Protokoły z posiedzeń Komisji Rady - kadencja 2010-2014

Protokół ze wspólnego posiedzenia Komisji Rady w dniu 27 czerwca 2011r.

Protokół z posiedzenia wspólnego wszystkich Komisji

Rady Miejskiej w Gniewkowie w dniu 27 czerwca 2011r.

 

 

W posiedzeniu uczestniczyli- zgodnie z załączoną listą obecności  . Spotkanie rozpoczął Przewodniczący Rady – witając wszystkich przybyłych.
                                         Na początek, pan Kozłowski przedstawił sprawy, jakie w ostatnim czasie wpłynęły do Rady. Przewodniczący Rady przekazał, że Komisja Oświaty Sportu Zdrowia Kultury i Opieki Społecznej wystąpiła z pismem , odpowiadając na zarzuty Stowarzyszenia „Cordis” . Radny Wesołowski zaznaczył, że pismo to Komisja skierowała do Przewodniczącego Rady, na co pan Kozłowski  wyjaśnił, że jego obowiązkiem jest przekazać tego typu informacje wszystkim radnym. Kolejno, Przewodniczący Komisji odczytał treść tego pisma. Pan Kozłowski dodał, że do tych wyjaśnień Komisja dołączyła także pisma od sołtysów i można się z nimi zapoznać.  Następnie pan Kozłowski zapoznał zebranych z wystąpieniem pani Zareckiej w sprawie  jej syna , Ireneusza Zareckiego. Przewodniczący Rady przekazał, że sprawa dotyczy działki położonej na terenie planowanej obwodnicy z drugiej strony Gniewkowa . Pani Zarecka kupiła tą działkę z zamiarem budowy domu , ale okazuje się , że część tego gruntu objęta jest planem budowy obwodnicy. Czy obwodnica  będzie budowana i kiedy- tego nie wiadomo.
                                      Kolejno, Przewodniczący Rady poprosił Z-cę Burmistrza o przedstawienie materiałów dotyczących  efektów  procedur ubiegania się o środki unijne na realizację zadań zaplanowanych w budżecie na rok 2011, jak również o możliwości pozyskania innych środków zewnętrznych .Pan Drzażdżewski zaproponował, że przedstawi nazwy programów, kwoty i czy zostały zakończone . Informacja przygotowana została z podziałem na jednostki , które były beneficjentem projektów , a także ze względu na źródło finansowania , tj. na środki unijne i inne.  Następnie Z-ca Burmistrza omawiała poszczególne zadania realizowane głównie w oparciu o pozyskane środki. Na koniec , pan Drzażdżewski zaznaczył, że w materiałach nie ujęto informacji o kwocie 30 tys. Euro na zajęcia pozalekcyjne , ponieważ informacja o tym dotarła do Urzędu dopiero dzisiaj . Jest to projekt Szkoły Podstawowej nr 1 . W ramach projektu odbywać mają się wyjazdy do Turcji , itp. Radna Robak wskazała na Gimnazjum , które również pozyskało 24 tys. Euro w ramach Comeniusa , co jest także bardzo dużą kwotą.  Po wystąpieniu Z-cy Burmistrza – Przewodniczący Rady otworzył dyskusję . Na wstępie poinformował, że na budowę pomnika księcia Władysława Białego zebrano 130 zł i jeśli ktoś jeszcze chciałby wesprzeć to dzieło – to pieniądze można przekazać przed sesją , potem pieniądze wpłacone zostaną na konto budowy pomnika. Radny Pułaczewski zapytał, czy w ramach modernizacji Ośrodka Kultury przewiduje się urządzenie siłowni. Z-ca Burmistrza to potwierdził i dodał, że prace dotyczą pomieszczeń piwnicznych (5-6 pomieszczeń)  i ta siłowania może się tam znaleźć . Prace związane są również  z elewacją i dachem ( zdjęcie eternitu , odświeżenie elewacji) . Radny zapytał także o termin uruchomienia Astro-Bazy , bo takie pytania pojawiają się bardzo często w środowisku. Z-ca Burmistrza odpowiedział, że tak jak już wcześniej podał, liderem i inwestorem  , który winien posiadać pewne dokumenty jest Urząd Marszałkowski.  