Protokół został przyjęty przez Radę Miejską podczas XIII sesji w dniu 31 stycznia 2025 r.
Protokół Nr XII/2024
sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się
w dniu 30 grudnia 2024 r. w Urzędzie Miejskim w Gniewkowie
Ad 1. Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.
Działając na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz.1465 ze zm.)- Przewodniczący Rady ok. godz. 1230 dokonał otwarcia XII sesji Rady Miejskiej. Oświadczył, że Rada liczy 15 radnych i w obradach udział bierze 14 radnych, co stanowi quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał (nieobecni: radny Piotr Szpek- lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu).
Następnie Przewodniczący powitał panią Burmistrz wraz z pracownikami Urzędu Miejskiego, Sołtysa Sołectwa Ostrowo oraz pana Prezesa Przedsiębiorstwa Komunalnego, a także mieszkańców oglądających transmisję obrad (lista zaproszonych gości i uczestników stanowi załącznik nr 2 do protokołu).
Przewodniczący nadmienił, że obrady Rady są transmitowane przez stronę www.posiedzenia.pl i osoby w nich uczestniczące wyrażają zgodę na przetwarzanie i upublicznianie swoich danych osobowych. Treść klauzuli informacyjnej w tym zakresie dostępna jest na drzwiach sali sesyjnej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej w zakładce „Nagrania z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie” oraz na portalu informacyjny Urzędu Miejskiego w zakładce „Rada”. Prowadzący dodał, że w związku z uroczystą częścią dzisiejszej sesji- po przerwie transmisja części uroczystej z przyczyn technicznych odbędzie się za pośrednictwem platformy YouTube.
Kolejno, prowadzący zapytał, czy do zaproponowanego porządku obrad radni mają jakieś uwagi, bądź propozycje, ale takowych nie zgłoszono.
Porządek obrad:
Część robocza, która odbędzie się w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Gniewkowie ul. 17 Stycznia 11:
1. Otwarcie sesji, stwierdzenie quorum.
2. Przyjęcie sprawozdań z pracy w roku 2024:
-przedstawienie sprawozdania z pracy Komisji Budżetu i Finansów;
-przedstawienie sprawozdania z pracy Komisji Rewizyjnej;
-przedstawienie sprawozdania z pracy Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budownictwa, Gospodarki Komunalnej, Rolnej i Ochrony Środowiska;
-przedstawienie sprawozdania z pracy Komisji Oświaty, Sportu, Zdrowia, Kultury i Opieki Społecznej;
- przedstawienie sprawozdania z pracy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji;
-przedstawienie sprawozdania z pracy Rady Miejskiej;
-dyskusja;
-głosowania w sprawie przyjęcia poszczególnych sprawozdań.
3. Przyjęcie planów pracy na rok 2025:
-przedstawienie propozycji planu pracy Komisji Budżetu i Finansów;
-przedstawienie propozycji planu pracy Komisji Rewizyjnej;
-przedstawienie propozycji planu pracy Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budownictwa, Gospodarki Komunalnej, Rolnej i Ochrony Środowiska;
-przedstawienie propozycji planu pracy Komisji Oświaty, Sportu, Zdrowia, Kultury i Opieki Społecznej;
- przedstawienie propozycji planu pracy Komisji Skarg, Wniosków i Petycji;
-przedstawienie propozycji planu Rady Miejskiej;
-dyskusja,
- głosowania w sprawie przyjęcia poszczególnych planów pracy.
4. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2024:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
5. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2024 oraz ustalenia planu finansowego tych wydatków:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
6. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia raportu z realizacji Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Gniewkowo na lata 2022-2025 z perspektywą na lata 2026-2029 zatwierdzonego uchwałą Nr LXVIII/4302023 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 25 stycznia 2023 r.:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
7. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Miasta Torunia na częściowe pokrycie kosztów działania Izby Wytrzeźwień w 2025 roku:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
8. Interpelacje i zapytania radnych.
9. Wolne głosy, wnioski.
Przerwa w obradach.
Część uroczysta o godz. 1500, która odbędzie się w Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury Sportu i Rekreacji ul. Dworcowa 5 w Gniewkowie:
10. Wystąpienie Przewodniczącego Rady Miejskiej.
11. Wystąpienie Burmistrza Gniewkowa.
12. Występ Zespołu Kujawiacy-Rozrabiacy.
13. Zamknięcie obrad.
Życzenia noworoczne.
Ad 2. Przyjęcie sprawozdań z pracy w roku 2024.
Przewodniczący Rady na wstępie przekazał, że jeśli taka będzie wola Rady, to Przewodniczący Komisji będą kolejno przedstawiać te sprawozdania.
Omawianie rozpoczęto od Komisji Budżetu i Finansów i prowadzący nadmienił, iż wcześniej sprawozdanie przedstawione było na wspólnym posiedzeniu Komisji i zapytał, czy jest potrzeba, aby przedstawiać je ponownie. Takiej potrzeby nie zgłoszono i od razu otworzona została dyskusja. Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusję zamknięto, po czym przystąpiono do głosowania nad przyjęciem tego sprawozdania. Sprawozdanie z pracy Komisji Budżetu i Finansów zostało przyjęte jednogłośnie- 14 radnych do głosowało „za”. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 3 do protokołu, a przyjęte sprawozdanie załącznik nr 4.
Przewodniczący Rady pogratulował Przewodniczącemu przyjętego sprawozdania i zapowiedział sprawozdanie z pracy Komisji Rewizyjnej. Również ustalił, iż nie ma potrzeby przedstawiania jego treści. W otwartej dyskusji nikt nie zgłosił chęci zabrania głosu, więc została ona zamknięta, a następnie przeprowadzono głosowanie. Sprawozdanie zostało przyjęte przy 13 głosach „za” i 1 głosie wstrzymującym. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 5 do protokołu, a przyjęte sprawozdanie załącznik nr 6.
