Protokół został przyjęty przez Radę Miejską podczas XV obrad w dniu 26 marca 2025 r.
Protokół Nr XIV/2025
sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się
w dniu 26 lutego 2025 r. w Urzędzie Miejskim w Gniewkowie
Ad 1. Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.
Działając na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz.1465 ze zm.)- Przewodniczący Rady ok. godz. 1600 dokonał otwarcia XIV sesji Rady Miejskiej. Oświadczył, że Rada liczy 15 radnych i w obradach udział bierze 14 radnych (nieobecny radny P.Szpek), co stanowi quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu).
Następnie Przewodniczący powitał radnych, przedstawicieli Urzędu Miejskiego z panią Burmistrz na czele, szefów gminnych jednostek organizacyjnych oraz sołtysów (lista zaproszonych gości i uczestników stanowi załącznik nr 2 do protokołu). Przed przystąpieniem do procedowania porządku obrad- prowadzący poinformował, że z funkcji Sołtysa zrezygnowała pani Anna Kolano- Sołtys Sołectwa Gąski, do której za pośrednictwem trwającej transmisji- skierował słowa podziękowania za lata pełnienia funkcji.
Przewodniczący nadmienił, że obrady Rady są transmitowane przez stronę www.posiedzenia.pl i osoby w nich uczestniczące wyrażają zgodę na przetwarzanie i upublicznianie swoich danych osobowych. Treść klauzuli informacyjnej w tym zakresie dostępna jest na drzwiach sali sesyjnej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej w zakładce „Nagrania z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie” oraz na portalu informacyjny Urzędu Miejskiego w zakładce „Rada”.
Prowadzący zapytał, czy ktoś wnosi jakieś poprawki, lub ma inne propozycje do przesłanego porządku obrad:
-przedstawienie informacji,
-dyskusja,
-głosowanie nad przyjęciem informacji.
-przedstawienie sprawozdania,
-dyskusja,
-głosowanie nad przyjęciem sprawozdania.
-przedstawienie sprawozdania,
-dyskusja,
-głosowanie nad przyjęciem sprawozdania.
6. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na 2025 rok:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
7. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXIV/157/2012 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 31 października 2012 r. w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Gniewkowo oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
- głosowanie nad projektem uchwały.
8. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Gniewkowo do realizacji Programu „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego- edycja 2025 realizowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
9. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia „Gminnego Programu Wspierania Rodziny dla Gminy Gniewkowo na lata 2025-2027”:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
10. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia zasad i trybu przyznawania stypendiów dla uzdolnionych uczniów
w ramach „Lokalnego programu wspierania edukacji uzdolnionych uczniów szkół, których siedziba znajduje się na terenie Gminy Gniewkowo”:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
11. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej zwolnienia seniorów powyżej 75 roku życia z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
12. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie petycji dotyczącej pomocy w likwidacji nadal trwającego systemu komunistycznego, zarządzanego przez nielegalnie działające organizacje partyjne i sędziowskie oraz o podjęcie współpracy z wnoszącym petycję w celu wprowadzenia ładu konstytucyjnego i umożliwienie narodowi polskiemu bezpośrednie sprawowanie władzy zgodnie z art. 4 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
13. Interpelacje i zapytania radnych (art. 24 uosg).
14. Wolne głosy, zapytania i wnioski.
15. Zamknięcie XIV obrad Rady.
Przewodniczący oświadczył, że w związku z przedłożeniem przez Komisję Skarg, Wniosków i Petycji stanowiska w sprawie skargi na Burmistrza Gniewkowa składa wniosek formalny o wprowadzenie do porządku obrad dodatkowo projektu uchwały w sprawie skargi na działania Burmistrza Gniewkowa w zakresie ogłoszenia przetargu na inwestycję gminną z naruszeniem dyscypliny finansów publicznych (projekt uchwały stanowi załącznik nr 3). Dodał, że radni otrzymali też niezwłocznie po wpłynięciu w dniu dzisiejszym- pismo z RIO w tożsamej sprawie. Dlatego wyraził przekonanie, że projekt uchwały w sprawie skargi należy dzisiaj rozpatrywać. Dodał, że poinformuje Rzecznika o załatwieniu tejże sprawy i jeśli to będzie niewystarczające, wówczas trzeba będzie ustosunkować się odrębnie i być może będzie musiała nad tym procedować również Komisja Rewizyjna. Następnie zapytał, czy ktoś z radnych wnosi jakieś uwagi do porządku obrad. Nie było innych uwag i prowadzący poddał pod głosowanie wniosek formalny dotyczący wprowadzenia dodatkowego projektu uchwały. Zanim to nastąpiło- kłopot techniczny zgłosił radny Tomasz Gremplewski. Po zalogowaniu radnego do systemu głosowań- przystąpiono do głosowania wniosku o wprowadzenie do porządku obrad w punkcie 13 projektu uchwały w sprawie skargi na działania Burmistrza Gniewkowa w zakresie ogłoszenia przetargu na inwestycję gminną z naruszeniem dyscypliny finansów publicznych. Wniosek ten został przegłosowany jednogłośnie- 14 radnych głosowało za jego przyjęciem, a tym samym uzyskano wymaganą bezwzględna większość. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 4 do protokołu.
Przyjęty porządek obrad:
1. Otwarcie sesji, stwierdzenie quorum.
2. Przyjęcie protokołu z XIII sesji w dniu 31 stycznia 2025 r.
3. Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny:
-przedstawienie informacji,
-dyskusja,
-głosowanie nad przyjęciem informacji.
4. Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy za rok 2024:
-przedstawienie sprawozdania,
-dyskusja,
-głosowanie nad przyjęciem sprawozdania.
5. Sprawozdanie z realizacji zadań w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz z realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Gniewkowo na lata 2022-2024 za rok 2024:
-przedstawienie sprawozdania,
-dyskusja,
-głosowanie nad przyjęciem sprawozdania.
6. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na 2025 rok:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
7. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXIV/157/2012 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 31 października 2012 r. w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Gniewkowo oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
- głosowanie nad projektem uchwały.
8. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Gniewkowo do realizacji Programu „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego- edycja 2025 realizowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
9. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia „Gminnego Programu Wspierania Rodziny dla Gminy Gniewkowo na lata 2025-2027”:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
10. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia zasad i trybu przyznawania stypendiów dla uzdolnionych uczniów w ramach „Lokalnego programu wspierania edukacji uzdolnionych uczniów szkół, których siedziba znajduje się na terenie Gminy Gniewkowo”:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
11. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej zwolnienia seniorów powyżej 75 roku życia z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
12. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie petycji dotyczącej pomocy w likwidacji nadal trwającego systemu komunistycznego, zarządzanego przez nielegalnie działające organizacje partyjne i sędziowskie oraz o podjęcie współpracy z wnoszącym petycję w celu wprowadzenia ładu konstytucyjnego i umożliwienie narodowi polskiemu bezpośrednie sprawowanie władzy zgodnie z art. 4 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
13. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie skargi na działania Burmistrza Gniewkowa w zakresie ogłoszenia przetargu na inwestycję gminną z naruszeniem dyscypliny finansów publicznych:
-przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-głosowanie nad projektem uchwały.
14. Interpelacje i zapytania radnych (art. 24 uosg).
15. Wolne głosy, zapytania i wnioski.
16. Zamknięcie XIV obrad Rady.
Ad 2. Przyjęcie protokołu z XIII sesji w dniu 31 stycznia 2025 r.
Przewodniczący nadmienił, że protokół XIII sesji został wyłożony w biurze Rady i zamieszczony w BIP-ie i zapytał, czy ktoś z radnych wnosi uwagi do tego protokołu. Nie było chętnych do zabrania głosu w sprawie tego protokołu i prowadzący zarządził głosowanie nad jego przyjęciem. Podsumowując wyniki głosowania stwierdził, że protokół został przyjęty 14 głosami. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 5 do protokołu.
Ad 3. Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny.