Tut. Urząd przygotował natomiast nauczycieli , którzy maja program , jaki realizowany będzie w wakacje . Mimo , że wcześniej zgłaszano , iż Urząd Marszałkowski winien wystąpić o pozwolenie na użytkowanie- dokument ten Urząd otrzymał 17.06.2011r. i dopiero po przekazaniu tego budynku na rzecz Gminy- obiekt będzie funkcjonował . Pan Pułaczewski zapytał o harmonogram , w oparciu o który Astro-Baza będzie działała . Pan Drzażdżewski powiedział, że z uwagi na specyfikę obiektu , winien on działać głównie w godzinach wieczornych . Pan Pułaczewski nawiązał też do działań w zakresie zagospodarowania zdegradowanej przestrzeni miejskiej – pytając , czy chodzi o odcinek ul.17 Stycznia od strony ul.Dworcowej do Inowrocławskiej. Z-ca Burmistrza powiedział, że chodzi o II wniosek w ramach rewitalizacji i tylko to zadanie wpisywało się o zakres określający możliwości ubiegania się o  konkretne środki (335 tys. zł). Radny Pułaczewski odniósł się do planów związanych ze ścieżką rowerową do Lipia i zapytała, czy przewiduje się też odcinek do Szadłowic. Pan Drzażdżewski wyjaśnił , że to zadanie ma być realizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg i Autostrad .Radny zgłosił także, że ostatnio jeździ często ścieżką do Suchatówki i  zaobserwował , że odcinek ten się rozpada , więc jest ciekawy , czy na te prace jest jeszcze jakaś gwarancja, rękojmia. Z-ca Burmistrza przyznał, że rzeczywiście są tam pewne usterki- część została już usunięta ,ale będą jeszcze naprawy. Pan Pułaczewski zwrócił również uwagę na chwasty , na co Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego zapewnił, że ten temat został już załatwiony , była tam kosiarka i dokonano oprysku . Nawiązując ponownie do tematu Astro-Bazy – radny Bożko  podkreślił, że przy funkcjonowaniu obiektu ważną kwestią jest ładna pogoda , zapewniająca dobrą widoczność . Do prowadzenia obserwacji lepszą porą roku jest raczej zima, niż lato. Radna Lewandowska zapytała, czy Gmina otrzyma coś ze „schetynówek”, bo miało być robione osiedle Toruńskie. Z-ca Burmistrza wyjaśnił, że zarówno ulica 17 Stycznia , ulica Pająkowskiego , jak i osiedle Toruńskie nie są planowane w ramach „schetynówki” , a ze środków UM . W III lub IV kwartale roku ma być ogłoszony konkurs  i Urząd czeka tylko na to ogłoszenie.  Radna zapytała, czy w takim razie można się starać w tym roku o cząstkowe naprawy dróg. Radna Paul przypomniała, że prace na drogach miały być prowadzone w maju. Z-ca Burmistrza odpowiedział, że plany zmieniły się ze względu na „niespodziankę”, jaką gminom zrobił Minister Finansów wliczając wierzytelności do długu publicznego . Z tego tez powodu teraz pewne rzeczy w budżecie trzeba przesunąć i to w taki sposób , aby przy tym nie trzeba było rezygnować ze środków , jakie można pozyskać . Jest to ważne , ponieważ przy realizacji zadań z dofinansowanie najczęściej trzeba angażować własne środki , które dopiero potem są zwracane  ( po ok. ½ roku).Radna Borowska poruszyła temat odbioru Astro-Bazy  -wskazując na artykuł Gazety Pomorskiej , która o tym informowała i zapytała, czy rzeczywiście przed otwarciem obiektu nie było jego odbioru technicznego.  Radna poprosiła również o wyjaśnienie pkt 13  omawianej informacji. Z-ca Burmistrza odpowiedział, że odbiór techniczny  obiektu był, ale UM nie przedłożył pozwolenia na użytkowanie obiektu . Za całą uroczystość, jaka odbyła się 01.06.2011r. odpowiadał UM  . Pan Drzażdżewski zapewnił, że sam rozmawiał z Dyrektorem Ficnerem , który na miesiąc przed otworzeniem obiecał, że  Urząd otrzyma wszystkie dokumenty. Radna zauważyła, że ta sytuacja stawia Gminę w trochę niezręcznej sytuacji. Odnosząc się do wcześniejszego  zapytania radnej- Z-ca Burmistrza wyjaśnił, że w projekcie dotyczącym działań w zakresie wykluczenia cyfrowego liderem jest również UM , a udział Gminy polega ma na wskazaniu osób ( chyba 12) , które otrzymają dostęp do interesu i sprzęt komputerowy. Pani Borowska zapytała o informatyzację Gminy , o szybkie łącza itp. Pan Drzażdżewski powiedział, że w tym zakresie Gmina duże nadzieje wiązała z kujawsko-pomorską siecią informacyjną . Sieć funkcjonuje , ale koszty przyłączenia są nieopłacalne . Do tej sieci przyłączana będzie Astro-Baza (abonament  to koszt ok. 300 zł miesięcznie).  