. Przewodniczący Rady odpowiedział, że na razie to wezwany jest Burmistrz i Przewodniczący i jak pan Prezes wyrazi łaskawie zgodę, to wtedy będzie można rozmawiać, bo to on jest organizatorem tego spotkania, dlatego zalecił, aby „nie nadwyrężać cierpliwości organizatora tego spotkania”.
Radny Orent nawiązał do przetargów ogłoszonych w ramach Polskiego Ładu, z których jeden został unieważniony i zapytał jakich to dotyczyło inwestycji. Z-ca Burmistrza podał, że jeden to była ulica Ogrodowa, Dreckiego, Jęczmienna oraz droga w Markowie, a ten drugi obejmował m.in. ścieżkę rowerową w Suchatówce. Pan Orent zapytał, czy tam było również Buczkowo, na co pan Wolski oświadczył, że to sprawdzi i niezwłocznie radnego poinformuje, bo nie chciałby wprowadzić go w błąd.
W nawiązaniu do przedstawionej przez Wiceburmistrza informacji- Przewodniczący Rady przekazał, że pani Bogumiła Pęczkowska została wybrana na Przewodniczącą Gminnej Rady Seniorów, a pan Jerzy Ratajczak- Wiceprzewodniczącym. Przewodnicząca to była pani Sekretarz, natomiast Wiceprzewodniczący- to radny kilku poprzednich kadencji Rady Miejskiej.
Nie było więcej chętnych do zabrania głosu, dyskusja została zamknięta i sprawozdanie poddano pod głosowanie. Przewodniczący Rady podsumował głosowanie stwierdzając, że sprawozdanie zostało przyjęte jednogłośnie- 11 radnych głosowało „za”. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.
Ad 4. Wręczenie zaświadczenia o wyborze nowo wybranemu radnemu z okręgu wyborczego nr 13.
Przewodniczący Rady przekazał, że 14 lipca 2024 r. w wyborach uzupełniających do Rady Miejskiej przeprowadzonych w okręgu nr 13 obejmującym Sołectwa: Chrząstowo, Godzięba i Kaczkowo- na 15tego radnego rady wybranym został pan Krzysztof Kuraszkiewicz. Następnie poprosił Przewodniczącego Miejskiej Komisji Wyborczej w Gniewkowie- pana Jarosława Rucińskiego o wręczenie zaświadczenia o wyborze, natomiast nowemu radnemu pogratulował uzyskanego zaufania społecznego i wyboru na radnego. Gratulacje złożył też radnemu Przewodniczący MKW wręczając zaświadczenie o wyborze. Następnie prowadzący zapytał, czy radny chciałby zabrać głos, na co pan Kuraszkiewicz odpowiedział, że nie chciałby zajmować zbyt długo czasu, ale chciałby przede wszystkim podziękować wszystkim wyborcom za to, że przez ostatnie 5 lat zaufali mu i w 14 lipca powierzyli mu swoje sprawy w jego ręce. Oświadczył, iż przyświeca mu taki cel, aby być dla nich ich głosem w tej Radzie, aby dla nich pracować i z radnymi wypracowywać nowe rozwiązania dla Gminy, dla Gniewkowa.
Ad 5. Ślubowanie radnego.
Przewodniczący Rady nadmienił, że ustawa o samorządzie gminnym mówi, iż przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radny składa ślubowanie. Mówi o tym art. 23 wspomnianej ustawy. Kolejno poprosił radnego Krzysztofa Kuraszkiewicza o złożenie tego ślubowania. Dodał, że radny otrzymał rotę ślubowania, które może zakończyć zwrotem „Tak mi dopomóż Bóg”, jeśli taka będzie jego wola, a treści odczyta sam, ponieważ ona będzie wypowiedziana tylko raz. Następnie poprosił wszystkich o powstanie. Radny Kuraszkiewicz wobec Rady odczytał treść roty ślubowania i na koniec dodał- „ślubuję”.
Przewodniczący Rady podsumował ten punkt, że „tym sposobem mamy już 15 radnych”. Zwracając się do radnego Kuraszkiewicza poprosił, aby radny zastanowił się nad wyborem Komisji, w której chciałby pracować i poinformowanie go o tym fakcie, bo trzeba będzie podjąć stosowną uchwałę, aby skład takiej Komisji poszerzyć.
Ad 6. Zakończenie obrad.
Na koniec Przewodniczący Rady zaprosił jeszcze wszystkich na sobotę, na festyn Lokalnej Grupy Działania „Czarnoziem na soli” na godz. 1500. Dodał, że Gmina jako samorząd jest członkiem tejże organizacji.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad o godz. 1640 prowadzący zamknął V sesję IX kadencji Rady Miejskiej w Gniewkowie
Protokół sporządziła: J.Stefańska
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Gniewkowie