Przewodniczący Rady oddał głos pani Burmistrz, która oznajmiła, że w dniu 3 lutego 2025 r. odbyła spotkanie wraz z panią Sekretarz, z Zastępcą, panem Mecenasem Maciejewski Skwierczyńskim, Kierownik Joanną Finc i praktycznie wszystkimi, którzy mieli czas- nauczycielami, pracownikami pedagogicznymi Szkoły Podstawowej im. Orła Białego w Kijewie oraz panią Dyrektor. Spotkanie miało na celu poinformowanie nauczycieli oraz pani Dyrektor o dalszych krokach organu, jeśli chodzi o zamiar likwidacji Szkoły Podstawowej w Kijewie.
Otrzymano postanowienie negatywne Kuratora Kujawsko-Pomorskiego, na które organ złożył zażalenie do Ministerstwa Edukacji Narodowej i oczekuje się na odpowiedź w tym zakresie. Rozmawiano z nauczycielami na temat ewentualnej potencjalnej pracy w innych jednostkach, bądź ewentualnej chęci pozostania w pracy w Kijewie. W dniu 15 lutego 2025 r. odbyło się zebranie walne Ochotniczej Straży Pożarnej w Gniewkowie, w którym pani Burmistrz uczestniczyła. Nie mogła natomiast uczestniczyć w walnym zebraniu Ochotniczej Straży Pożarnej w Gąskach. Pani Burmistrz podkreśliła, że zarówno Zarząd OSP w Kijewie, jak i Zarząd OSP w Gąskach- otrzymał absolutorium za okres sprawozdawczy. Nawiązując do wcześniejszego wystąpienia Przewodniczącego- pani Burmistrz z całego serca podziękowała pani Annie Kolano za dotychczasową pracę na stanowisku Sołtysa Sołectwa Gąski. Nowym Sołtysem w tym Sołectwie został wybrany pan Daniel Luba.
Pani Wodniak-Kuraszkiewicz uczestniczyła również w walnym zebraniu Gminnej Spółki Wodnej. 18 lutego 2025 r. uczestniczyła w pięknej uroczystości dotyczącej 90-lecia utworzenia Szkoły Podstawowej Nr 2 im. Doktora Jana Dreckiego w Gniewkowie. W dniu 20 lutego 2025 r. odbyła się w Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury Sportu i Rekreacji wystawa obrazów „Między Realizmem a Abstrakcją”. Pani Burmistrz podziękowała za to wydarzenie artystyczne zarówno panu Dyrektorowi Majewskiemu, ale przede wszystkim za wkład, zaangażowanie i pomysł tejże wystawy-panu (…). Poinformowała o trwających kontrolach Państwowej Straży Pożarnej w Szkole Podstawowej w Szadłowicach, gdzie otrzymano już protokół, z którym zapoznali się radni oraz pani Dyrektor Szkoły Podstawowej w Szadłowicach. W tej chwili na etapie kolejnych kontroli jest Szkoła Podstawowa w Kijewie, w Murzynie oraz w Gąskach (od 19 lutego do 25 lutego). Obecnie oczekuje się na protokoły pokontrolne. W dniu 4 lutego 2025 r. odbyły się negocjacje w ramach przetargu na zadanie „Wymiana stolarki drzwiowej zewnętrznej oraz remont drewnianych facjat w budynku Szkoły Podstawowej im. Wojska Polskiego Nr 1 w Gniewkowie”. Termin składania ofert dodatkowych był przewidziany na 11 lutego 2025 r., a realizacja tego przedsięwzięcia przewidziana jest na 6 miesięcy od podpisania umowy z zastrzeżeniem, że wymiana drzwi odbędzie się w ciągu pierwszych dwóch miesięcy po podpisaniu. Gmina dysponuje na to zadanie kwotą 167.700 zł, w tym 147 tys. zł to środki dofinansowania z Polskiego Ładu. W wyniku naboru ofert dodatkowych wyłoniona została firma DrewBart Bartłomiej Kieloch z miejscowości Zakurzewo z Gminy Grudziądz. W dniu 12 lutego 2025 r. był termin składania ofert na zadanie „Przebudowa drogi gminnej na odcinku Kawęczyn-Żyrosławice”. Realizacja tej inwestycji ma być w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy, a zakończenie- w 2026 roku. Kwota przeznaczona na to zadanie to 2.222.000 zł w tym 1.998.000 zł to dotacja z Polskiego Ładu, która stanowi 90% tej kwoty. W wyniku negocjacji przeprowadzonych w dniu 17 lutego 2025 r.- oferty dodatkowe składane były do dnia 25 lutego 2025 r. Po weryfikacji tychże ofert wyłoniony został Zakład Usług Komunalnych Juliusza i Romana Pilarskich z Nakła nad Notecią. następnie 7 lutego 2025 r. wysłano również wniosek do Banku Gospodarstwa Krajowego na przyznanie premii termomodernizacyjnej na budynek w miejscowości Skalmierowice 18. Szacowana wartość robót to ok. 900 tys. zł. Gmina może starać się w tym przypadku o premię w wysokości 50% tej kwoty.
Do Starostwa Powiatowego złożono wniosek o dofinansowanie zakupu pojazdu dla osób niepełnosprawnych, uczestników terapii w Środowiskowym Domu Samopomocy w ramach środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Przewidywana wartość zakupu pojazdu to około 260 tys. zł, a wnioskowana kwota to 151 tys. zł. 19 lutego 2025 r. ogłoszono przetarg na zadanie zagospodarowanie i wykonanie dróg na terenie miasta i Gminy Gniewkowo (Kawęczyn-Grabie, ul. 700-lecia oraz ul. Ogrodową). Termin składania ofert to 6 marca 2025 r. z terminem realizacji 16 miesięcy od podpisania umowy. Kwota w budżecie na to zadanie to 3.630.000 zł, natomiast 181.500 zł to wkład własny, a 1.724. 250 zł- to jest 50% wkładu Polskiego Ładu plus kwota 1.724.250 zł z Polskiego Ładu, która będzie w 2026 r. W tym tygodniu planowane jest ogłoszone zapytania ofertowego na opracowanie dokumentacji na zagospodarowanie terenu rekreacyjnego przy osiedlu 700-lecia i ulicy doktora Jana Dreckiego w Gniewkowie. Realizacja tego zadania przewidziana jest na lata 2026-2027, a przewidziany budżet zadania to 1.259. 700,95 zł w tym 944.842,53 zł to 75% dofinansowania ze środków unijnych, którymi będzie dysponowało Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „Czarnoziem na Soli”. Nawiązując do ostatniej sesji- pani Burmistrz oznajmiła, iż chciałaby odpowiedzieć radnemu Szymonowi Krzysztofiakowi, że kostka na przystanku w Michałowie będzie wykonana w przyszłym tygodniu i ma taką deklarację od osób, które mają się tym zająć. Odpowiadając natomiast na pytanie radnego Karola Kamińskiego przekazała, że pobocza w miejscowości Wielowieś, gdzie była wycinka i oczyszczenie tych poboczy z nadmiaru gałęzi- w przyszłym tygodniu będzie to poprawione i posprzątane. Odnosi się to również do odcinka drogi w Kleparach. Naprawiono pobocza przy zapadającej się kostce w miejscowości Wierzchosławice. Pani Burmistrz poinformowała radnego Otrembę, że przystanek w Lipiu funkcjonuje normalnie, tylko planuje się rozmowę być może jeszcze z właścicielem gruntu- panem Groblewskim. Na razie przystanek funkcjonuje w miarę dobrze, nie ma żadnych zgłoszeń, żeby były jakieś problemy techniczne dotyczące nawrotów autobusów. Złożono 2 wnioski do Nadleśnictwa Gniewkowo na 2 odcinki dróg- dokończenie drogi na odcinku Godzięba-Dąblin oraz naprawienie i wyrównanie oraz wyłożenie takim samym surowcem, jak łącznik między Suchatówką a Zajezierzem.