Radna Mitaszka stwierdziła, że w materiałach nie ma nic na temat chodnika w Ostrowie , dlatego chciałaby wiedzieć , czy on ma powstać.
Z-ca Burmistrza przypomniał, że spotkanie w tej sprawie ze Starostwem odbyło się w lutym . projekt jest już chyba na ukończeniu , ale w tym roku to raczej nie będzie realizowane. Pani Mitaszka zwróciła uwagę, że ścieżka rowerowa w Suchatówce kończy się w takim miejscu , że brak jest połączenia z przystankiem.  Pan Drzażdżewski oświadczył, że wiąże się to z uwarunkowaniem przez właściciela gruntów kwestii ich sprzedaży . Pan Mróz życzy sobie opracowania przez Gminę planu zagospodarowania przestrzennego i jest w tym nieugięty. Można jednak podjąć kolejne próby przejęcia gruntu , bo rzeczywiście niewiele pozostało do połączenia ścieżki z chodnikiem. Pan Pitera zapytał, czy nie można na tym odcinku wejść w pas drogowy, bo tak uprzednio tłumaczono, że gdzie nie było zgody właścicieli- tam wchodzono w pas. Pan Drzażdżewski odwołała się do ustaleń poczynionych z zarządcą drogi. Pan Stefański  zapytał o odcinek ścieżki do Więcławic, na co Z-ca Burmistrza przypomniał, że Urząd czeka na decyzję GDD. Radny zapytał o szansę na ten rok , na co pan Drzażdżewski  odpowiedział, że nie , jest tylko projekt. Radny zapytał też o wykup gruntów na ścieżkę od Wierzchosławic. Z-ca Burmistrza odpowiedział, że rozmowy winny być w tym roku prowadzone , ale wiąże się to z dofinansowaniem z GDD. Na tym odcinku będzie jednak łatwiej , jest tam chyba  tylko 14 stron , głownie Kościół i ANR.
                                     Nie było więcej pytań, wobec czego Przewodniczący Rady o przedstawienie kolejnych materiałów poprosił panią Sekretarz . Pani Pęczkowska krótko zreferowała informację , jaką radni wcześniej otrzymali . O informacje na temat działań podjętych przez MGOKSiR – pani Pęczkowska poprosiła Kierownika MGBP – panią Lidię Chrośniak . Pani Kierownik omówiła organizacje półkolonii  na I i II tydzień lipca , zaznaczając, że następne działania planowane będą po tym okresie , kiedy będzie można się już odnieść do doświadczeń minionych 2 tygodni. Pani Pęczkowska zapytała o zainteresowanie tymi zajęciami. Pani Chrośniak podała, że na dziś jest ok. 30 dzieci , ale ilość ta raczej się zwiększy – maksymalnie zapisać można 45 dzieciaków ( wiąże się to z ilością miejsc w autokarze w przypadku organizowanych wyjazdów) . Jest też możliwość , że dzieci przychodzić będą zamiennie. Radny Pułaczewski  pochwalił ta inicjatywę  twierdząc, że dzieciaki są z zajęć zadowolone. Pani Chrośniak zaznaczyła, że przy planowaniu zajęć stawia się głównie na ruch . Pani Sekretarz podkreśliła również, że dzieci i młodzież mają do swojej dyspozycji boiska . MGOPS organizuje natomiast wyjazd dla ok. 61 dzieci na kolonie. W zajęciach Ośrodka Kultury korzystać mogą również dzieci spoza terenu Gniewkowa , ale musza być dowiezione.  Analizy omawianych materiałów dokonała też wcześniej Komisja Zdrowia(…) i jej Przewodniczący przedstawił poczynione przez Komisję ustalenia.  
