Protokół z posiedzenia wspólnego wszystkich Komisji
Rady Miejskiej w Gniewkowie w dniu 29 sierpnia 2011r.
W posiedzeniu uczestniczyli- zgodnie z załączoną listą obecności . Spotkanie rozpoczął Przewodniczący Rady – witając wszystkich przybyłych.
Na początek, pan Kozłowski przedstawił sprawy, jakie w ostatnim czasie wpłynęły do Rady. Przewodniczący Rady poinformował o opinii w , w sprawie gruntów w Kijewie , o wystąpieniu OSP w sprawie pomieszczeń magazynowych, o informacji Zarządu Ogrodów Działkowych SIŁA w sprawie wystąpienia do Policji o zwiększenie częstotliwości patroli , o spotkaniu zorganizowanym z inicjatywy mieszkańców Suchatówki z panem Harasem . Z-ca Burmistrza dodał , że w tej ostatniej sprawie właściciel wystąpił do Urzędu o ustalenie warunków zabudowy i jeśli je otrzyma , to mieszkańcy nie mają nic do tego . Przewodniczący Rady poinformował, że do Rady wystąpiła też pani Maria Żuchowska , która interweniuje w sprawie drogi. Wystąpiła także jedna osoba w sprawie przydziału mieszkania , ale ta sprawa została już pozytywnie załatwiona. Pan Kozłowski przekazał również, że dziś otrzymał pismo od radnego Rogalskiego , w którym informuje o zakończeniu ugodą sprawy w Sądzie Pracy i zadowoleniu po obu stronach . Przewodniczący Rady wspomniał także o tym, że w czasie przerwy wakacyjnej odbywało się wiele festynów organizowanych przez sołectwa , wiele imprez , choć nie we wszystkich pan Przewodniczący mógł uczestniczyć . Pan Kozłowski wyraził zadowolenie z faktu, że te małe społeczności są tak bardzo aktywne.
Przewodniczący Rady przekazał także informację o wniosku Burmistrza w sprawie wprowadzenia dodatkowo dwóch projektów uchwał : w sprawie zmiany WPI oraz w sprawie wzniesienia pomnika Księcia Władysława Białego.
Kolejno, Przewodniczący Rady poprosił Z-cę Burmistrza o przedstawienie informacji na temat realizacji zadań z zakresu sportu oraz wykorzystania obiektów sportowych . Pan Drzażdżęwski odwołała się do przekazanych materiałów na temat sportu i kultury fizycznej .Z-ca Burmistrza poinformował o podziale , według którego zostały te materiały przygotowane , tj. według ogłaszanych konkursów i przyznawanych w ramach tych konkursów dofinansowań . Pan Drzażdżewski przekazał, że łącznie , w obu konkursach rozdysponowano 177 tys. zł . Pan Pułaczewski zapytał o to, czy będzie kontrola finansowa klubów , np. raz na kwartał , aby uniknąć sytuacji jak w „UNI” , czy w „Harmattanie” . Przewodniczący Rady zapytał , czy radny ma na myśli kontrolę Rady , czy może Urzędu Miejskiego, bo trzeba to wiedzieć, czy dać zlecenie Komisji Rewizyjnej . Zdaniem Z-cy Burmistrza to winno mieć raczej formę monitoringu . Następnie o wystąpienie w sprawie Gminnej Rady Sportu poproszony został pan Sławomir Bożko. Przewodniczący GRS oświadczył, że niema nic więcej do powiedzenia , aniżeli to , co przedstawił w materiałach , więc może udzielić odpowiedzi na ewentualne pytania. Radny Pułaczewski przypomniał, że rok temu pani Dyrektor Ośrodka Kultury wahała się miedzy remontem parkietu na sali przy SP Nr 1 a jej dociepleniem i zapytał, czy nie można byłoby pomyśleć o tym dociepleniu. Pan Sławomir Bożko odpowiedział, że jest to pytanie raczej do pana Burmistrza . Z-ca Burmistrza wyjaśnił, iż prace przy parkiecie związane były ściśle z potrzebami Klubu „Harmattan” , ale wobec sytuacji z „Harmattanem”- nie ma powodu do takiego remontu. Radny Pułaczewski zapewnił, że sala wymaga termoizolacji , bo dach – to gola blacha, okna są bardzo duże . Kaloryfery są gorące, a ciepło ucieka , zwłaszcza oknami . Radny poddał to zadanie pod rozwagę, bo taki wydatek mógłby się zwrócić . Burmistrz dodał , że na w przyszłych latach brane jest pod uwagę ocieplenie całej szkoły, a nawet myślano o rozbudowie Sali o nowe miejsca siedzące. Już niedługo ustalany będzie budżet na kolejny rok , w którym pojawi się dość duża inwestycja- modernizacja oczyszczalni ścieków . Szkoły , te które były zaplanowane do remontów są już praktycznie zrobione. Pojawił się pomysł , aby od środka
Radna Borowska nawiązała do procentowego wykorzystania sali , z czego wynika, że okresowo nie była ona czynna. . Pani Sekretarz wskazała na przerwy spowodowane feriami , kiedy szkoła w mniejszym stopniu wykorzystywała obiekt. Pan Bożko zapewnił, że w godzinach wyznaczonych do otwarcia tj. pomiędzy 800 a 2200- sala wykorzystywana była w 100% , ale jak były ferie, to „ten czas uciekał”. Radna stwierdziła, że w takim przypadku przyjąć można , że tą połowę wykorzystania sali- traktować należy jako 100%. Pan Sławomir Bożko powiedział , że 100% - to jest cały miesiąc , gdy sala czynna jest zgodnie z regulaminem . Pani Borowska powiedziała, że sala jest niewykorzystana tylko wówczas, gdy dostęp jest niemożliwy. Pani Robak nawiązała do przyszłorocznego budżetu i zapytała o koncepcje na budowę pełnowymiarowego boiska przy Szkole Zawodowej w Gniewkowie , ponieważ uczniowie wystąpili z pismem w tej sprawie. Burmistrz odpowiedział, że na realizację czeka odłożony projekt boiska w Gąskach , bo jest szansa na dodatkowe źródło dofinansowania , jak również z programu dotyczącego budowy boisk wielofunkcyjnych .Po Gąskach, Szkoła Zawodowa- to drugi projekt brany pod uwagę. Zdaniem Burmistrza , to bardzo fajny obiekt i aż się prosi , aby urządzić tam boisko .Park jest własnością Gminy , która ma pełne prawo do tego typu inwestycji. Radna Robak zapytała o to, skąd pochodzić będą środki , na obiekt w Gąskach planowany w 2012 . Burmistrz odpowiedział, że środki pochodzić będą z Ministerstwa Sportu . Przewodniczący Rady przypomniał, że wykonanie boiska planowane było także w Wierzchosławicach, na co pan Roszak wyjaśnił, że to inny projekt , tam ma być Orlik. Pan Kozłowski poinformował, że w sprawie boiska przy SZ odbyło się spotkanie , prowadzono rozmowy .Jest wola , aby taki obiekt powstał , tylko nie wiadomo czy będą środki. Burmistrz podał, że taka inwestycja to rząd wydatku w kwocie 300-450 tys. zł i można pokusić się o przygotowanie czegoś takiego . Zdaniem pana Bożko byłoby bardzo „fajnie” , gdyby cos takiego powstało , zwłaszcza , że szkoła nie ma sali gimnastycznej , a młodzieży jest coraz więcej . Radny zapytał tez o alternatywę , dla siłowni zlikwidowanej w SP Nr 1 w Gniewkowie . Burmistrz odpowiedział, iż planuje się urządzić coś takiego w piwnicach Ośrodka Kultury , ale gdyby miały korzystać z tego dzieci, gdyby to miało być ogólnodostępne , to musiałaby być opieka lub udział osób dorosłych . Zlikwidowana siłownia była stara , a nowa jest w Gimnazjum i można z niej korzystać . Namawia się np. służby mundurowe (SM, Nadleśnictwo) do korzystania z tej siłowni, ale nie ma chętnych . Radna Lewandowska oświadczyła, że pierwszy raz słyszy o tym , że w Gimnazjum jest siłownia ogólnodostępna. Pan Pułaczewski zapytał o cenę za korzystanie przez godzinę z siłowni, na co pan Roszak odpowiedział, że jest to nieodpłatne , tylko należy się umówić i zapisać, ponieważ jest harmonogram korzystania z tych urządzeń.