Kolejno, omawiano sprawozdanie z pracy Komisji Rozwoju Gospodarczego Budownictwa Gospodarki Komunalnej Rolnej i Ochrony Środowiska bez uprzedniego przedstawienia. Nie było chętnych do zabrania głosu w otwartej dyskusji, która następnie została zamknięta i zarządzono głosowanie. Za przyjęciem sprawozdania z pracy Komisji Rozwoju Gospodarczego Budownictwa Gospodarki Komunalnej Rolnej i Ochrony Środowiska w roku 2024 Rada opowiedziała się jednogłośnie- 14 radnych było „za”. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 7 do protokołu, a przyjęte sprawozdanie załącznik nr 8.
Radni nie zgłosili również potrzeby przedstawienia sprawozdania z pracy w roku 2024 Komisji Oświaty Sportu Zdrowia Kultury i Opieki Społecznej i nie mieli do niego uwag, ani pytań. Po zamknięciu dyskusji przeprowadzono głosowanie, w którym 12 radnych opowiedziało się za przyjęciem tego sprawozdania i 2 radnych wstrzymało się od głosu. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 9 do protokołu, a przyjęte sprawozdanie załącznik nr 10.
Następnie omawiano sprawozdanie z pracy Komisji Skarg Wniosków i Petycję z autopoprawką, którą zgłosiła Przewodnicząca Komisji. W dyskusji nikt nie zabrał głosu, więc została ona zamknięta i przeprowadzono głosowanie. Prowadzący podsumował, iż sprawozdanie zostało przyjęte przy 13 głosach za jego przyjęciem i 1 głosie wstrzymującym się. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 11 do protokołu, a przyjęte sprawozdanie załącznik nr 12.
Na koniec przystąpiono do omówienia sprawozdania z pracy Rady Miejskiej z pracy w roku 2024. Radni nie zgłosili potrzeby jego przedstawienia i nie było chętnych do zabrania głosu w otworzonej dyskusji, dlatego została ona zamknięta i przeprowadzono głosowanie. Sprawozdanie z pracy Rady zostało przyjęte 13 głosami, przy 1 głosie wstrzymującym. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 13 do protokołu, a przyjęte sprawozdanie załącznik nr 14.
Ad 3. Przyjęcie planów pracy na rok 2025.
Procedowanie tego punktu rozpoczęto od planu pracy Komisji Budżetu i Finansów. Radni nie zgłosili potrzeby przedstawienia tego planu pracy i od razu otworzona została dyskusja. Z uwagi na brak chętnych do zabrania głosu dyskusja została zamknięta, po czym przeprowadzono głosowanie w sprawie przyjęcia planu pracy Komisji Budżetu i Finansów na rok 2025. Został on
przyjęty jednogłośnie- 14 obecnych na sesji radnych głosowało „za”. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 15 do protokołu, a przyjęty plan pracy- załącznik nr 16.
Kolejno, przystąpiono do procedowania planu pracy Komisji Rewizyjnej na rok 2025 i Przewodniczący zaznaczył, że będzie on rozpatrywany wraz z trzema poprawkami zgłoszonymi przez Przewodniczącego Komisji na wspólnym posiedzeniu. Po dyskusji, w której nikt nie zabrał głosu przeprowadzono głosowanie i plan pracy Komisji Rewizyjnej przyjęty został również jednogłośni. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 17 do protokołu, a przyjęty plan pracy- załącznik nr 18.
Nie było też chętnych do zabrania głosu w dyskusji na temat propozycji planu pracy Komisji Rozwoju Gospodarczego Budownictwa Gospodarki Komunalnej Rolnej i Ochrony Środowiska i w głosowaniu jawnym, imiennym został on przyjęty jednogłośnie- 14 radnych głosowało „za”. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 19 do protokołu, a przyjęty plan pracy- załącznik nr 20.
Następnie przystąpiono do omówienia propozycji planu pracy na rok 2025 Komisji Oświaty Sportu Zdrowia Kultury i Opieki Społecznej.
W trakcie dyskusji radny Bożko wystąpił o dodanie w tym planie punktu dotyczącego analizy szkół „żebyśmy nie zostali przedstawieni później przed faktem dokonanym, tak
jak się stało w tym roku także, że można by było tutaj jakąś analizę szkół tutaj, jako Komisja wykonać”. Przewodniczący Rady zapytał o dokładną nazwę tego punktu, jak ona miałaby brzmieć, bo „analiza szkół”- to bardzo szerokie określenie. Wspólnie z Wiceprzewodniczącym Komisji ustalono, że do planu pracy dodany zostanie punkt 5 „Przygotowanie materiałów związanych z restrukturyzacją systemu oświaty w Gminie Gniewkowo”. Prowadzący zwrócił się jeszcze do pani Mecenas o opinię, czy taką autopoprawkę można wprowadzić na sesji, co pani Pokorska potwierdziła.
Nie było więcej głosów w dyskusji i została ona zamknięta. Plan pracy Komisji Oświaty Sportu Zdrowia Kultury i Opieki Społecznej na rok 2025 z autopoprawką został przyjęty jednogłośnie- 14 radnych głosowało za jego przyjęciem. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 21 do protokołu, a przyjęty plan pracy- załącznik nr 22.
Omyłkowo prowadzący zapowiedział przyjęcie planu pracy Rady Miejskiej, po czym sprostował, że do przyjęcia pozostał jeszcze plan pracy Komisji Skarg Wniosków i Petycji. Nie zgłoszono potrzeby przedstawienia propozycji tego planu i od razu otworzono dyskusję, a Przewodniczący Rady stwierdził, że ta Komisja poza opiniowaniem materiałów- działa w zasadzie doraźnie, kiedy petycja, wniosek lub skarga wpłynie. Dyskusja została zamknięta i przeprowadzono głosowanie, w trakcie którego plan pracy Komisji przyjęto jednogłośnie. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 23 do protokołu, a przyjęty plan pracy- załącznik nr 24.