                                      Kolejno, przystąpiono do omawiania projektów uchwał. Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian  uchwały  budżetowej. Pani Rutkowska szczególną uwagę zwróciła na zmiany z ostatnich dni , jakie sugeruje się wprowadzić dodatkowo  , tj. dotacje na podręczniki szkolne oraz przesunięcia w ramach środków sołeckich (Wierzchosławice, Szadłowice) . Radna Borowska poprosiła o wyjaśnienia zmian proponowanych do § 859 . Pani Rutkowska wskazała na część opisową projektu uchwały , gdzie te zmiany są przedstawione. Dyskutowano m.in. na temat projektu szkoleń organizowanych przez MGOPS w ramach  programu „Kapitał Ludzki” oraz dożywiania .  Pan Kopiszka zwrócił uwagę na sporą zmianę w rozdziale 8010 . Pani Skarbnik wyjaśniła, że to dotyczy rezygnacji z wykonania bieżni przy Gimnazjum. Przewodniczący Rady zapytał o planowany termin  wykonania tego zadania. Z-ca Burmistrza odpowiedział, że to zadanie zamierza się połączyć z boiskiem wielofunkcyjnym , bo ogłoszenie przetargu na samą bieżnię spowodowałoby zawyżenie kosztów. Nie odbędzie się to w tym roku , ale wniosek będzie ponawiany. Pan Kozłowski upewnił się , czy chodzi o tartanową bieżnię , co pan Drzażdżewski potwierdził. Radny Pułaczewski wskazał na rozdział 92605 , pytając , czy kwota 27 tys. zł została już spożytkowana  i jeśli tak, to na co. Pani Rutkowska wyjaśniła, że środki te weszły w ogólną pulę i rozplanowane tam, gdzie były potrzeby, ale nie na sport. Radny powiedział, że siatki na Orliku wymagają naprawy , ten obiekt potrzebuje doinwestowania . Z-ca Burmistrza zapewnił , że zakres niezbędnych prac ustalony zostanie wspólnie z panią Dyrektor. Pan Pułaczewski wskazał też na potrzebę  docieplenia sali przy SP Nr 1, na co pan Drzażdżewski odpowiedział, że to również jest kwestia ogłoszenia konkursu na termomodernizację.  Pani Lewandowska wskazała na rozdział  70005 pytając o powód zmniejszenia dochodów, o to co miało być sprzedane , a nie jest. Pani Skarbnik wyjaśniła, że chodzi o szacowanie dochodów. Zakładano większe wpływy , a okazuje się , że będą mniejsze. Radna zapytała, czy wiąże się to z gruntami w Kijewie , na co pani Rutkowska zaprzeczyła. Radna zapytała , czy w sprawie tych gruntów coś się zmieniło, na co padła odpowiedź , że prace w tej sprawie trwają.  Radna Borowska poruszyła temat drogi polnej w Chrząstowie II . Jest to odcinek „wyjeżdżony” , a właściwa droga jest zupełnie gdzie indziej .Pani Borowska zasugerowała, aby na nowo , wytyczyć prawidłowy przebieg tej drogi . Pan Drzażdżewski uznał, że takich przypadków jest więcej – gdy prawdziwy przebieg odbiega od granic. Do tego potrzebni są geodeci .
Radny Bożko poinformował, że 5-6.08.2011r. odbędzie się festiwal rocka progresywnego i zapowiedział, że liczy już tradycyjnie na wsparcie radnych .
                                      Pani Magdowska przedstawiła radnym projekt uchwały w sprawie ustalenia opłat za świadczenia przekraczające podstawę programową wychowania przedszkolnego w Samorządowym Przedszkolu w Gniewkowie. Pani Dyrektor przekazała , że zmiany przygotowane zostały w związku ze zmianą ustawy o systemie oświaty , która doprecyzowuje treści, jakie w uchwałach winny być. Uchwały obowiązujące stracą moc z dniem 31.08.2011r. , nawet jeśli są zgodne z prawem . Uchwała Rady Miejskiej w Gniewkowie- jest zgodna z prawem , ale sugeruje się zmianę i doprecyzowanie pewnych kwestii np. określenie czasu przeznaczonego na bezpłatne wychowanie i opiekę.§ 1 mówi o tym, że na to zadanie przeznacza się 5 godzin. W § 2 podany został katalog świadczeń , za które pobierane są opłaty. Uchwała mówi też o wysokości opłaty za przedszkole. Proponowane zmiany są „czysto kosmetyczne” , nie zmienia się wysokość opłat. Radni nie mieli pytań do przedstawionego projektu uchwały.