Radna Lewandowska zapytała o funkcjonowanie Astro-Bazy , o to , czy działa kopuła . Burmistrz wyjaśnił, że póki co, Urząd Marszałkowski nie przekazał Gminie tego obiektu . Pan Bożko powiedział, że wraz z panią Wajer przez okres wakacji zatrudnieni byli przez Urząd Marszałkowski. Kopuła tego obiektu nie współgra z komputerem , na to wszystko trzeba mieć licencje. Radny dodał, że wiele zobaczyć można było przy użyciu teleskopu ćwiczebnego i to się ludziom podobało. Pan Roszak zastrzegł, że tam nie bierze się teleskopu do ręki i nie ogląda się gwiazd. Dzieki kopule gwiazdy oglądać można na monitorze komputera. Zdaniem Burmistrza to trochę „propaganda sukcesu” , bo to jak „rakieta Patriot” – przyjechała do Polski , ale bez uzbrojenia .Do dziś nie może to funkcjonować , bo inne Astro-Bazy nie działają , nie są kompatybilne . Zdaniem pana Roszaka jest to efekt indolencji i lawiny niekompetencji Urzędu Marszałkowskiego . To nie jest zadanie Gminy- to zadanie UM , a współpraca – to katastrofa. Pan Bożko przyznał, że wiele rzeczy jest tam niedogranych, leje się woda , wszystko jest na prąd i nie można tam nic robić (sufit przecieka). W zasadzie obiekt ten zadawala, ale de facto nie można działać .Wszystko jest w próżni ,ale w ciągu tygodnia jest możliwość , aby to uruchomić. Pan Pułaczewski zapytał o zakończenie prac związanych z tym obiektem . Burmistrz wyjaśnił, że cały projekt ma być zakończony w październiku . Jeśli nie zostanie to załatwione , to odbędzie się kolejne spotkanie z Marszałkiem. Radny Bożko powiedział, że na dziś – funkcjonuje baza w Radziejowie . Dodał także, że ludzie wyobrażali sobie to jak seans w planetarium , a tak nigdy nie będzie . Przewodniczący Rady poruszył kwestię nocnych godzin funkcjonowania Astro-Bazy, na co pan Bożko przyznał, że raz rzeczywiście tak to funkcjonowało. Burmistrz powiedział, że teraz pokutuje to, co samorządy zgłaszały od samego początku , ale nikt nie chciał dyskutować na ten temat , bo miało być tak, a nie inaczej . Skoro w Gniewkowie zakończono to w pierwszej kolejności , to teraz tu kierowane są przeważnie pytania , a to nie funkcjonuje. Pan Bożko wskazał na montaż teleskopu, który „zbiera wszystkie trzęsienia”. Z ręcznego teleskopu obraz był lepszy, niż z tego na słupie. Radny zasugerował, że to winno być poprawione. Burmistrz oświadczył, że będzie dążył do tego , aby pan Marszałek doprowadził to do przyzwoitego stanu technicznego i by przekazał ten obiekt w stanie odpowiednim. Pan Roszak dodał, że chodzi o zlikwidowanie tych wszystkich usterek , bo obecnie - to porażka .Trzeba zmienić status z obiektu technicznego .
Radny Bożko zapytał, czy w Ośrodku Kultury funkcjonuje fundusz remontowy obiektów sportowych i czy jest cos takiego robione. Pan Sławomir Bożko odpowiedział, że jest to raczej pytanie do pani Dyrektor . Zdaniem pracownika Ośrodka – potrzeby w tym zakresie są zgłaszane przy projektowaniu budżetu , ale czy takie środki są rezerwowane- tego nie wie. Nie było więcej pytań , uwag do tematu związanego ze sportem i kulturą fizyczną .