Na koniec tego punktu przystąpiono do procedowania planu pracy Rady Miejskiej na rok 2025. Nie było chętnych do zabrania głosu w otworzonej dyskusji i po jej zamknięciu w głosowaniu jawnym, imiennym Rada przyjęła ten plan jednogłośnie. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 25 do protokołu, a przyjęty plan pracy- załącznik nr 26.
Ad 4. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2024.
Przewodniczący Rady zaznaczył, że omawiany jest projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie budżetu na rok 2024 z wieloma autopoprawkami, które przekazała pani Skarbnik na dzisiejszym, wspólnym posiedzeniu Komisji. Nie zgłoszono potrzeby ponownego przedstawienia projektu i otworzona została dyskusja.
Radny Krzysztofiak wskazał na kwotę 224.900 zł przeznaczoną na pokrycie systemu gospodarowania odpadami i zapytał, czy ona „jakby całkowicie wyczerpuje bilans związany właśnie z kosztami i przychodami z opłat za 2024 rok, czy to jeszcze jest jakieś ryzyko, że chodzi mi o to, że zwykłe fakturowanie to jest za grudzień, faktura może być później tak, dlatego, stąd to moje pytanie”. Z-ca Burmistrza odpowiedział, „że stało się tak, że udało nam się oszczędzić środki, które pozwolą na sfinansowanie w tym roku kosztów 13 miesięcy; za 2023 zapłacono jedynie 11 miesięcy, tzn. jeden za 2022- grudzień 2022 i 10 z 2023; w tym roku zapłaciliśmy jeden grudzień 2023, 11 z 2024, ale jeszcze jeden uda nam się zapłacić; w każdym razie w tym roku za 13 miesięcy, w poprzednim było za 11”. Dodał, że w ten sposób „nadrobimy zaległości po prostu”. Przewodniczący Rady dopytał, czy dobrze usłyszał, że w grudniu, pod koniec roku pojawiło się w tej wypowiedzi słowo „oszczędność”, a jest to bardzo dobre słowo.
Nie było więcej osób chętnych do zabrania głosu, dyskusja została zamknięta i przystąpiono do głosowania nad projektem uchwały. Uchwała Nr XII/75/2024 została przyjęta jednogłośnie- 14 radnych głosowało „za”. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 27do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 28.
Ad 5. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2024 oraz ustalenia planu finansowego tych wydatków.
Przewodniczący Rady ustalił z radnymi, iż nie ma potrzeby przedstawienia projektu uchwały, a że nie było chętnych do zabrania głosu- otworzona dyskusja została zamknięta i zapowiedziane zostało głosowanie. Uchwała Nr XII/76/2024 w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2024 oraz ustalenia planu finansowego tych wydatków
została podjęta również jednogłośnie – 14 radnych głosowało „za”.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 29 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 30.
Ad 6. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia raportu z realizacji Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Gniewkowo na lata 2022-2025 z perspektywą na lata 2026-2029 zatwierdzonego uchwałą Nr LXVIII/4302023 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 25 stycznia 2023 r.
Przewodniczący Rady również ustalił, że projekt nie będzie przedstawiany, zwłaszcza, że jest obszerny i był wcześniej omawiany na wspólnym posiedzeniu Komisji, a następnie otworzył dyskusję.
Nie było chętnych do zabrania głosu, dyskusja została zamknięta i prowadzący zapowiedział głosowanie. Uchwała Nr XII/77/2024 w sprawie przyjęcia raportu z realizacji Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Gniewkowo na lata 2022-2025 z perspektywą na lata 2026-2029 zatwierdzonego uchwałą Nr LXVIII/4302023 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 25 stycznia 2023 r. została podjęta przy 14 głosach „za”.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 31 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 32.
Ad 7. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Miasta Torunia na częściowe pokrycie kosztów działania Izby Wytrzeźwień w 2025 roku.
Prowadzący ustalił z radnymi, że nie ma potrzeby przedstawiania tego projektu i otworzył dyskusję. Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta. Uchwała Nr XII/78/2024 w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Miasta Torunia na częściowe pokrycie kosztów działania Izby Wytrzeźwień w 2025 roku została podjęta w głosowaniu jawnym, imiennym 14
głosami.
Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 33 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 34.
Ad 8. Interpelacje i zapytania radnych.
Przewodniczący Rady zapytał, czy ktoś z radnych chciałby złożyć interpelację i przypomniał, że składa się je w formie pisemnej. Dodał, że do biura Rady nie wpłynęły żadne interpelacje i na sesji również nikt ich nie złożył.
Ad 9. Wolne głosy i wnioski.