Nie było chętnych do zabrania głosu w dyskusji i Przewodniczący Rady ją zamknął zapowiadając głosowanie. Radni wskazali, że na chwilę salę opuścił radnych Żmudziński. Wykorzystując moment oczekiwania- radny Krzysztofiak poprosił o głos i zapytał o premię termomodernizacyjną, o której mówiła pani Burmistrz na budynek w Skalmierowicach, czy to chodzi o pałac, na co otrzymał potwierdzenie. Pani Burmistrz uzupełniła jeszcze, że pierwotnie składano już ten wniosek, ale trzeba było wzbogacić go o audyt energetyczny i w związku z tym, że ten audyt już jest- wniosek złożono ponownie.
Kolejno, przystąpiono do zapowiadanego głosowania nad sprawozdaniem Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny. Sprawozdanie przyjęte zostało jednogłośnie- 14-radnych głosowało „za”.
Imienny wykaz przeprowadzonego głosowania stanowi załącznik nr 6 do protokołu.
Ad 4. Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy za rok 2024.
Przewodniczący Rady zapytał, że czy jest potrzeba przedstawienia tego sprawozdania jeszcze raz, ponieważ było ono już przedstawiane na posiedzeniu Komisji przez panią Katarzynę Muzykę. Na uwagę, że materiał przedstawiała pani Joanna Szczygielska prowadzący przeprosił za pomyłkę, ponieważ pani Muzyka przedłożyła sprawozdanie (stanowi ono załącznik nr 7 do protokołu). Nie zgłoszono potrzeby przedstawienia sprawozdania i nie było do niego pytań w otworzonej dyskusji. Przeprowadzono głosowanie, w którym radni jednogłośnie opowiedzieli się za jego przyjęciem. Imienny wykaz przeprowadzonego głosowania stanowi załącznik nr 8 do protokołu.
Ad 5. Sprawozdanie z realizacji zadań w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz z realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Gniewkowo na lata 2022-2024 za rok 2024.
Przewodniczący nadmienił, to sprawozdanie było obszernie przedstawione przez panią Kierownik Justynę Marek i zapytał, czy jest potrzeba ponownego przedstawienia (sprawozdanie stanowi załącznik nr 9 do protokołu). Nikt takiej potrzeby nie zgłosił i otworzona została dyskusja, która z uwagi na brak dyskutantów została zamknięta. W głosowaniu jawnym, imiennym sprawozdanie przyjęto jednogłośnie - 14 radnych głosowało „za”. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 10 do protokołu.
Ad 6. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na 2024 rok.
Przewodniczący Rady nadmienił, iż projekt tej uchwały był szeroko omawiany na wspólnym posiedzeniu Komisji i ustalił z radnymi, iż nie ma potrzeby ponownego przedstawienia. Kolejno, otworzył dyskusję.
Radny Krzysztofiak zgłosił, iż chciałby uszczegółowić kwestię projektu na ulicę 17 Stycznia- odcinek od ul. Dworcowej do Urzędu, co miałoby wchodzić w zakres tego projektu, co tam miałoby być zmieniane. Pani Burmistrz odpowiedziała, że generalnie chodzi o nawierzchnię, planuje się zrobić ten projekt, żeby być gotowym, jeśli się pojawią jakiekolwiek środki zewnętrzne, które mogłyby być na to wykorzystane, a na ten odcinek drogi nie ma żadnej dokumentacji. Pan Krzysztofiak zapytał, czy jeżeli chodzi o dokumentacje, czy ewentualnie planuje się w przyszłości jeszcze jakieś inne drogi np. drogi gruntowe Jęczmienna, Żytnia, Krótka, Świerkowa, Jodłowa, nie wspominając już o ulicy Ogrodowej. Pani Burmistrz zwróciła uwagę, że ta ostatnia ulica jest w planie, o czym radny doskonale wie, bo jest ogłoszone postępowanie przetargowe. Natomiast te ulice, które radny wymienił na razie będą naprawiane na bieżąco. W perspektywie- na pewno będą przygotowania do lepszego projektu na ulicę Jęczmienną, ponieważ tam jest jeszcze kwestia wykupu, żeby ta ulica była trochę szersza, bo tam był problem i w ramach postępowania przetargowego było bardzo dużo pytań potencjalnych wykonawców. Radny podsumował, że może domniemywać, że tutaj w tym kierunku pani Burmistrz będzie myślała.
Nie było więcej pytań i dyskusja została zamknięta. Uchwała Nr XIV/82/2025 zmieniająca uchwałę w sprawie budżetu na 2025 rok poddana została pod głosowanie. Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 11 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 12.
Ad 7. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXIV/157/2012 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 31 października 2012 r. w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Gniewkowo oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków.
Przewodniczący Rady ustalił, że nie ma potrzeby przedstawiania projektu i otworzył dyskusję. Nie było osób chętnych do zabrania głosu- dyskusja została zamknięta i przystąpiono do głosowania. Przewodniczący Rady podsumował, że uchwała Nr XIV/83/2025 w sprawie zmiany uchwały Nr XXIV/157/2012 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 31 października 2012 r. w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Gniewkowo oraz warunków i zasad korzystania z tych przystanków została podjęta 14 głosami. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 13 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 14.
Ad 8. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Gniewkowo do realizacji Programu „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego- edycja 2025 realizowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego.
W tym punkcie również odstąpiono od przedstawienia projektu uchwały. Następnie otworzono dyskusję, ale nie było osób chętnych do zabrania głosu i została ona zamknięta. Przeprowadzono głosowanie i uchwała Nr XIV/84/2025 w sprawie przystąpienia Gminy Gniewkowo do realizacji Programu „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego- edycja 2025 realizowanego ze środków Funduszu Solidarnościowego podjęta została 14 głosami „za”. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 15 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 16.
Ad 9. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia „Gminnego Programu Wspierania Rodziny dla Gminy Gniewkowo na lata 2025-2027”.
Podobnie, jak poprzednio odstąpiono od przedstawienia projektu uchwały. Następnie otworzono dyskusję, ale nie było osób chętnych do zabrania głosu i została ona zamknięta. Przeprowadzono głosowanie i uchwała Nr XIV/85/2025 w sprawie uchwalenia „Gminnego Programu Wspierania Rodziny dla Gminy Gniewkowo na lata 2025-2027” podjęta została przy 14 głosach „za”. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 17 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 18. Prowadzący nadmienił, że tym samym wszystkie materiały MGOPS zostały przez Radę przyjęte.
Ad 10. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia zasad i trybu przyznawania stypendiów dla uzdolnionych uczniów w ramach „Lokalnego programu wspierania edukacji uzdolnionych uczniów szkół, których siedziba znajduje się na terenie Gminy Gniewkowo”.
Przewodniczący Rady zapytał, czy jest potrzeba przedstawienia projektu przedmiotowej uchwały, ponieważ był on dyskutowany na wspólnym posiedzeniu Komisji. Nikt takiej potrzeby nie zgłosił i otworzona została dyskusja.