                                      Radni nie mieli również uwag do projektu uchwały w sprawie zmiany statutu Gminy w części dotyczącej wykazu jednostek organizacyjnych . Przewodniczący Rady wyjaśnił, że w wykazie brakowało 3 jednostek i dlatego należało to uzupełnić.
                                         W kwestii składu zespołu ds. opiniowania kandydatów na ławników do Sądu Rejonowego w Inowrocławiu  ustalono , że stanowić go będą przewodniczący Komisji Rady , za wyjątkiem radnej Szarpatowskiej , która oświadczyła, że nie będzie mogła uczestniczyć w jego pracach.
                                      Następnie pani Sekretarz  przedstawiła projekt uchwały w sprawie  zatwierdzenia zmian w Miejsko-Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo na rok 2011 . Pani Pęczkowska wskazała , że na przeniesienie środków z pkt 4 do pkt 5 na półkolonie  , co zostało przedstawione w załączniku do programu. Do projektu uchwały radni nie mieli pytań.
                                      Przewodniczący Rady o wyjaśnienia do kolejnego projektu uchwały poprosił Prezesa PK – pana Adama Straszyńskiego . Prezes oświadczyła, że zgodnie z procedurą zmiany taryf wystąpił z odpowiednim wnioskiem do Burmistrza, jednak wniosek ten uległ zmianie. Początkowo proponowano  wzrost cen : 5% na wodę i 5% na ścieki . Ni udało się jednak tego utrzymać i ostatecznie proponuje się 9% na ścieki i 15% na wodę. Miało na to wpływ wiele bardzo ważnych kwestii. Jedną z nich jest galopująca inflacja . Dodatkowo zaważył na tym fakt, że obecna taryfa nie była zmieniana od 2 lat. Pan Straszyński podkreślił, że jeśli nową taryfę też będzie się przedłużać , to następnym razem też może być potrzeba dużej podwyżki.  Prezes podał, że cena wody z kwoty 2,71 zł  wzrośnie do 3,12 zł  za 1 m3 tj. o 31 gr , a cena ścieków z 4,01 zł do 4,36 zł , czyli o 35 gr.  Pan Straszyński wymienił też inne dodatkowe koszty , mające wpływ na proponowane ceny : ISO, nowy sprzęt na oczyszczalnię  (wymiana zużytych elementów za kwotę 250 tys. zł). Utrzymanie oczyszczalni to bardzo poważne i wysokie koszty , podobnie jak zakup wody z Dąbrowy Biskupiej oraz z Inowrocławia (ponad 200 tys. zł rocznie) . Prezes zapewnił, że będzie robił wszystko, aby raz na zawsze się od tego odciąć.  Radny Stefański zapytała , czy chodzi w tym o zakup wody dla Szadłowic , Skalmierowic, na co pan Straszyński odpowiedział, że nie tylko, bo też dla Gąsek , Szpitala i innych miejscowości. Prezes przekazał, że Spółka boryka się tez z problemem wywozu osadu , bo nie ma na to pomysłu . Teraz wynajmowane są samochody i osady wywożone są do Kaczkowa , ale to tylko do końca października, ponieważ dalej nie znany jest los wysypiska . Jeśli nie będzie wysypiska , to dojdzie dodatkowy, potężny  koszt  opłaty za ochronę środowiska (ponad 600 tys. zł). Radny Stefański zapytał o inne miejsce składowania tych osadów, na co pan Straszyński odpowiedział, że może być to spalarnia w Bydgoszczy lub inne składowisko , to zależy od tego, które zdecydowałyby się to przyjmować . Prowadzone są rozmowy z Marszałkiem odnośnie składowiska w Kaczkowie i należy mieć nadzieje , że dobrze się one skończą.  