Radny Krzysztofiak nawiązał do bardzo fajnej inicjatywy, która pojawiła się ostatnio w Gniewkowie tj. jadłodzielni. Przyznał, że generalnie jest to bardzo dobry pomysł z tym, że usłyszał słuszną uwagę mieszkanki, żeby tą ideę jeszcze bardziej rozpropagować. Chodzi generalnie o to, żeby osoby korzystające z internetu, z Facebooka taką informację znajdą, ale jest grono osób starszych, które nie korzysta z tych mediów i prośba mieszkanki była taka, aby spróbować porozumieć się z parafiami, żeby ten zasięg informacyjny był jeszcze większy. Radny zaznaczył, iż w celach „czysto technicznych” chciałby zweryfikować też takie informacje, że tam jakieś rozrzucone jedzenie się pojawiło i dlatego poprosił o wyjaśnienie, jak organizacyjnie jest to uregulowane, kto tego dogląda. Pani Burmistrz wyjaśniła, że doglądają tego pracownicy MGOKSiR sprawdzając czystość tej lodówki, mają też wyznaczone dyżury, jeśli chodzi o częstotliwość jej mycia, również sprawdzają terminy ważności. Zgodnie z regulaminem dotyczącym zostawiania tych niewykorzystanych przez mieszkańców potraw podaje się kiedy było to danie przygotowane i jaki jest przypuszczalny termin ważności, więc okresowo będą sprawdzane także te produkty, jeśli chodzi o termin przydatności. Pan Krzysztofiak zapytał również o to, czy ten teren jest w jakiś sposób monitorowany i otrzymał odpowiedź, że jest tam kamera. Z-ca Burmistrza dodał, że ta kamera nie jest oczywiście ustawiona na lodówkę, bo sama idea jest taka, żeby nie krępować ludzi, którzy będą korzystać z pomocy. Radny zapewnił, iż zgadza się z tym, ale znowu pojawiły się informacje, też mieszanka mu zgłaszała, że widziała tam jakąś grupę młodzieży, która nie wiadomo w jakim do końca była stanie, czy pod wpływem jakichś substancji. Chodzi o to, żeby w jakiś sposób zachować pełną intymność osobom, korzystającym z tego, ale też o bezpieczeństwo tego urządzenia, by chronić to mienie, bo „wiadomo, że są różni ludzie w naszym Gniewkowie”. Z-ca Burmistrza stwierdził, że „jedyne, co możemy robić- to apelować z tym, że takie grupki młodzieży- to nie jest tylko problem Gniewkowa, ale również mojego rodzinnego Torunia i każdy innej miejscowości w Polsce”. Można jedynie prosić o to, żeby osoby zachowywały się we właściwy sposób i szanowały jedzenie, które niejednokrotnie służy innym do wyżywienia. Nawiązując do uwag pana Krzysztofiaka- Przewodniczący Rady zauważył, że również dobrze można „też psikusy w takiej lodówce zrobić, jeżeli ktoś będzie chciał” i uszkodzić nie tylko mienie, ale także żywność, bo pomysłowość jest ogromna.
Radny Orent zapytał o przetarg na ścieżkę rowerową oraz drogę w Więcławicach, czy on już był otwarty. Pan Wolski odpowiedział, że w tym postępowaniu wpłynęły 3 oferty i informacja z otwarciu ofert znajduje się na stronie internetowej. Jest to tryb podstawowy w wariancie drugim, czyli z tzw. możliwością negocjacji. Wszystkie oferty przekraczają możliwości finansowe Gminy, ale jako że będą negocjacje- oczekuje się, że ostatecznie uzyskana zostanie cena mieszcząca się w tych granicach finansowych i będzie można wybrać jedną, najkorzystniejszą ofertę. Przewodniczący Rady zapytał, czy te oferty mocno przekraczają założenia budżetowe. Z-ca Burmistrza powiedział, że najkorzystniejsza z nich przekracza budżet niemalże o 100 tys. zł, choć przy kwocie 2,6 mln zł to nie jest aż to tak porażająca kwota, ale
jednak w obecnej sytuacji każda kwota ma znaczenie.
Radny Kuraszkiewicz powiedział, iż chciałby się wypowiedzieć ad vocem i dodał, że zgłaszał to już na ostatniej sesji, ale najwidoczniej Przewodniczący tego nie zauważył, kiedy chciał się ustosunkować do wypowiedzi Z-cy Burmistrza. Przypomniał, że mówił na tej sesji o rozważeniu możliwości założenia oze i wymienił kilka budynków miejskich sygnalizując, że takie oszczędności byłyby natychmiast po skończeniu takiej inwestycji. Pan Wolski zwrócił uwagę, że mamy problemy z wojskiem, z lotniskiem itd. i mówił tu o wiatrakach.
Radny zaznaczył, że wypowiadając się miał na myśli tylko i wyłącznie możliwości zamontowania tzw. fotowoltaiki z magazynami energii na szkołach i obiektach miejskich. Natomiast w żaden sposób nie myślał o budowaniu farm wiatrowych, a zbitek tych dwóch informacji spowodował wśród mieszkańców taki wydźwięk, że rzekomo chciałby budować na terenie Gniewkowa farmy wiatrowe. Również ad vocem do wypowiedzi radnego Orenta na ostatniej sesji- jako członek Komisji Rozwoju Gospodarczego (…)- zapewnił, iż absolutnie rozumie, że zgłoszony pomysł przywrócenia płatnego parkowania to staranie się o to, żeby budżet Gminy był zasobny Jako członek tej właśnie Komisji – radny absolutnie odradził ten pomysł, ponieważ „sięgnęliśmy bardzo głęboko do kieszeni mieszkańców podnosząc bardzo wysoko
podatki, zarówno firmom, jak innym i nie wyobrażam sobie, żebyśmy jeszcze w ten sposób dodatkowo sięgali po dodatkowe środki”. Jeszcze raz zapewnił, że rozumie troskę pana Orenta, ale uważa, że to jest błędny kierunek i powinno się bardziej myśleć o oszczędnościach inwestycyjnych i realizować takie, które wprowadzą oszczędności. Przewodniczący Rady zwracając się do pani Burmistrz zapytał, czy „rozważamy wprowadzenie opłat” i otrzymał zapewnienie, że nie.
Przewodniczący Rady poinformował następnie, że kolejna- XIII sesja zaplanowana jest wstępnie wyjątkowo nie na dzień 29 stycznia, tylko po uzgodnieniu z panią Burmistrz- na dzień 31 stycznia 2025 r. i to będzie piątek. Zgodnie z przyjętym dziś planem pracy- Rada będzie na niej omawiać informację na temat funkcjonowania Środowiskowego Domu Samopomocy w Gniewkowie za rok 2024 oraz informację na temat bieżącej sytuacji Przedsiębiorstwa Komunalnego Gniewkowo Spółka z o.o. w Gniewkowie. Dodał, że ten drugi temat był też uzgodniony z
panem Prezesem.