Radny Krzysztofiak podziękował pani Kierownik Finc za przesłane materiały do analizy, które naświetliły mu sytuację. Na Komisji na ten temat szeroko dyskutowano, bo szuka się sposobów na wygenerowanie oszczędności. Obliczył sobie, że w poprzednim roku realizacja tej uchwały kosztowała Gminę ponad 28 tys. zł. Przyjmując kryteria wskazane w projekcie- to tak naprawdę grono dzieci (na podstawie danych z zeszłego roku)- 90% uczniów zostałoby w jakiś sposób wyeliminowanych z tego programu stypendialnego. Radny stwierdził, że nie do końca jest to dobry kierunek, choć z drugiej strony- rozumie dążenie pani Burmistrz do jakiejś optymalizacji wydatków. Kolejno, złożył wniosek formalny i zaproponował, żeby zastanowić się nad tym, czy może pozostawić nagrodę za średnią, ale drastycznie podniesioną tj. z 5,3 do 5,6. Z tych danych, które przedstawiła pani Kierownik wynika, że ilość tych uczniów się zmniejsza i zostaje grupa ok. 9-12 tych najlepszych. Zdaniem radnego dla tych osób byłoby to motywujące, a jednocześnie dla innych uczniów byłoby to sygnałem, że jednak warto się starać. W projekcie wymieniono sukcesy związane z olimpiadami, czy konkursami przedmiotowymi na poziomie wojewódzkim i wyższym, ale też wiadomo, jak strasznie trudno jest osiągnąć tam bardzo dobry wynik. Dlatego chciałby złożyć wniosek formalny i prosić o rozpatrzenie tego pozytywnie przez kolegów radnych, aby dać tą możliwość uczniom, których średnia jest naprawdę wysoka. Przyglądając się tej uchwale radny zauważył, że ona w zasadzie eliminuje z nagradzania, albo bardzo utrudnia to uczniom szkoły ponadpodstawowej, a chodzi o to, aby dać im szansę i proponuje, żeby podnieść poprzeczkę jeżeli chodzi o wyniki w nauce w klasyfikacji rocznej z przedmiotów obowiązkowych w szkole podstawowej, żeby było to średnia powyżej 5,6, natomiast w szkole ponadpodstawowej- powyżej 5,3. Poprosił ponownie kolegów o pozytywne rozpatrzenie tej poprawki, żeby się temu przyjrzeć, bo to już nie są duże kwoty, one są „do udźwignięcia przez naszą Gminę i jednocześnie, no jakiś pozytywny impuls dla uczniów”. Prowadzący zapytał, czy pani Burmistrz chciałaby się w tej kwestii wypowiedzieć, ale nie zabrała ona oficjalnie głosu.
Zwracając się do pani Kierownik- Przewodniczący zgłosił uwagę do § 10 ust. 1 podpunkt 1 lit. a, gdzie zapis winien brzmieć „uzyskanie tytułu laureata i uzyskanie tytułu finalisty”.
Radny Gołaś stwierdził, że średnia podana przez kolegę Krzysztofiaka- 5,61 to jest wybitna średnia i uczniowie z taką średnią na pewno brali udział w olimpiadach, konkursach przedmiotowych organizowanych przez Kuratorium Oświaty, ale z jakiś tam względów im się nie powiodło, mieli może słabszy dzień i popełnili jakiś głupi błąd i nie zakwalifikowali się do kolejnych etapów tych konkursów. Warto byłoby jednak tych uczniów wyróżnić, dlatego chciałbym wyjść im naprzeciw, a skoro mowa jest o oszczędnościach, to on ze swojej strony deklaruje, że jak ta poprawka zostanie uwzględniona to sam ufunduje 4 stypendia dla tych uczniów, którzy będą mieli średnie powyżej 5,61.
Radny Bożko oświadczył, że chciał serdecznie podziękować pani Kierownik i pani Burmistrz za dodanie finalistów, że poza laureatami są też oni. Wydaje mu się to bardzo ważnym, bo finaliści również zasługują na takie wyróżnienie. Prowadzący dodał, że ta ilość tych finalistów jest nieprzewidywalna i nie wiadomo ilu ich będzie.
Następnie poprosił radnego Krzysztofiaka, aby sformułował już konkretnie swój wniosek. Zasugerował, że do przyjęcia wniosku wymagana jest bezwzględna liczba głosów, czyli 8, co po konsultacji z panią Mecenas zostało sprostowane i wyjaśniono, że wystarczy tu zwykła większość. Pan Krzysztofiak przekazał, iż jego propozycja dotyczy tego, aby w § 2 ust. 3 dodać punkt 3 w brzmieniu „uzyskał wybitne wyniki w nauce tj. średnią ocen z wyników klasyfikacji rocznej z przedmiotów obowiązkowych powyżej: w szkole podstawowej -5,6, w szkole ponadpodstawowej- 5,3 oraz dodać w § 10 ust. 2 dodać punkt 3 w brzmieniu „za uzyskanie osiągnięć, o których mowa w § 2 ust. 3 punkt 3- 400 zł. W celu doprecyzowania wniosku- prowadzący ogłosił 5 minut przerwy.
Po wznowieniu obrad poddał pod głosowanie wniosek formalny radnego Szymona Krzysztofiaka, aby w procedowanym projekcie uchwały w § 2 ust.3 dodać podpunkt 3 „uzyskał wybitne wyniki w nauce tj. średnią ocen z wyników klasyfikacji rocznej z przedmiotów obowiązkowych powyżej: w szkole odstawowej-5,6, w szkole ponadpodstawowej- 5,3”. Druga poprawka w § 10 ust. 2 podpunkt 3” „za uzyskanie osiągnięć, o których mowa w § 2 ust.3 podpunkt 3- 400 zł„. Po odczytaniu tego wniosku zapytał jeszcze radnych, czy zmiana jest dla nich jasna i nie potrzebują dodatkowych wyjaśnień, na co nikt takiej potrzeby nie zgłosił. Wniosek został poddany pod głosowanie i został przyjęty jednogłośnie- 14 radnych głosowało za jego przyjęciem. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 19 do protokołu. Kolejno, przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia uchwały po wprowadzonej zmianie. Uchwała Nr XIV/86/2025 w sprawie określenia zasad i trybu przyznawania stypendiów dla uzdolnionych uczniów w ramach „Lokalnego programu wspierania edukacji uzdolnionych uczniów szkół, których siedziba znajduje się na terenie Gminy Gniewkowo” przyjęta została 14 głosami. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 20 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 21.
Ad 11. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej zwolnienia seniorów powyżej 75 roku życia z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Przewodniczący Rady ustalił z radnymi, iż nie widzą konieczności przedstawienia projektu i otworzył dyskusję. Nie było chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta. Przystąpiono do głosowania uchwały Nr XIV/87/2025 w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej zwolnienia seniorów powyżej 75 roku życia z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, która została przyjęta jednogłośnie- 14 radnych opowiedziało się za jej przyjęciem. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 22 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 23.
Ad 12. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie petycji dotyczącej pomocy w likwidacji nadal trwającego systemu komunistycznego, zarządzanego przez nielegalnie działające organizacje partyjne i sędziowskie oraz o podjęcie współpracy z wnoszącym petycję w celu wprowadzenia ładu konstytucyjnego i umożliwienie narodowi polskiemu bezpośrednie sprawowanie władzy zgodnie z art. 4 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Radni nie mieli uwag, ani pytań do projektu uchwały i otwarta przez prowadzącego dyskusja- została zamknięta.
Uchwała Nr XIV/88/2025 w sprawie petycji dotyczącej pomocy w likwidacji nadal trwającego systemu komunistycznego, zarządzanego przez nielegalnie działające organizacje partyjne i sędziowskie oraz o podjęcie współpracy z wnoszącym petycję w celu wprowadzenia ładu konstytucyjnego i umożliwienie narodowi polskiemu bezpośrednie sprawowanie władzy zgodnie z art. 4 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej została podjęta jednogłośnie- 14 radnych głosowało „za”. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 24 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 25.
Ad 13. Przedstawienie i rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie skargi na działania Burmistrza Gniewkowa w zakresie ogłoszenia przetargu na inwestycję gminną z naruszeniem dyscypliny finansów publicznych.
Przewodniczący Rady przypomniał, że kolejny punkt wprowadzony został na jego wniosek formalny. Nadmienił, że sprawa była omawiana na wspólnym posiedzeniu Komisji i zapytał, czy jest potrzeba przedstawienia projektu uchwały. Potrzeby takiej nie zgłoszono i otworzona została dyskusja.
Z uwagi na brak chętnych do zabrania głosu- dyskusję zamknięto i uchwała poddana została pod głosowanie. Za przyjęciem uchwały Nr XIV/89/2025 w sprawie skargi na działania Burmistrza Gniewkowa w zakresie ogłoszenia przetargu na inwestycję gminną z naruszeniem dyscypliny finansów publicznych głosowało 8 radnych, 3 było przeciw i 3 wstrzymało się od głosu. Prowadzący zaznaczył, że przy tej uchwale „jednogłośność się posypała”, ale uchwała została podjęta. Imienny wykaz tego głosowania stanowi załącznik nr 26 do protokołu, a podjęta uchwała- załącznik nr 27.