Prezes wskazał na załączony do materiałów wykres słupkowy  obrazujący wysokość opłat za ścieki i wodę w sąsiednich gminach . Pan Straszyński podkreślił, że jeśli chodzi o ścieki , to proponowana stawka nie jest taka wygórowana , plasuje się tak w połowie. Prezes wskazał też na kradzież wody, jako kolejny czynnik wzrostu jej ceny  . Po ostatniej kontroli stwierdzono, że na 10 sprawdzanych hydrantów- 6 jest odbezpieczonych- bez łańcuszków . Na to należy zwarcic uwagę, bo sprawa nie jest błaha  , będą częstsze kontrole w tym zakresie. Pan Pitera zapytał o wielkość ubytków wody , czy wynoszą one 30-40% , na co otrzymał odpowiedź, że to rząd wielkości 25-30% . Radny stwierdził, iż należy rzeczywiście życzyć sobie tylko zmniejszenia  tych wielkości , ale to rzeczywiście trzeba by było „złapać kogoś za rękę”. Prezes poinformował, że w Kijewie istnieje potrzeba budowy stacji podwyższenia ciśnienia , ale może się okazać , że ten zabieg nie zmieni sytuacji, jeśli dalej trwał będzie proceder kradzieży. Z-ca Burmistrza powiedział, że składowisko odpadów w Kaczkowie przeznaczone było do zamknięcia i wynikało to z planu krajowego , jak i wojewódzkiego. W naszym województwie przewidziano 13-14 kompleksów . Teraz , po zmianie ustawy i zmianie Wojewódzkiego Planu Gospodarowania odpadami oraz po spotkaniach z Wicemarszałkiem Kurzawą – jest wniosek o II kwaterę na okres 8 lat . Przepisy teraz coś takiego umożliwiają . Byłoby to bardzo dobre rozwiązanie dla Gminy, dla jej mieszkańców i jest wstępne przyzwolenie na to.  Radny Pułaczewski przypomniał, że kiedyś Gniewkowo sprzedawało wodę do Inowrocławia i zapytał, czy jest to nadal praktykowane. Prezes odpowiedział, że po oddaniu stacji uzdatniania wody  już się tego nie robi , ponieważ umowa (projekt unijny) zawiera klauzule, że nie można tego robić przez 5 lat.  Radny Stefański wspomniał o zmianie przepisów dotyczących odpadów i zapytał o perspektywy wprowadzenia  „podatku śmieciowego”. Radny zapytał także o to, czy pan Straszyński rozważ możliwość przyłączenia kanalizacji w Więcławicach do wybudowanej teraz sieci.  Prezes odpowiedział, że jeśli chodzi o „podatek śmieciowy” – to jest kompetencja Gminy, więc nie będzie się wypowiadał na ten temat . Ma to obowiązywać od 01.01.2012r. Pan Stefański powiedział, że może takie uregulowanie rozwiązałoby kwestie śmieci w rowach . Z-ca Burmistrza przyznał, że wszystko wskazuje na to, że to rzeczywiście będzie to obowiązywało od stycznia i to Rada uchwałą to ureguluje. Odnośnie Więcławic- Prezes odpowiedział, że Spółka skupia się raczej na problemach 15-letniej oczyszczalni i tego zadania nie ma w planach  finansowych . Pan Straszyński poprosił o więcej informacji na ten temat , bo dla niego ten temat jest nowy. Z-ca Burmistrza przyznał, że rzeczywiście priorytet – to modernizacja oczyszczalni , a potem kanalizacja Suchatówka i przydomowe oczyszczalnie . To jest ważne z uwagi na składane wnioski i podpisane umowy . Z czasem pewnie i ten temat będzie poruszany . Prezes zapewnił, że do tej pory badania na tej oczyszczalni są prawidłowe , sytuacja jest ustabilizowana. Pan Stefański zgłosił, że rozwiązanie przyjęte w Więcławicach jest o tyle niefortunne, bo oczyszczalnia jest otwarta . Prezes przekazał, że w związku z ustawą „antyodorową”– przepisy nakazują zamknięcie takich skupisk . Trzeba się będzie temu podporządkować , z własnych środków .Radny Pitera zapytał o cenę wody z Dąbrowy Biskupiej. Pani Borowik podała , że cena netto wynosi 2,51 zł , a z Inowrocławia- 3,01 zł. Pan Pitera zauważył, że  ta woda jest tańsza niż nasza. Przypomniał także, że o ubytkach wody i kradzieżach mówi się już od 12 lat . Teraz jest w Gminie Straż Miejska , która mogłaby się tym zająć. Z-ca Burmistrza oświadczył, że dziś rozmawiał na ten temat z Komendantem. Robienie dyżurów jest trudne , a wskazane byłoby ,aby było to robione w godzinach popołudniowych . Pan Kopiszka zapytał o instalację automatycznych czujników. Pan Straszyński przyznał, że teraz dla niego jest to „temat rzeka” . Jest na etapie rozmów , potem będzie wypracowywał wnioski . Jakieś zabezpieczenia na pewno można zrobić, ale to są kolejne