Kolejno, Przewodniczący Rady poruszył temat wyboru ławników . Pan Kozłowski przekazał, że zespół powołany przez Radę spotkał się w celu zweryfikowania zgłoszonych kandydatur . Następnie Przewodniczący Rady przedstawił tryb wyboru ławników, jaki zaplanowany został podczas obrad sesji. Pan Kozłowski zapytała o propozycje radnych do składu komisji skrutacyjnej , jaka zajmie się przeprowadzeniem wyboru ławników . Ustalono, że w skład tej komisji wejdą radni , będący członkami zespołu powołanego do zaopiniowania kandydatów na ławników. Przewodniczący zespołu uznała, że w zasadzie zakończył on swoje zadanie i może podjąć się nowego.
Następnie pani Skarbnik przedstawiła radnym propozycje zmian w budżecie Gminy na rok 2011. Pani Rutkowska poinformowała m.in. o podziale kwoty z rozdziału 92109 – 35 tys. zł na opał z czego 8.700 zł przeznaczono na wykonanie przyłącza energetycznego do świetlicy. Pan Przewodniczący poprosił o wyjaśnienie o jakie przyłącze chodzi. Pani Skarbnik odpowiedziała, że chodzi o miejscowości , gdzie planuje się budowę świetlic (Suchatówka, Kaczkowo) , aby przed przystąpieniem do budowy były już zamontowane skrzynki. Nie było więcej pytań do zmian w budżecie.
Radny Stefański , kolejno odczytał treść projektu uchwały w sprawie programu w zakresie usuwania azbestu . Burmistrz podkreślił, że zatwierdzany plan przygotowany został kilka lat temu , a teraz jest zatwierdzany z uwagi na procedury związane z pozyskiwaniem środków unijnych przez mieszkańców. Radny Wesołowski potwierdził, że temat ten poruszany był już przed laty. Mieszkańcy wówczas liczyli na środki na wymianę eternitu , a to tylko chodziło o utylizacje . Pan Roszak przyznał, że dofinansowanie dotyczy utylizacji starego eternitu. Pan Kopiszka zwrócił uwagę , że w programie mowa jest o zdejmowaniu eternitu i zapytał , czy to oznacza , że nie dotyczy to materiału zdemontowanego wcześniej . Burmistrz odpowiedział, że to trzeba sprawdzić, bo może jest tak , że nawet jeśli wcześniej eternit był zdjęty- to można to wyliczyć , bo gorzej , jeśli jest go więcej. Pan Kopiszka powiedział, że mogło się tak zdarzyć , że wymiana dachu zaczęła się wcześniej i materiał pozostał. Pani Lewandowska zapytała o to , do kogo kieruje się wniosek w tej sprawie , na co Burmistrz odpowiedział, że do Urzędu.