Ad 14. Interpelacje i zapytania radnych.
Przewodniczący Rady oświadczył, iż z tego co się orientuje- przed sesją wpłynęły 3 interpelacje. Zapytał, czy radni chcą je przedstawić, ale ich autorzy nie zgłosili takiej potrzeby. Na sesji natomiast, nikt takiej interpelacji nie zgłosił.
Ad 15.Wolne głosy i wnioski.
Przewodniczący Rady rozpoczął ten punkt od informacji o kolejnej- XV sesji, która zaplanowana została wstępnie na dzień 26 marca 2025 r. i zgodnie z planem pracy jej tematami będą:
- sprawozdanie z realizacji Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie
Gniewkowo w roku 2024;
-informacja na temat realizacji „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest za rok 2024”;
-informacja na temat stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w Gminie Gniewkowo za rok 2024.
Zwracając się do Prezesa Przedsiębiorstwa Komunalnego radny Stefański zgłosił, że mieszkańcy, którzy zamieszkują posesje Spółdzielni Mieszkaniowej zgłaszają, że od stycznia nie mają dokonywanych odczytów liczników za wodę. Co prawda- jest dopiero luty i to są dwa odczyty, ale ludzie boją się, co będzie dalej, jak długo ta sytuacja będzie trwała. Z tego co mu przekazali,
to PK odczytuje tylko liczniki główne, a Spółdzielnia Mieszkaniowa poinformowała, iż nie będzie odczytywać poszczególnych liczników w mieszkaniach. Na pytanie, co w tej sytuacji mieszkańcy mają czynić- pan Prezes odpowiedział, iż winni udać się do Spółdzielni, bo to ona jest zarządcą nieruchomości. Dodał, że tam trwa „przepychanka” pismami. Spółka nie jest zarządcą, a zgodnie z ustawą to zarządca musi odczytać liczniki i rozliczyć mieszkańców także to wynika literalnie z przepisów prawa. Przewodniczący zapytał co w sytuacji, jeśli nie będzie tego czynił. Prezes odpowiedział, iż tego nie wie, a na kolejne pytanie, czy otrzymuje należność wynikającą z odczytu na liczniku głównym odpowiedział, iż nie. Prowadzący zapytał jeszcze, czy jeśli ten stan będzie się utrzymywał, czy pan Prezes wejdzie na drogę prawną, żeby odzyskać środki. Pan Drzewiecki ponownie odpowiedział, iż nie wie, bo to jest problem Spółdzielni Mieszkaniowej, ponieważ przepis mówi, że zarządca nieruchomości odczytuje i rozlicza i Spółka nie jest tu stroną. Radny uznał, że sytuacja robi się zatem patowa, a Prezes podkreślił, że on tego nie rozstrzygnie, bo mieszkańcy muszą już dogadać się z Zarządem Spółdzielni Mieszkaniowej. Przewodniczący o interwencję w niniejszej sprawie poprosił zatem panią Burmistrz, żeby ten problem rozwiązać i ktoś, kto ma to robić jednak poczuł się do tego obowiązku i się tym zajął. Mieszkańcy chcą nawet jakimś ryczałtem płacić, bo nie mają wyznaczonej kwoty. Pan Drzewiecki przekazał, że zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków- PK prowadzi odczyty główne na budynkach, a Spółdzielnia odczyty wewnątrz budynków. Przewodniczący Rady zadeklarował, że tak właśnie mieszkańcom to przekaże, ale liczy też na to, że jednak pani Burmistrz tutaj zainterweniuje i sprawi, że te odczyty będą robione. Prezes zaznaczył, że mieszkańcy raczej powinni to wiedzieć, bo pisma poszły i wymiana korespondencji trwała dość długo ok. 3 miesiące. Radny podkreślił, że tu chodzi o uczciwych ludzi, którzy chcą płacić, tylko nie mogą, a przecież są tacy, którzy tego robić nie chcą. Chce tym ludziom coś odpowiedzieć, bo oni chcą płacić, a ktoś nie chce tych pieniędzy. Z-ca Burmistrza dopytał jeszcze, że Przedsiębiorstwo odczytuje liczniki główne i kwestia zaległości od Spółdzielni wobec Spółki nie występuje, co Prezes potwierdził. Pan Wolski zaznaczył, że pozostaje tylko kwestia rozliczenia pomiędzy Spółdzielnią a mieszkańcami. Radny Stefański zaznaczył, iż nie zmienia to faktu, że Spółdzielnia nie wywiązuje się z obowiązków. Dodał, że dopiero teraz zauważył obecność radnego powiatowego Pawła Drzażdżewskiego, którego serdecznie powitał.
Radny Orent zwracając się do pana Prezesa zapytał o możliwość czyszczenia rur wodociągowych, ponieważ przy ostatniej awarii filtry wodne były aż czarne po ponownym puszczeniu wody. Pan Drzewiecki wyjaśnił, że obowiązku czyszczenia rur jako takiego nie ma. Jest obowiązek wypłukania tej instalacji, także jeżeli gdzieś tego nie zrobiono- to poleci, żeby to zrobili. Generalnie po awariach zdarzają się przebarwienia, spadki ciśnienia (o tym mieszkańców w komunikatach się informuje), natomiast ta woda powinna być wypłukana na hydrantach. Jeżeli tego nie zrobiono- to prosi, żeby mieszkańcy zgłaszali takie sytuacje. Pan Orent powiedział, że ktoś 2-3 dni wcześniej wymienił sobie filtr i po awarii wodociągu- praktycznie musiał na nowo wymienić, bo aż był czarny. Dlatego radny poprosił o płukanie rur. Prezes przyznał, że można to zrobić, jednak trzeba mieć też świadomość, że rury wodociągowe nie są czyste, bo mają osady manganu, żelaza jak gdzieś tam uderzy po awarii ciśnienie wody, to coś może się oderwać. Jeżeli tak się zdarzyło- to poleci służbom, żeby zadziałały.
Radny Krzysztofiak zapytał o planowane rozpoczęcie prac przy drogach o nawierzchni gruntowych np. ul. Jęczmiennej, Żytniej. Pani Burmistrz odpowiedziała, że w przyszłym tygodniu rozpoczną pracę równiarki i inne służby, ponieważ na szczęście aura się poprawia. Wyraziła też nadzieję, że rzeczywiście część środków, które przewidziane były na akcję zima- będzie można przeznaczyć już
na równanie dróg. Pan Krzysztofiak zapytał również o ulice asfaltowe, a konkretnie ul. Kasprowicza- bo tam w kilku miejscach są takie poziome dziury na całej szerokości, ale widać także, że wcześniej prowadzono tam jakieś prace i to niekoniecznie związane z kanalizacją, tylko coś wcześniej, przed progiem zwalniającym. To też jest jakiś tam problem. Pani Burmistrz poprosiła, aby radny zgłaszał takie kwestie na bieżąco zarówno do pana Podkowińskiego, jak i Wojciechowskiego.
Radny Kuraszkiewicz oświadczył, iż chciałby poprosić o pomoc w sprawie z upoważnienia pani Sołtys Hanny Witkowskiej i mieszkańców Kaczkowa dotyczącej usytuowania przejścia dla pieszych, którego ta wioska nie posiada. Nie ma tam żadnego przejścia dla pieszych, choć są tam niebezpieczne zakręty, a ostatnio zdarzył się dość poważny wypadek, są uszkodzone bariery energochłonne. Dlatego radny prosił o jakąś interwencję w „drogach wojewódzkich” o naprawienie tej bariery. Ona jest w tej chwili zabezpieczona tylko i wyłącznie taśmą ostrzegawczą i stanowi w tej chwili potencjalnie, przy jakimś innym zdarzeniu- dość duże zagrożenie. Większości mieszkańców mieszka po stronie lewej i tam jest przystanek, natomiast świetlica, plac zabaw dla dzieci-jest po prawej, a ruch jest dość duży. Pani Burmistrz poprosiła, aby pani Sołtys wystosowała w tej sprawie pismo i wówczas Urząd wystąpi do Zarządu Dróg Wojewódzkich w tym zakresie. Radny zaznaczył, że jeszcze nie skończył wypowiedzi i gdyby pani Burmistrz pozwoliła mu dokończyć, to „byłoby cudownie”. Kontynuując przekazał, że ma jeszcze jedną sprawę i zapytał o decyzję w kwestii budżetów sołeckich, „bo jest przedstawiony plan pracy w marcu, ale nie widzę takiego punktu”. Pani Burmistrz wyjaśniła, że „mamy czas na podjęcie tej uchwały do końca pierwszego kwartału, będziemy o tym rozmawiać na najbliższym spotkaniu z sołtysami”.