Radny Krzysztofiak wystąpił z zapytaniem o zadanie w zakresie wymiany drzwi i facjatek w Szkole Podstawowej Nr 1, jak wygląda ta sytuacja, bo wie, że się to trochę komplikuje. Z-ca Burmistrza zaznaczył, że jest z radnym na bieżąco i informuje go o tym postępowaniu. Dzisiaj będzie informacja, co do unieważnienia tego postępowania obecnego i pewnie w przyszłym tygodniu zostanie ogłoszone nowe postępowanie w tym zakresie. Dodał, iż „ubolewamy nad tym, bo ilekroć dochodzi do unieważnienia postępowania, to cała praca, którą wykonali pracownicy, no poszła na marne; na dobrą sprawę nie udało się osiągnąć celu, który przyświeca każdej procedurze, czyli wyłonienia wykonawcy i zawarcia z nim umowy”. Pan Wolski podał, że były 4 oferty, ale jak się okazało, nie dało się z punktu widzenia prawnego wyłonić najkorzystniejszej oferty i zawrzeć umowy. Pan Krzysztofiak zapytał o powód unieważnienia i otrzymał odpowiedź, że pan Wolski nie ma w tej chwili dostępu do internetu, więc tego nie poda, ale dzisiaj informacja w tym zakresie będzie udostępniona na stronie internetowej i radny będzie mógł ją pozyskać. Pan Krzysztofiak powiedział, iż rozumie, że jest to jakieś zagrożenie dla inwestycji, ale chciałby wiedzieć, czy na wykorzystanie tych środków jest jeszcze czas, co pan Wolski potwierdził.
Radny Kuraszkiewicz zgłosił zapytanie o „przygotowanie do akcji zima, za chwilę mamy styczeń, na szczęście do tej pory nie mamy jakichś wielkich opadów, ale chciałbym się dowiedzieć, jak, czy jesteśmy przygotowani do akcji, ile firm jest w to zaangażowanych, no i czy nie grozi nam brak środków, żeby tą akcję przeprowadzić skutecznie dla mieszkańców, zwłaszcza mieszkańców wsi”. Prowadzący dodał, że w piątek zima ma nas zaskoczyć i zapytał kto udzieli odpowiedzi radnemu. Wskazana została pani Kierownik Nawrocka, która przekazała, że „mamy pozawierane umowy z wykonawcami, także jesteśmy tutaj przygotowani, nie będzie żadnego zagrożenia w tej sprawie”.
Przewodniczący Rady zażartował, że „pani Kierownik odwołała zimę” i następnie udzielił głosu radnemu Otrembie, który oświadczył, że „tak z uporem maniaka cały czas o tych przystankach w Lipiu, czy one już tam prosperują?” Pani Burmistrz odpowiedziała, że ten przystanek, o którym była mowa, i który pierwotnie był negatywnie zaopiniowany- teraz jest już zaopiniowany pozytywnie. Pani Wodniak-Kuraszkiewicz przekazała też, że niestety otrzymano decyzję negatywną z Wód Polskich dotyczącą tych 2 przystanków przy drodze wojewódzkiej, które planowano w perspektywie dalszej, gdzie koszty wyceniono na 300 tys. zł. Dodała, iż będą czynione starania, aby porozumieć się jeszcze z Wodami Polskimi, bo były inne ustalenia, a dzisiaj przyszła inna decyzja. Przystanek w Lipiu, który był pierwotnie robiony, gdzie były problemy z nawrotką autobusu- to jest wszystko ustalone i jest na dobrej drodze. W zeszłym tygodniu, przed świętami odbyła się też sesja w Dąbrowie Biskupiej, gdzie też była omawiana jeszcze kwestia innych rzeczy dotyczących przystanków m.in. w Gąskach, także wszystko jest pozytywnie załatwione. Na pytanie radnego, czy to już funkcjonuje- pani Burmistrz odpowiedziała, iż nie, bo dopiero zgłoszono to do Urzędu Wojewódzkiego ten przystanek i kwestię harmonogramu zatrzymywania się. Radny poprosił o informację, jak już będzie decyzja umożliwiająca wjeżdżanie tam autobusom i zawracanie.
Radny Gremplewski zgłosił, że tuż przed wejściem na salę sesyjną zaczepił go mieszkaniec w sprawie tego nieregularnie włączającego się za dnia oświetlenia. Zaznaczył, iż wie, że Gmina jakby tutaj nie odpowiada za ten stan, natomiast chciał zapytać i przy okazji sesji również, żeby może mieszkańcy usłyszeli- jak to wygląda, w jaki sposób staramy się, żeby monitować, czy dochodzić do tego, żeby te wypadki były jak najrzadsze. Pani Burmistrz odpowiedziała, że „mamy opracowany kanał porozumienia się z firmą energetyczną i na bieżąco jesteśmy z nimi w kontakcie, nie mamy na pewne rzeczy wpływu, ale cały czas, na bieżąco monitorujemy i powiem szczerze, że jest nam przykro, kiedy rzeczywiście wpuszczane są do sieci filmy pokazujące, że świecą się lampy w dzień i w noc, tak jakbyśmy
tutaj mówili o całym systemie oszczędnościowym prowadzenia gospodarki finansów w Gminie Gniewkowo, a z jednej strony bawimy się oświetleniem i pozwalamy na włączone, na pełnym gazie wszystkie lampy w dzień i w nocy”. Pani Burmistrz zapewniła, iż to nie jest tak i cały czas ta sytuacja jest monitorowana na bieżąco. Część tych poprzednich sytuacji, kiedy było ciemno na osiedlu, albo kiedy się świeciły cały czas lampy uliczne- były również zgłaszane. Teraz zgłaszane są niestety kolejne awarie i pracownik- pan Marcin Podkowiński jest cały czas pod telefonem i monitoruje to na bieżąco, ale trzeba też dać czas na prawidłowe wykonanie naprawy. Pan Gremplewski zapytał, czy Gmina może z tego tytułu ubiegać się o jakieś rekompensaty finansowe, co pani Burmistrz potwierdziła.