Następnie radni zapoznani zostali z projektem wieloletniego programu gospodarowania zasobami mieszkaniowymi . Przewodniczący Rady zasugerował, aby skorzystać z obecności Prezesa w przypadku wątpliwości w zakresie tego projektu. Pan Pułaczewski zapytał, czy prowadzona jest kampania na rzecz wykupu mieszkań , bo to odciążyłoby budżet. Prezes odpowiedział, iż od lat prowadzona jest taka informacja . Korzystają z tego najczęściej ci, którzy prawidłowo eksploatują lokale. Mentalność ludzi ciągle jednak jest taka , że wszystko się należy , że trzeba robić im remont, trzeba malować , a to należy do każdego lokatora , a potrzeby są coraz większe. Od tego się nie ucieknie , a w tym programie jest plan remontów i na bieżąco przewiduje się jego realizację. Radny Pułaczewski powiedział, że osiedle Pająkowskiego to bardzo dobry przykład, ludzie bardzo sobie chwalą obecny stan i można zachęcać do tego następnych. Prezes zaznaczył, że w niektórych sytuacjach wspólnota finansowa nie może za dużo , bo reszta rodzin nie jest zainteresowana i problemy spadają na zarządcę . Czasami lepiej jest też , gdy jakaś część obiektu pozostanie, bo wówczas jest możliwość kontroli działań. Burmistrz oświadczył, że pisma w sprawie wykupu mieszkań są sukcesywnie wysyłane . osiedle Pająkowskiego to rzeczywiście bardzo dobry przykład. Tam prowadzona jest polityka wykupu mieszkań. Rynek 12- to obiekt , który przeznaczony zostanie do sprzedaży , jak tylko gmina stanie się właścicielem i powstanie miejsce , w którym będzie można inwestować .Kolejny budynek - to barak przy ul.Cmentarnej , gdzie planuje się wykwaterować wszystkie rodziny , aby również pozyskać teren pod inwestycje np. pod blok komunalny . Burmistrz wspomniał też o inwestycji Banku , o pracach przy Ośrodku Kultury oraz o remoncie obiektu Poczty . Przewodniczący Rady poprosił o pytania do projektu uchwały , na co pani Borowska poprosiła o podanie wysokości stawki czynszu oraz o ilość rodzin zamieszkujących w obiektach przeznaczonych do rozbiórki. Prezes wyjaśnił, że jeśli chodzi o drugie pytanie- to może przygotować dane na ten temat . Co do stawek czynszu- to w projekcie uchwały są zarówno czynniki obniżające , jak i podwyższające i te ostatnie zostały teraz wprowadzone np. jeśli ktoś zaciąga kredyt termo modernizacyjny , a inni z tego korzystają i tego nie płacą, to dla nich jest to czynnik podwyższający. Radna zapytała także , czy lokatorzy opłacają czynsz regularnie, czy są zaległości. Pan Straszyński zaproponował, że dane na ten temat może przygotować , bo jest to dość spory temat. Pani Borowska stwierdziła, że warto byłoby się z tym zapoznać, bo to jest bardzo ważne. Z-ca Burmistrza dodał , że przy niepłaceniu i ściągalności stosowane są specjalistyczne metody i to zależy jeszcze od sytuacji , bo jak ktoś zalega kilka miesięcy – to co innego, jak ktoś zalega od lat. Pan Straszyński podał, że po monitach i wezwaniach do zapłaty sprawy kierowane są do komornika . Jeśli ktoś przychodzi na rozmowy , to czynione są ustalenia , w jaki sposób następować będzie spłata zadłużenia. Burmistrz powiedział, że poprzednie 15 mieszkań przeznaczono również dla osób z wyrokami eksmisyjnymi , ci ludzie nie płacili i przeszli na te lokale socjalne , a potem znowu przestali płacić . Ci ludzie uznają , że nic nie muszą i uważają, że jak mieszkania są socjalne , to nie musza płacić , a Urząd nic nie zrobi. To jest gorszące , a te osoby „mają to gdzieś” , choć są to wyjątki i tych osób jest kilka. Pani Lewandowska zapytała , czy ci ludzie będą musieli płacić, na co Burmistrz potwierdził. Pani Borowska odwołała się do reportażu w radiu PIK ,z którego wynikało, że nie może tak być , że jeden płaci , a drugi nic nie robi i się z tego