Radny Orent przekazał, że miał telefon z pytaniem, „czy klasy sportowe będą likwidowane, czy nie?” Pani Wodniak-Kuraszkiewicz odpowiedziała, iż absolutnie nigdy nie zamierzano likwidować klas sportowych.
Radny Krzysztofiak powiedział, iż chciałby nawiązać po części do słów pana Kuraszkiewicza i pani Burmistrz o drodze w Kaczkowie. Sprawę tych barier i przejścia już zgłaszał wcześniej po rozmowie z mieszkańcami panu Podkowińskiemu i to było co najmniej w grudniu i nie wie, czy pani Burmistrz jest jakby w temacie. Pani Burmistrz odpowiedziała, że „w temacie barier nie jestem, ale w temacie proponowanego przejścia dla pieszych również nie byłam, także jeśli było zgłoszenie- to będę to wyjaśniać z panem Marcinem Podkowińskim”. Pani Burmistrz zachęciła wszystkich „do pisania”, aby nie zajmować się na sesji barierami itp., bo można zgłosić to wcześniej i interwencja może być szybciej.
Kolejno głos zabrała pani Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 1 w Gniewkowie, która oświadczyła, że na poprzedniej sesji pani Burmistrz mówiła o petycji, jaka wpłynęła do Urzędu, a w której było kilka informacji, a raczej zarzutów dotyczących jej Szkoły. Odniosła się do tych słów w wystąpieniu do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji. Pani Wojdylak powiedziała, że ma nadzieję, iż dojdzie
do spotkania, na którym chciałaby uzyskać informacje na jakiej podstawie te zarzuty zostały tam zawarte. Zapewniła, że rozumie, iż osoba wnosząca petycję broni swojej Szkoły w Kijewie i jest to naturalne. Nie wie, czy ta osoba jest nauczycielem, czy pracownikiem, czy rodzicem tej Szkoły, czy jest może na tej sali- „w każdym bądź razie nie zgadzam się z tym, żeby odbywało się to szkalowaniem mojej Szkoły, czy niedocenieniem pracy, jaką wkładają nauczyciele i pracownicy tej Szkoły”. Pani Dyrektor nawiązała do czasu, kiedy rozpoczynała pracę w Gniewkowie, kiedy przekazała pracownikom, że mają traktować wszystkie dzieci tej szkoły tak, jakby chcieli, żeby ich dzieci były traktowane. Pomimo tego, że Dyrektorem jest pierwszy raz- była do tego przygotowana bardzo dobrze, radzi sobie bardzo dobrze i nikt, niczego nie może jej zarzucić i męczyła się tylko wtedy, że jak były jakieś uroczystości na samym początku- nie potrafiła odróżnić uczniów. Z tym się tylko męczyła, bo Szkoła liczy 350 uczniów i nie wyobraża sobie, aby nie znać każdego ucznia. Zapewniła, że zarówno ona, jak i nauczyciele oraz pozostali pracownicy nie przechodzą obojętnie koło jakiegokolwiek ucznia. Nie wyobraża sobie, żeby przejść i nie przywitać się z uczniem. Nie zna wszystkich uczniów po nazwisku, bo nie wszystkich uczy, ale po imieniu każdego. Pani Wojdylak zapewniła też, że ta Szkoła jest bardzo bezpieczna. Uwielbia pracować i ciągle jest w Szkole i zaprasza osoby, które mają jakiekolwiek pytania, czy wątpliwości i nie trzeba się specjalnie umawiać. Od poniedziałku będą rekrutacje w szkołach, więc jeśli ktoś będzie chciał ucznia zapisać- to Szkoła pracuje w należytym porządku, osiąga ogromne sukcesy. Jutro np. uczniowie jadą do Chocenia na półfinał Mistrzostw w Piłkę Ręczną reprezentując nie tylko Szkołę, ale całą Gminę Gniewkowo, co napawa dumą, bo jest to wielki sukces. Pani Dyrektor podkreśliła, iż nie wolno mówić słów, które są nieprawdziwe i ona się z tym nie zgadza i ma nadzieję, że dojdzie do spotkania z nadawcą tej petycji, bo chciałaby usłyszeć co ma do powiedzenia- „w każdym bądź razie, takie miejsca jakie tutaj, te słowa, które były zawarte w tej petycji nie mają miejsca w mojej Szkole zapewniam państwa no i czekam na dalsze wyjaśnienia”.
Radny Gołaś stwierdził, że pani Dyrektor mówi o jakimś „szkalowaniu przez panią (…), on ma tą petycję przed sobą i zacytował to, co jest tam napisane o Szkole w Gniewkowie: „Szkoła Podstawowa im. Orła Białego w Kijewie osiąga wyniki egzaminu ósmoklasisty wyższe niż Szkoła w Gniewkowie, do której mają trafić dzieci po likwidacji placówki. Wysokie wyniki uczniów z Kijewa na egzaminie ósmoklasisty potwierdzają, że Szkoła zapewnia wysoki poziom edukacji, indywidualne podejście do ucznia oraz sprzyja jego wszechstronnemu rozwojowi. Zamiana tej placówki na szkołę w Gniewkowie, gdzie klasy są liczniejsze, a nauczyciele mają mniej możliwości indywidualnej pracy
z uczniami może wpłynąć na pogorszenie wyników edukacyjnych uczniów, co może negatywnie wpłynąć na ich przyszłość edukacyjną.” Radny zaznaczył, że tylko tyle w tej petycji jest o Szkole w Gniewkowie. Dodał, że w swojej decyzji pani Kurator Grażyna Dziedzic też mówi o tej sytuacji, o wynikach Szkoły Podstawowej w Gniewkowie, które są gorsze od uczniów Szkoły w Kijewie, też nadmienia o lepszym podejściu do uczniów, że nauczyciel może szybciej zareagować. Dlatego nie widzi, żeby ktoś szkalował panią Dyrektor, czy nauczycieli, albo ich obrażał. Pani Wojdylak zapewniła, że nie twierdzi, iż Szkoła w Kijewie źle funkcjonuje, bo na pewno funkcjonuje bardzo dobrze. Jeżeli chodzi o wyniki jej Szkoły- to w 2023 roku w Kijewie były gorsze, ale nie chce takich rzeczy mówić, ale radny wywołuje ją do odpowiedzi, więc mu odpowiada. Pamięta czas, kiedy była na spotkaniu z Dyrektorem Szkoły, wówczas jeszcze panią Małgosią Cięgoturą, na którym pan Kurator wręczał jej dyplom i Szkoła w Kijewie wtedy miała najlepsze wyniki ogólnopolskie. Minął rok i za rok- ta Szkoła miała najgorsze wyniki, ale to nie świadczy, że ci nauczyciele byli gorsi, bo się w tym czasie nie zmienili. Nie wolno mówić o gorszych wynikach, bo trzeba przede wszystkim zdiagnozować powody takiego stanu. Jeżeli ktoś już wziął pod uwagę, że liczniejsze klasy spowodują, że jakość nauczania będzie gorsza- to z tym się nie zgadza, bo uważa, że sztuką właśnie jest pracować w liczniejszych klasach. Pani Dyrektor oświadczyła, że ma wrażenia, iż myśli się, że jej Szkoła ma 1000 uczniów, a ona ma 350 uczniów i to nie jest wielka Szkoła. Są teraz dzieci, które przyszły z jednej ze szkół z Gminy Gniewkowo i po klasie pierwszej ich rodzice są szczęśliwi i zadowoleni. Szkoła ma bardzo wysoką jakość nauczania i ja nie mówi, że w wiejskich szkołach tego nie ma. Przypomniała, że kiedyś na tej sali wraz z innymi była bronić Szkoły w Szadłowicach, bo uważała, że miała prawo do tego, ale nigdy nie wybrzmiała inna szkoła do porównania, bo tak się nie robi. Nie wolno takich przykładów dawać, bo to są złe przykłady i na to patrzą dzieci. Dlatego uważa, że w petycji nie ma zarzutów, przez które „ktoś, kogoś zaraz będzie do więzienia gdzieś posyłał, ale uważam, ja uważam te słowa za zarzut”. Ponownie wyraziła nadzieję, że w ramach postępowania wyjaśniającego Komisji dojedzie do konfrontacji i wyjaśnień osoby, która złożyła petycję. Skoro ta osoba twierdzi, że jakość nauczania będzie niższa, to na jakiej podstawie, bo jeśli patrząc na wyniki egzaminów, to w jednym roku jest tak, a w drugim może być inaczej. Wyniki raz są niższe, raz wyższe i to nie świadczy o nauczycielach, o poziomie Szkoły. Zapewniła, że jej Szkoła ma wykwalifikowaną kadrę, ma klasy specjalne, dużo dzieci z dysfunkcjami i można zapytać o to rodziców, bo oni będą bardziej obiektywni. Dlatego nie można mówić, że jej Szkoła jest gorsza, bo z tym się po prostu nie zgadza.