koszty , ale rzeczywiście coś zrobić trzeba. Zdaniem Przewodniczącego Rady jest bardzo łatwy sposób na sprawdzenie  tych ubytków , tj. należy dokonać porównania rachunków tych odbiorców , którzy mają deszczownie i sprawdzić jakie prowadzą uprawy. Pan Straszyński stwierdził, że w tym przypadku nie można opierać się na przypuszczeniach . Radna Robak zauważyła natomiast , że rolnicy mają studnie, stawy , więc nie można tak generalizować. Pan Kozłowski powiedział, że chodziło mu o wstępne uwarunkowania  dotyczące poboru wody. Według pana Smoły najprostszym rozwiązaniem jest obserwowanie hydrantu . Prezes uznał, że dla Przedsiębiorstwa jest to trudno wykonalne , ponieważ nawet jeśli wysłałby tam pracowników , którzy zauważą taki pobór wody , to przecież oni nie mają uprawnień do tego , aby np. kogoś zatrzymać. Radna Lewandowska wyraziła zadowolenie z ustalenia opłaty abonamentowej. Wywołało to dyskusję na temat tego , czy jest ona oddzielna na każdy licznik . Prezes zapewnił, że nie ma takich sytuacji, by ktoś za odczyt płacił więcej niż za wodę. Radny Pitera stwierdził, że osoba samotna „nie nabije” 4 m3 wody ,a ma 4 liczniki. Prezes oświadczył, że liczników jest 5 tys. i trudno jest kalkulować coś dla kilku osób . Nie było więcej pytań w kwestii rozpatrywanego projektu uchwały.
                                               Kolejno, Przewodniczący Rady zachęcił do zgłaszania wolnych wniosków i pytań. Radna Lewandowska zgłosiła , że mieszkańcy ulic: Toruńska i Kilińskiego borykają się z problemem szczurów. Prezes odpowiedział, że nic do niego nie dotarło na ten temat . Na prowadzenie deratyzacji jest harmonogram i zabiegi te są przeprowadzane według potrzeb – natychmiast . Pani Lewandowska zwróciła uwagę, że to należałoby zrobić wspólnie z mieszkańcami domów jednorodzinnych, bo to nic nie da , jak obejmie to tylko lokale komunalne( od miasta do torów) . Radna zgłosiła też spostrzeżenia pana Blocha z ulicy Wojska Polskiego , który widzi , jak pracownicy Spółki raz na jakiś czas przejadą z taczką , ale nie używają miotły, tylko spacerują . Na początku czerwca przez osiedle przejechała zamiatarka , ale też nie była włączona , więc nie wiadomo jaki jest cel tych zabiegów. Pan Straszyński podziękował za te uwagi , ale poprosił, by takich zgłoszeń dokonywać na piśmie . Prezes powiedział, że nie zauważył takich zachowań, dlatego prosiłby o pismo od tego pana ze wskazaniem kiedy to było itd. Pan Straszyński dodał, że tego typu pracownicy – to głównie skazani , którzy odpracowują wyrok sadu. Najczęściej ci ludzie nadają się tylko do tego typu prac. Stali pracownicy wykonują inne prace , np. przy budowie chodników. Pracownicy , którzy sprzątają , mają określone ulice i przed zakończeniem pracy sprawdzane jest, czy wyznaczone odcinki zostały zrobione. Pani Lewandowska przyznała, że sprzątanie , jakie odbyło się na osiedlu w kwietniu było zrobione dość dobrze, ale to wykonywali stali pracownicy. Radny Pułaczewski ponownie nawiązał do tematu ceny wody . Chcąc „zawalczyć” o niższą cenę, radny zapytała o to , dlaczego pozostałym gminom opłaci się sprzedaż za niższą cenę , a Gniewkowie- nie. Prezes odpowiedział, że jest to spowodowane głównie oczyszczalnią ścieków , bo jej modernizacja jest priorytetem . Dodatkowe koszty – to modernizacja rurociągów . Tych problemów mogą nie mieć inne gminy . Pan Straszyński kolejny raz podkreślił, że podwyżka byłaby niższa , gdyby wprowadzana była co roku. Pan Pitera zapytał o to, dlaczego koszty ścieków rzutują na wodę , czy dlatego, że jest to takie medialne?  Ścieki będą droższe niż w Toruniu. Pani Borowik wskazała, że w tym mieście jest natomiast o wiele wyższa opłata abonamentowa, a  1 m3 kosztuje wówczas mniej.  