śmieje .Czasami opłaty są bardzo niskie i do tego są jeszcze dodatki mieszkaniowe . Prezes wyjaśnił, że w sytuacji, gdy ktoś nie płaci czynszu , to dodatek jest wstrzymany . Radna Lewandowska zapytała o to, czy Prezes planuje remont budynku nr 10 przy ul.Paderewskiego . Na początku kwietnia wystosowano w tej sprawie pismo ,ale nie było odpowiedzi , ale były dwie komisje .W złym stanie jest mieszkanie nr 7. Pan Straszyński przyznał, że tego typu problemów jest coraz więcej, a budżet jest jeden . Jest plan rzeczowy potrzeb , to co ma być zrobione w pierwszej kolejności , ale jak brakuje środków , to Przedsiębiorstwo nie ma jak realizować tych potrzeb. Pani Lewandowska oświadczyła, że tam zarwać może się dach , nie przetrzyma zimy. Prezes wyjaśnił, że w takich sytuacjach z urzędu idzie inspektor i decyduje , czy taki remont robić , czy nie. Radna zaznaczyła, że to oglądały już dwie komisje, , ktoś z nadzoru i remont był obiecany. Burmistrz zapewnił, że to zostanie sprawdzone. Zaznaczono, że tego typu lokatorzy dewastują mieszkania np. parę lat temu lokatorka spaliła część dachu , a teraz analogicznie zrobiła to drugi raz i to zgłosiła do nadzoru budowlanego. Radny Stefański zapytał, czy ten fundusz remontowy jest jakąś pochodną od czynszów , czy jest to osobna pula. Prezes powiedział, że o tym decydują mieszkańcy w ramach wspólnot mieszkaniowych .W Mieszkaniach komunalnych tego nie ma , remonty zaplanowane są w ramach budżetu Gminy. Cały problem polega na tym , aby struktura czynszu była taka, aby ten budżet obciążać tym jak najmniej .Czynsz musi być taki, aby pokrywał koszty zarządu i straciło jeszcze na remonty. Pan Stefański zapytała, czy oznacza to, że czynsze należałoby „podwindować” . Pan Straszyński to potwierdzi , twierdząc, że dlatego właśnie stawka czynszu jest zmieniana. W Inowrocławiu stawka bazowa wynosi 6,40 zł i od tego ustalone są zniżki i podwyżki. Radny Stefański zwrócił uwagę, że w Inowrocławiu podwyżka wynosiła 47 % i zapytała o to, jaką planuje się u nas. Prezes odpowiedział, że po rozmowach ustalono, że stawka winna uwzględniać choć inflację , dlatego podniesiono ją o 50 gr. Pani Lewandowska zapytała o to, ile jest to procent. Prezes odpowiedział, że po zmianie stawka wynosić ma 2,60 zł , a było 2,20 zł lub 2,10 zł. Pan Stefański zapytał natomiast o to, czy będzie fundusz remontowy , na co pan Straszyński powiedział , że będzie , a po podwyżkach w kolejnych latach –tych środków będzie więcej . Chodzi o to, aby Spółce zapłacić za zarząd i jeszcze starczyło na remonty . Radny zapytał także , czy oznacza to, że dlatego należało „podwindować” czynsz .Pan Straszyński potwierdził , że dlatego trzeba było zmienić stawkę . W Inowrocławiu stawka bazowa wynosi 6,40 zł za 1 m2 i od tego stosuje się zniżki i podwyżki . Pan Stefański podał, że w Inowrocławiu podwyżka czynszu wyniosła 47% i zapytał o to, jaki to będzie procent w Gniewkowie . Prezes wyjaśnił, że przy ustalaniu stawek brano pod uwagę głównie inflację i zaproponowano wzrost o 50 gr. Pani Lewandowska zapytała o to, ile to stanowi procent .Pan Straszyński powiedział, że teraz będzie 2,60 zł za 1 m2 , a było 2,20 zł lub 2,10 zł . Radny Stefański ponowił pytanie o to, czy będzie fundusz remontowy. Prezes odpowiedział, że fundusz będzie , ale w kolejnych latach , po podwyżkach stawki czynszu . Chodzi o budowanie tego małymi kroczkami , aby ludzi negatywnie nie nastawiać. Burmistrz dodał, że stawka czynszu od lat nie była ruszana , to dlatego teraz stanowi taki problem.
Kolejno, radni przystąpili do rozpatrzenia skargi na działalność Z-cy Burmistrza , złożoną przez panią Irenę Szulc w sprawie barku zgody na zamianę mieszkania . Nie było pytań do przedstawionego projektu uchwały.