Radny Gołaś uznał, że w takim razie teraz ta rozmowa jest trochę bez sensu, bo należałoby zaprosić Radę Rodziców i porozmawiać, bo on nie potrafi tego bronić, bo nie wie, jak to było w końcu sformułowane. Pani Dyrektor mówi, że się z tym nie zgadza, a pani Kurator w swoim piśmie też podejmuje ten temat i też pisze o Szkole Nr 1, że prowadziła jakiś program naprawczy w 2023 r., bo chodziło chyba o wyniki egzaminów. Dlatego należałoby zaprosić również panią Kurator Kujawsko-Pomorską, żeby się do swojego pisma także odniosła. Przewodniczący Rady zaznaczając, że nie jest członkiem Komisji Skarg, Wniosków i Petycji i to ona rozpatruję petycję, której Rada Rodziców nie złożyła, bo zrobił to ktoś inny. Jeżeli pani Dyrektor chce się do tej petycji odnieść i chce spotkania, bo uważa, że coś jest nie tak, jeśli chodzi o ocenę jej kadry i pracy to może się spotkać. Radny chce natomiast w tym celu zapraszać na sesję panią Kurator, a to jest petycja, w sprawie której wypowie się Komisja i przedstawi Radzie swoje stanowisko. O głos poprosiła pani Burmistrz, która zaznaczyła, że tak, jak mówiła na wcześniejszej sesji- ta petycja była skierowana również do Ministra Edukacji Narodowej oraz do Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy i następnie przekazana została
do Rady Miejskiej do rozpatrzenia. W tej petycji użyto również takiej argumentacji, że Szkoła w Kijewie podlegająca wszelkim kontrolom między innymi Straży Pożarnej- spełnia wszystkie wymagania i wszystkie warunki dotyczące ochrony ppoż. Dziś jest taka sytuacja, że nie jest to do końca prawdą, bo oczekuje się na protokół kontroli Powiatowego Komendanta Straży Pożarnej i myśli, że będzie podobny, jak protokół w Szkole w Szadłowicach. Tak, jak już mówiła- dotyczy to oddziału przedszkolnego, który ma kategorię budynku ZL2 tzn. budynku, który jest przeznaczony dla dzieci, czy osób mających problemy z poruszaniem. Najprawdopodobniej również tutaj będą informacje zawarte w protokole tego typu, że istnieje realne zagrożenie życia i zdrowia dzieci. Pani Wodniak-Kuraszkiewicz podkreśliła, że w tej petycji są zarzuty skierowane również w jej stronę jako Burmistrza, który nie dba o stan finansów publicznych samorządu, bo prowadzi jarmarki, iluminacje świetlne, zespoły na jarmarku bożonarodzeniowym. Dlatego odniosła się do tego na piśmie i przedłożyła to stanowisko Komisji Skarg, Wniosków i Petycji. Pani Burmistrz oświadczyła, iż „nie kupiłam żadnej żarówki, nawet uzupełniającej iluminacje świetlne na jarmark bożonarodzeniowy, wszystko wyjęliśmy ze stanów magazynowych, piwnic i innych schowków, prawda pani Kierownik Kłosowska? Druga sprawa- żaden zespół, który występował w kwestii artystycznej na jarmarku bożonarodzeniowym nie wziął złotówki, prawda panie Dyrektorze Majewski? Wszystkie zespoły świadczyły non profit usługę.” Odnośnie kwestii kadrowych- pani Burmistrz zarzuca się w tej petycji, że zwalnia ludzi i sztuczne stanowiska tworzy itd., a ona stara się tylko porządkować te kwestie w Urzędzie. Na określonych stanowiskach powinny być odpowiednie osoby, mające odpowiednie kwalifikacje zgodne z przepisami prawa. Jeśli chodzi o zarzut dotyczący zatrudnienia w Urzędzie Stanu Cywilnego- to właśnie taka sytuacja była, że dokonano tylko zamiany stanowiska z Zastępcy Kierownika na Kierownika, ponieważ pani, która do tej pory pełniła funkcję Zastępcy Kierownika ma pełne kwalifikacje i doświadczenie wieloletnie w tym zakresie i została awansowana. Na Zastępcę Kierownika został ogłoszony nabór, ponieważ osoba, która do tej pory pracowała w Urzędzie Stanu Cywilnego nie spełniała kryterium w zakresie kwalifikacji, a nie może być tak, że tylko jedna osoba odpowiadała będzie za np. udzielanie ślubów, czy inne kwestie dotyczące pracy w Urzędzie Stanu Cywilnego. Inny zarzut dotyczył zwolnionego pracownika i zatrudnienia kogoś innego, ale to też należało uporządkować pewne rzeczy, bo dziś jeszcze porządkuje się błędnie wydane decyzje administracyjne przez ostatnie 3 lata w ramach gospodarki przestrzennej i nieruchomościami. Są złe podziały, nie można nanieść wpisów w księgi wieczyste, sądy nie chcą uwzględnić numerów działek wynikających z dokonanych wcześniej podziałów przez pracownika, który został zwolniony. Kieruje się do niej zarzuty, że działa na szkodę finansów Gminy, mówiąc z jednej strony, że oszczędza, a z drugiej strony, że zatrudnia, ale po prostu stara się porządkować rzeczy, które powinny być uporządkowane wcześniej. W kwestii ochrony ppoż- to są zaniedbania wieloletnie, są protokoły znalezione w archiwach, które są od wielu, wielu lat dotyczące powołania do życia oddziałów przedszkolnych przy szkołach podstawowych wiejskich. To nie jest tak, że nie dba o finanse publiczne, bo naprawdę ogląda każdą złotówkę i udało się skończyć dobrze poprzedni rok kalendarzowy. Obecnie Gmina ma podpisaną umowę z Bankiem Spółdzielczym na debet w kwocie 4 mln zł, ale czynione są starania, aby z tego debetu nie korzystać i nie korzysta się. Cały czas prowadzi się overnighty, czyli lokaty krótkoterminowe i w tej chwili na takiej lokacie jest 4,5 mln zł. Pani Burmistrz wyraziła wielką nadzieję, że nie trzeba będzie brać kredytu, jaki jest przewidziany w uchwale budżetowej na 2025 rok. Prowadzi się wstępne rozmowy i negocjacje z dyrektorami szkół dotyczące arkuszy organizacyjnych, które będą obowiązywały od następnego roku szkolnego i to jest ciężka praca. Pani Burmistrz wyraziła też nadzieję, że dyrektorzy będą współpracowali w tym zakresie i uda się to zrobić zgodnie z przepisami prawa i zwłaszcza-z prawem oświatowym. Nawiązała do przekazanych radnym przed sesją do przejrzenia danych dotyczących kosztów oświaty i być może w najbliższym czasie będą one dodatkowo omawiane bardziej szczegółowo. Dlatego uważa, że akurat w tym zakresie kierowane w jej stronę zarzuty w petycji nie są zgodne z prawdą. O głos poprosiła jeszcze raz pani Dyrektor Wojdylak, ale zanim prowadzący jej tego głosu udzielił dokonał sprostowania swojej wcześniejszej wypowiedzi i stwierdził, że radny Gołaś miał rację, mówiąc, że omawiana petycja jest petycją Rady Rodziców, a osoba, która została wskazana- Radę Rodziców reprezentuje. Pani Dyrektor nawiązała do wypowiedzi pana Gołasia o programie naprawczym i przekazała, że niektóre szkoły wiejskie również miałby program naprawczy, ale nie miały go ze względu na to, że jest przepis, który mówi, że jeżeli są słabe wyniki egzaminów, a jest mała liczebność uczniów programu się nie wprowadza.