Pan Pitera zapytał o to, dlaczego więc nie podwyższono odpowiednio ceny za ścieki, to byłoby bardziej wiarygodne. Pan Pułaczewski odniósł się do ceny uśrednionej, a pani Sekretarz wskazała na  znaczenie tego uregulowania choćby dla Bonduelle.  Pan Pitera oświadczył, że czekał właśnie na to, aby ktoś powiedział wprost , że takie stawki proponuje się ze względu na Bonduelle . Radny zaznaczył także, że nie każdy te ścieki do oczyszczalni odprowadza. Pan Straszyński zwrócił natomiast uwagę na problem wód deszczowych ,wprowadzanych do kanalizacji , co stanowi problem dla funkcjonowania oczyszczalni i podnosi koszty.
Radna Szarpatowska zapytała o przejęcie gruntów pod boisko w Bąbolinie. Z-ca Burmistrza odpowiedział, że pan Łuczak wyznaczył jakieś terminy , ale dokładnie musiałby to jeszcze sprawdzić  i odpowie w środę.
Radna Paul powiedziała, że już wcześniej prosiła, aby plastyki wywozić latem częściej , bo przez sobotę i niedziele te kosze wyglądają tragicznie . Radna poprosiła, aby kosze opróżniane były 2 razy w tygodniu , albo by robiono to w piątek. Pan Drzażdżewski zapewnił, że to było zgłaszane , ale to sprawa Spółdzielni Mieszkaniowej. Była rozmowa z Prezesem Dębskim .Teraz Urząd wystąpi z pismem formalnym .
Radna Lewandowska ponownie wystąpiła w imieniu „pana Blocha”- tym razem w kwestii zakazu wjazdu TIR-ów na osiedle. Zakaz ten nie jest przestrzegany i Burmistrz miał udzielić odpowiedzi. Z-ca Burmistrza zapewnił, że to równie postara się sprawdzić. Radny Pitera stwierdził, że temat ten ciągnie się już 7-8 lat.
Radna Mitaszka zgłosiła potrzebę podcięcia drzew przy drodze w Ostrowie, bo jak jadą 2 TIR-y – to jest z przejazdem kłopot , bo gałęzie są tak nisko. Pan Pitera wyraził sceptycyzm , co do realizacji tego postulatu, chyba , że zmienił się Dyrektor Zarządu Dróg, bo odcinki jakie on zgłaszał miały być zrobione w maju i nie udało się tego zrobić. Pani Pęczkowska wyjaśniła, że Dyrektor się nie zmienił, ale termin przedłużony został do końca czerwca .Radny wskazała też na potężne dziury w drogach . Pani Sekretarz powiedziała, że przyczyną zwłoki może być fakt, że drogi powiatowe mają swoje kategorie i według nich robione są naprawy.
Radna Lewandowska zapytała, czy pan Kruczykowski mógłby pojawić się na ulicy Sikorskiego , gdzie miała być wykonana pozimowa naprawa , a do tej pory jest nietknięte .
Radna Paul zgłosiła , że chodnik przy ul.700-lecia wygląda okropnie po przeprowadzonych pracach związanych z poprowadzeniem gazociągu. Z-ca Burmistrza zapewnił, że to będzie przez tą firmę naprawiane.  Radny Pułaczewski dodał, że wykonawca gazociągu został także dziury przy ul.Dworocwej.
Radny Pitera zwrócił się z postulatem , aby pan Kruczykowski objechał drogi gminne , by może te chwasty zostały usunięte. Pani Sekretarz zapewniła, ze na temat poboczy rozmawiała i to miało być zrobione , na co Prezes stwierdził, że Spółka nie otrzymała takiego zlecenia.
Na tym posiedzenie zakończono.

 

  Podpisał /-/ Przewodniczący Rady - mgr Janusz Kozłowski                                                     

Protokołowała:J.Stefańska

 

 


                                        
 

 

 

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 27.06.2011
Dokument wytworzony przez: Rada
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: J.Stefańska
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 25 sierpnia 2011 13:25
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jadwiga Stefańska
Ilość wyświetleń: 2019
25 sierpnia 2011 13:25 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie dokumentu.