Radny Krzysztofiak zgłosił, że „jeszcze jedna rzecz mi się przypomniała w związku z tym, że spodziewamy się zimy, a może nie” tj. prace związane z wyrównywaniem powierzchni ulic. Zaznaczył, że chodzi mu o ulicę Jęczmienną, Żytnią, fragment Cegielnej i Zajezierza. Zapytał, czy jeszcze w najbliższym czasie tam będzie wyrównywana droga, bo porobiły się znowu dziury. Pani Burmistrz zapewniła, że „na bieżąco monitorujemy stan dróg, z resztą jesteśmy też z mieszkańcami ulicy Jęczmiennej w stałym kontakcie, jak również z mieszkańcami innych ulic, które wymagają bieżących, rzeczywiście kwestii przejechania równiarką”. Z-ca Burmistrza dodał, że z rozmów z pracownikami wynika, że stan dróg się poprawia, stopniowo, ale się poprawia. Pan Krzysztofiak powiedział, iż nie chce tutaj dyskutować, ale wczoraj przyjechał się samochodem i nie jest jakoś super, bo bywało lepiej. Pan Wolski stwierdził, że problem dróg w Gminie ma charakter ogólny i zapowiedział przyjrzenie się również tym drogom, które pan Krzysztofiak wskazał.
Radny Żmudziński oświadczył, że ponieważ widzi, iż generalnie prowadzący zmierza do zakończenia części roboczej sesji, i że na życzenia jeszcze przyjdzie czas na tej sesji uroczystej, ale chciał „życzyć pani Skarbnik i pani Burmistrz, żeby się pieniążki w kasie nie kończyły, tak jak ilość dostępnych głosowań na tablecie tutaj kolegi radnego Otremby- tak, to będzie na pewno wtedy rewelacyjnie”. Pani Burmistrz podziękowała za te życzenia dodając, iż też ma taką nadzieję. Zanim powie kilka słów na tej części uroczystej sesji- teraz może przekazać, iż nareszcie odzyskiwana jest powoli płynność finansowa i nie trzeba już dokonywać bardzo ciężkich wyborów, jakie poprzednio, od początku tej kadencji były konieczne, kiedy wraz z panią Skarbnik zastanawiała się co zapłacić najpierw, czy zapłacić np. fakturę za energię, czy kupić paliwo do busa wiozącego dzieci do szkoły, także dziś rzeczywiście ten system oszczędnościowy i naprawdę racjonalnego wydatkowania pieniędzy gminnych przynosi efekt.
Wracając do pytania pana radnego Krzysztofiaka- pani Burmistrz przekazała, że był ustalony termin przesunięcia płatności za odpady na maksymalnie 15 stycznia 2025 r., z Prezesem firmy Korimp z przyrzeczeniem, że nie będzie odsetek od tej późniejszej zapłaty, ale wygospodarowano na zasadzie oszczędności, które również poczyniono w samorządzie na wynagrodzeniach i w zmianach do budżetu znalazła się kwota 200 tys. zł. Więc te oszczędności rzeczywiście są czynione, „racjonalnie przyglądamy się bardzo rzetelnie każdej złotówce i w związku z tym, że mieliśmy środki, dlatego też zapłacimy w tym roku wszystkie faktury w firmie Korimp za odpady”. Zaznaczyła, że też kwestia tego, że nie umarzono niestety podatków od nieruchomości Spółce komunalnej- to też umożliwia złapanie lekkiego oddechu. Ten podatek od nieruchomości Gmina otrzymuje czasami z opóźnieniem, czasami w jakiś transzach, ratach, ewentualnie na wniosek umarzane są odsetki i jest to kwota ok. 10 tys. zł.
Z-ca Burmistrza zwrócił się jeszcze do radnego Krzysztofiaka i przyznając, iż „troszeczkę pogubił się w rachubie” nawiązał do wcześniejszej swojej wypowiedzi w kwestii zapłaty należności do PK za gospodarowanie odpadami i podał, że w tym roku Gmina zapłaci za 13 miesięcy i będzie to za listopad, grudzień 2023 i 11 miesięcy 2024 roku. Tym samym „jakby wychodzimy na zero, wracamy do normalnego, do normalnych płatności za 12 miesięcy”. Pani Burmistrz dodała, że zapłacono też wszystkie prolongowane składki ZUS-u w terminach, które były prolongowane umowami z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Przewodniczący Rady uznał, iż są to bardzo dobre wiadomości, dlatego cieszy się, że
decyzje w kwestii przyjmowanych zmian do budżetu proponowanych przez pani Burmistrz tak właśnie skutkują, i że Gmina wychodzi na prostą. Podkreślił, że oczywiście „ten nawis cały czas mamy, jeśli chodzi o kredyt i te nowe zobowiązania, ale w porównaniu do tego, co było- to już jest zupełnie inna sytuacja”.
Radny Krzysztofiak zwrócił uwagę, że pani Burmistrz wywołała temat ZUS-u i zapytał, czy należy rozumieć, że już żadnych zaległości wobec ZUS-u nie ma. Pani Burmistrz odpowiedziała, iż zaległości nie ma, ale „jest prolongowany jeden ZUS, cały odnośnie wszystkich jednostek oświatowych jest, są to składki za jeden miesiąc- październik, całość ZUS-u od wszystkich jednostek oświatowych i od 4 jednostek oświatowych funkcjonujących na terenie gminy mamy również prolongowany terminy z miesiąca listopada, natomiast wszystkie te, które pan Adam Straszyński prolongował- wszystkie zapłaciliśmy w terminie”. Radny podsumował, że oznacza to, że zaległości są, ale płatności są w terminie.