Korzystając z obecności radnego powiatowego- radny Kamiński ponowił swoją prośbę, o której tutaj wspomniał odnośnie naprawy nawierzchni poboczy w Ostrowie i uzupełnienia ubytków na drodze powiatowej w Ostrowie. Zapewnił, że tam naprawdę już teraz te dziury są bardzo duże i ubytki w poboczach również. Dostał też teraz wiadomość odnośnie drogi wojewódzkiej- ulicy Powstańców Wielkopolskich, gdzie może od kilku miesięcy są słupki i też mieszkanka prosiła o jakąś informację, bo jak jadą tam 2 tiry, to nie mogą się wyminąć i jest niebezpiecznie. Też przed chwilą dostał zgłoszenie odnośnie przystanku przy drodze krajowej nr 15 w miejscowości Wielowieś, w stronę Torunia tam nie ma w ogóle oświetlenia i dwa razy autobus się tam nad ranem nie zatrzymał, bo nikogo nie widział. Tam nie ma raczej jakiejś linii, ale można byłoby zamontować tam alternatywnie np. solary. Na pytanie Przewodniczącego, czy wie o jakie pobocza w Ostrowie chodzi- radny powiatowy pan Paweł Drzażdżewski odpowiedział, iż myśli, że tak. Zapewnił, iż jutro będzie kontaktował się z Dyrektorem Zarządu Dróg Powiatowych i to przekaże z prośbą o jak najszybsze naprawienie tych rzeczy.
Radny Gremplewski zaznaczył, że za pośrednictwem transmisji i tego, że być może mieszkańcy oglądają sesję- zaprosił do konsultacji społecznych dotyczących rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 299, czyli tego odcinka od momentu zjazdu z drogi numer 15 popularnie mówiąc koło Krzyża w stronę dworca PKP. Odbędą się one 27 lutego 2025 r. o godzinie 1500 w Urzędzie Miejskim w sali sesyjnej.
Radny Orent wskazał na drogę Lipie-Gąski, w kierunku Szkoły, gdzie po jednej stronie drogi jest pas biały wymalowany, a po drugiej stronie jest chodnik. Ten chodnik jest dosyć wysoko i radny zapytał, czy nie można by było np. albo krawężnik, albo przed krawężnikiem wymalować biały pas, bo jadąc w takich warunkach, jak dzisiaj (ciemno i mgła)- to naprawdę jest niebezpiecznie, można na ten chodnik najechać i byłoby bezpieczniej dla kierowców, gdyby taki biały pas się tam znalazł. Z drugim pytaniem pan Orent wystąpił do pani Dyrektor pytając o jej stosunek do krążącej w środowisku oświaty i Solidarności Nauczycieli projektu zmniejszenia godziny lekcyjnej do 40 minut. Zapytał, czy to wpłynie jakoś na poziom nauczania i czy w ogóle rozmawia się o tym w przestrzeni szkół gminnych. Pani Wojdylak odpowiedziała, iż nie słyszała o tej propozycji i nie wie, czemu miałoby to służyć. Głos zabrała pani Dyrektor SP w Wierzchosławicach, która przyznała, że jeden ze związków zawodowych wystosował takie pismo, ale nawet główny związek ZNP się od tego odcina. Także póki co to jest fake news, który od kilku dni jest w przestrzeni internetowej i nikt nic nie wie na ten temat. Radny Drzażdżewski odniósł się natomiast do tematu drogi powiatowej w Lipiu i zobowiązał się do poruszenia tego tematu z Dyrektorem Zarządu Dróg Powiatowych. Skoro po jednej stronie jest ten biały pas oznaczający skraj drogi, to być może z jakichś powodów po tej drugiej stronie tego nie ma i to postara się wyjaśnić, czy to przepisy tak o tym stanowią, czy jakaś inna kwestia.
Radny Orent jeszcze raz wskazał, że chodzi o wysoki chodnik, jego krawężnik, który jest niewidoczny, gdy jest ciemno, a dodatkowo tą widoczność ogranicza czasami mgła. Przy jeździe, mijaniu się dwóch samochodów jeszcze, jak kogoś oślepia światło- to tym bardziej ciężko jest zauważyć ten krawężnik. Dlatego prosi, aby oznaczyć sam krawężnik, albo przed krawężnikiem wymalować taki biały pas dla bezpieczeństwa kierowców. Pan Drzażdżewski zapewnił, iż wie doskonale, od którym odcinku radny mówi i zwróci się do Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych, dlatego że jadąc do Gąsek po lewej stronie na skraju jest właśnie ten biały pas, a być może z uwagi na chodnik po prawej stronie- tego pasa z przyczyn obiektywnych nie ma. To pan Dyrektor z pewnością wyjaśni, bo regulują to określone przepisy i nie jest to widzi mi się Zarządu Dróg Powiatowych, czy innego zarządcy drogi.
Radny Bożko powiedział, że też czytał ten artykuł, że związki zawodowe wymyśliły coś takiego, z czego „pani Burmistrz na pewno będzie zadowolona, że nauczyciele dostaną za małe podwyżki od marca i w związku z tym lekcja ma trwać 40 minut na znak jakiegoś protestu”. Gmina tyle dokłada do Oświaty, że aż boi się to mówić, ale taki fake tutaj poszedł i ma to być, jak gdyby taki protest, żeby te lekcje skrócić właśnie ze względu na niskie podwyżki.
Radny Otremba zabrał głos w sprawie przystanku w Lipiu i zapytał, czy tam komunikacja wjeżdża cała, tj. publiczna, czy tylko ta szkolna. Pani Burmistrz odpowiedziała, że szkolna. Pan Otremba zapytał jeszcze, czy nie było porozumienia z inną komunikacją, czy może będzie wjeżdżać w późniejszym terminie. Pani Wodniak-Kuraszkiewicz odpowiedziała, że nie było w ogóle rozmów na ten temat, cały czas walczono o to, żeby dzieci dojeżdżające do szkoły mogły tam wsiadać i wysiadać. Takie były prowadzone rozmowy i tak przygotowany był projekt wcześniej, jeszcze przez pana Burmistrza Straszyńskiego i jego Zastępcę- pana Jarosława Tomczyka. Był problem z tym projektem i został on poprawiony i w tej chwili służy to tylko jako przystanek szkolny. Pan Otremba przyznał, że „dobre i to”, ale poprosił, aby pani Burmistrz może wszczęła jakieś rozmowy i może uda się, żeby ta komunikacja publiczna też tam wjeżdżała ze względu bezpieczeństwo.
Ad 16. Zakończenie obrad.
Przewodniczący Rady o godz. 1730 dokonał zamknięcia obrad poprzez wypowiedzenie nakazanej § 50 ust.1 statutu Gminy Gniewkowo formuły: „ZAMYKAM XIV SESJĘ RADY MIEJSKIEJ”.
Protokołowała: J.Stefańska
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Gniewkowie