Przewodniczący Rady nawiązał do wystąpienia radnego Żmudzińskiego dziękując „za ten bardzo cenny głos” i zapytał, iż należy rozumieć, że radny będzie na tej części uroczystej i życzenia będą sobie składali i żartując dodał, że radny Otremba może zagłosować, a okaże się „co nam wyskoczy”.
Wiceprzewodniczący Rady wrócił do wypowiedzi pana Kuraszkiewicza odnośnie oze i przekazał, że z tego co wie- Inowrocław wprowadził na swoich budynkach użyteczności publicznej takie rozwiązania. Zasugerował, aby może posiłkować się informacjami jaki to był koszt inwestycji oraz jakie oszczędności to dało, czy na dzień dzisiejszy Gminę stać na wprowadzenie takich rozwiązań i jakie oszczędności ewentualnie z tego tytułu można pozyskać. Przewodniczący powiedział, że z tego co pamięta- to było robione z Polskiego Ładu i zwracając się do pani Burmistrz stwierdził, że oczywiście jak najbardziej- można zapytać o ten efekt. Radny Kuraszkiewicz zaznaczył, że było to robione nie tylko z Polskiego Ładu, w zależności jaki to był obiekt. Ponieważ taki research wstępnie sobie przygotował- na ostatniej sesji mówił, że łącznie z projektem jedna instalacja do 49,9 kW łącznie z magazynem energii, bo tylko taki się opłaca- w tej chwili to jest koszt od 270 do 300 tys. zł. Dachów w Gminie jest naprawdę wiele i mówił o możliwości takiej instalacji na SP Nr 1, SP Nr 2, czy SP w Wierzchosławicach, Urzędu, MGOKSiR, a takie inwestycje realizowane są dość szybko i oszczędzanie rozpoczyna się w momencie podłączenia do sieci.
Na tym Przewodniczący o godz. 1415 ogłosił przerwę w obradach i zaprosił na drugą część sesji w Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury Sportu i Rekreacji o godz. 1500. Zaproszenie skierował również do mieszkańców i podkreślił, że będzie to transmitowane na platformie YouTube. Dodał, iż warto przyjść na tą część sesji chociażby dlatego, że będzie tam występ młodych, lokalnych artystów- zespołu Kujawiacy-Rozrabiacy pod kierownictwem pani Agnieszki Szafrańskiej.
Ad 10.Wystąpienie Przewodniczącego Rady Miejskiej.
O godz. 1500 Przewodniczący Rady wznowił obrady i na wstępie powitał przybył gości i uczestników dziękując im za przybycie oraz przekazał informację na temat transmisji obrad. Kolejno, mówił o tym, co zostało zrobione w mijającym roku i rozpoczął od decyzji podjętych przez Radę na części roboczej sesji tj. od przyjętych sprawozdań i planów pracy na rok 2025. Poinformował o przyjęciu budżetu na rok przyszły, dziękując przy tym pani Burmistrz za to, że udało się go przygotować, jak również kierownikom jednostek organizacyjnych za współdziałanie w jego tworzeniu. Zaznaczając, że budżet MGOKSiR został znacznie obcięty- podziękował Dyrektorowi oraz wszystkim pracownikom za przygotowanie uroczystej części sesji. Kolejno, podał, że Rada obecnej kadencji pracuje od 7 maja 2024 r. i w tym okresie przyjęła 78 uchwał. Od lipca Rada pracuje w komplecie, bo wówczas dołączył do jej grona piętnasty radny- pan Krzysztof Kuraszkiewicz. Rada odbyła XII sesji, w tym 2 nadzwyczajne. Z uwagi na to, że do kwietnia tego roku funkcjonowała też Rada VIII kadencji- prowadzący podziękował poprzedniemu Przewodniczącemu, jak i radnym zasiadającym w tej Radzie za ich pracę, zaznaczając przy tym, że część radnych pracuje nadal w IX kadencji. Przewodniczący Rady podkreślił, że mijający rok był bardzo trudny, Rada praktycznie co sesję przyjmowała zmiany do budżetu proponowane przez panią Burmistrz, które miały na celu ratowanie sytuacji finansowej Gminy. Następnie życzył, aby rok 2025 był dla wszystkich spokojny i dobry oraz by móc go właśnie tak ocenić przy następnym, takim spotkaniu za 12 miesięcy.
Ad 11. Wystąpienie Burmistrza Gniewkowa.
Pani Burmistrz za Przewodniczącym również powitała zabranych i podziękowała za przybycie i poświęcenie czasu na sesję, kończącą ten trudny rok 2024. Spotkanie ma na celu uroczyste podsumowanie tego mijającego roku, w którym przez 8 miesięcy sprawowała urząd Burmistrza Gniewkowa. Podkreśliła, że ten czas przyniósł wiele wyzwań, ale także okazji do zacieśnienia współpracy w budowaniu przyszłości w oparciu o wartości, które są fundamentem lokalnej społeczności. Na początku kadencji trzeba było stawić czoła trudnej sytuacji finansowej Gminy w obliczu niegospodarnego zarządzania budżetem od początku roku i rosnących kosztów oraz ograniczeń budżetowych. Podjęto trudne, ale niezbędne decyzje służące zapewnieniu stabilności gminnym finansom. Pani Burmistrz podkreśliła, że niekorzystne okoliczności zmusiły też do podejmowania poważnych decyzji i maksymalnych oszczędności. Dzięki ciężkiej pracy każdego dnia- ten kryzys udaje się zwalczać. Zaangażowanie radnych, zespołu samorządowego oraz partnerska współpraca z kierownikami i dyrektorami jednostek umożliwiły wdrożenie tego, co nie było łatwe. I choć te miesiące stanowiły spore wyzwanie, to końcówka roku przynosi promyk nadziei i z tą nadzieją pani Burmistrz patrzy w przyszłość i wierzy, że rok przyszły przyniesie więcej stabilności. Podziękowała radnym za przyjęcie budżetu na nowy rok bez głosu sprzeciwu. Podziękowania za pracę i wsparcie skierowała do swojego Zastępcy- pana Mariusza Wolskiego, Sekretarza Gminy- pani Marii Kowalek-Gaury. Dodała, że w trakcie tych 8 miesięcy miała okazję współpracować z wieloma wartościowymi ludźmi, niezwykle oddanymi swojej pracy. Mimo, że niektóre relacje wymagają nadal dalszej pracy- pani Wodniak-Kuraszkiewicz cieszy się, że w Gniewkowie jest tylu ambitnych ludzi, których zaangażowanie i pasja są napędową siłą Gminy i dzięki nim można budować przyszłość, jakiej wszyscy pragną. Zdaniem pani Burmistrz jednym z najjaśniejszych punktów mijającego roku były liczne oddolne inicjatywy. Gmina ma wspaniałych pasjonatów sportu, sztuki, kultury i nauki, którzy nie tylko angażują się w rozwój lokalnych talentów, ale też inspirują innych do działania. Dzięki ich determinacji i entuzjazmowi można tworzyć kreatywną przestrzeń współpracy. Pani Burmistrz podkreśliła, że niezmiernie cieszy ją fakt, jak wiele z tych inicjatyw spotyka się z uznaniem i wsparciem mieszkańców. Zapewniła, że cenne jest dla niej bycie częścią tej społeczności oraz możliwość obserwowania zaangażowania mieszkańców w życie Gminy, i dzięki którym- tętni ona energią. Pani Burmistrz przekazała, że mimo słów krytyki, również tych anonimowych oraz internetowego hejtu- częściej docierają do niej słowa uznania. Wyraziła wiarę w to, że każdy ma coś wartościowego do zaoferowania miastu, Gminie i wspólnie można osiągnąć więcej. Podkreśliła, że hasło „chcę tu być”- towarzyszy jej każdego dnia i tworzy jej przyszłość. Dokonując podsumowania tych 8 miesięcy zauważyła, że mimo trudności- rodzą się nowe możliwości. Gmina staje przed szansą na dalszy rozwój dzięki zaangażowaniu mieszkańców, pracowników samorządowych oraz radnych. Wspólnie- tworzą oni silną wspólnotę, która potrafi sprostać wyzwaniom i korzystać z nadarzających się okazji. Według pani Burmistrz- rok 2024 był nauką pokory oraz umiejętności adaptacji do zmieniających się okoliczności, ale ma nadzieję, iż stawianie czoła trudnościom przyniesie z czasem korzyści i umocni więzi społeczne. Zadeklarowała, iż w nadchodzących miesiącach będzie kontynuowała pracę z myślą o dalszym rozwoju Gminy. Podziękowała wszystkim za wsparcie i zaangażowanie w życie Gminy, twierdząc, iż razem- można osiągnąć jeszcze więcej. Cytując hasło „nasza Gmina- wspólne dobro”- pani Burmistrz stwierdziła, że jeśli będzie ono każdemu przyświecać, to Gmina w końcu tym „wspólnym dobrem” się stanie. Na koniec życzyła wszystkim zdrowia, spełnienia marzeń i wyraziła nadzieję na dalszą owocną współpracę z lokalnymi przedsiębiorcami. Podziękowała za wsparcie, za słowa uznania księdzu Kanonikowi, byłym samorządowcom: pani Marii Wiśniewskiej i panu Jerzemu Mazie, za współpracę i wspólnie zrealizowane inwestycje- Nadleśniczemu Bartoszowi Pewniakowi. Podziękowanie skierowała także do druhów OSP, którym podziękowała za ich zaangażowanie w ratowaniu zdrowia, życia i mienia, do pracowników jednostek organizacyjnych, a także do uczestniczących w sesji seniorów reprezentujących GRS.
Pani Burmistrz swoje wystąpienia zakończyła życzeniami szczęśliwego, nowego roku, a zebrani nagrodzili ja brawami.
Czyniąc żartobliwą uwagę, że doświadczenie uczy, aby głos zabierać przed panią Burmistrz, ponieważ „po” nie ma nic do dodania- Przewodniczący Rady zapytał, czy może ktoś z zebranych chciałby jeszcze wystąpić, ale nie było chętnych do zabrania głosu i zapowiedział przejście do kolejnego punktu porządku obrad.
Ad 12.Występ zespołu Kujawiacy-Rozrabiacy.
Przewodniczący Rady zaprosił na scenę młodych artystów, którzy przygotowali występ pod kierownictwem pani Agnieszki Szafrańskiej i poprosił zebranych o nagrodzenie zespołu brawami.
Kolejno, młodzież przy akompaniamencie Kierownika przedstawiła słowno-muzyczny montaż pastorałek i kolęd czynnie angażując przy tym zebranych- m.in. panią Burmistrz, Z-cę Burmistrza, Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady, radnych oraz Dyrektora MGOKSiR.
Występ ten nagrodzony został brawami przez uczestników sesji oraz drobnymi, słodkimi upominkami.
Ad 13. Zakończenie obrad.
Przewodniczący Rady o godz. 1540 dokonał zamknięcia obrad poprzez wypowiedzenie nakazanej § 50 ust.1 statutu Gminy Gniewkowo formuły: „ZAMYKAM XII SESJĘ RADY MIEJSKIEJ”, jeszcze raz dziękując uczestnikom za przybycie, których następnie zaprosił do okolicznościowego toastu.
Protokołowała: J.Stefańska
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Gniewkowie