Następnie omawiano zmiany WPI . Radna Robak wystąpiła z zapytaniem o ulicę Ogrodową . Propozycję zmian omówił Z-ca Burmistrza tłumacząc , że chodzi o wprowadzenie 2 projektów : drogi Gniewkowo-Wielowieś-Wierzchosławice ( w ramach „schetynówki”) oraz ścieżka Lipie-Gniewkowo .Te zmiany wprowadza się po to, aby dysponować dokumentem , bo tego nie ma w budżecie na ten rok . To podwyższy punktację w konkursie. Pozostałe zadania będą rozważane przy projekcie budżetu. Burmistrz poinformował o rozmowach z dyrektorami : Bonduelle Gniewkowo i Bonduelle Polska na temat rozbudowy firmy . Zakupiono grunty od pani Zareckiej i teren zakładu się powiększył, planuje się 3 nowe obiekty. Razem z dyrektorami rozmawiano o wspólnym ulepszeniu nawierzchni ulicy Ogrodowej . Pan Roszak podkreślił, że mieszkańcy tej ulicy też chcieliby na pewno , aby ich ulica wyglądała tak , jak inne w mieście . Burmistrz zapewnił, że też by tego chciał, ale tam mieszka 3-4 mieszkańców , więc nie można działać pod presją . Pani Robak stwierdziła, że to jest istotny odcinek z uwagi na drogę do Walcerzewic , bo nie wie , czy brać pod uwagę dojście od tej strony , czy od ulicy Kilińskiego. Burmistrz poradził, aby nie sugerować się drogą od strony torowiska, bo tam nie przejedzie pojazd, tylko raczej od strony Kilińskiego. Radna Robak zapytała, czy Burmistrz wie , jak wygląda podjazd z tej drogi w ulicę Kilińskiego i jakie jest to niebezpieczne . Burmistrz zapewnił, iż wie jak to wygląda. Przewodniczący Rady wskazał ul.Parkową , jako kolejny odcinek , którego nawierzchnia też jest do remontu , ale odkłada się to z uwagi na inwestycje np. kanalizację, wodociąg. Burmistrz oświadczył, że przez lata nie robiono nic w zakresie ulic i jak teraz coś ruszyło, to każdy chciałby u siebie takie drogi. Pan Roszak powiedział, że on również by tego chciał, są gotowe projekty. Brak jednak środków na dokończenie kolejnych traktów, a to m.in. za przyczyną Ministra Rostowskiego, który swoimi decyzjami ograniczył możliwości finansowe samorządów. Radna Lewandowska stwierdziła, że miała zapytać o swoje osiedle, ale już wcześniej Burmistrz ją uprzedził , potwierdzając to , o co nie zapytała. Nie było więcej pytań do WPI .
Następnie poruszono projekt uchwały w sprawie pomnika Księcia Władysława Białego. Burmistrz poinformował, że na uroczystości odsłonięcia pomnika będzie Prymas, trochę gości ( zważywszy na kampanię wyborczą) . Pan Roszak zaznaczył, że uchwała jest teraz wywoływana , bo wcześniej nie było pewności co do realizacji poszczególnych etapów . Cokół wyłożony będzie czerwonym granitem , a jego wykonawcą będzie pan Zamożniak . Oprawą dla uroczystości odsłonięcia pomnika będzie Jarmark Gniewkowski .
Burmistrz poinformował również p pracach trwających w synagodze . Są tam skuwane tynki i może uda się urządzić tam muzeum i miejsce na małe formy teatralne i koncerty muzyczne . Z panią Gliwińską podjęto takie wyzwanie – tynki ściągane są również w SP Nr 1 i podobnie planuje się zrobić to w synagodze : surowy stan z ogrzewaniem podłogowym i odpowiednim oświetleniem . Planuje się tu również organizację imprez historycznych (wykopaliska) , ten obiekt musi żyć.
Burmistrz przekazał też, że ostro z inwestycją idzie pani Drąg. Jest zainteresowanie mała architekturą Rynku – może powstanie np. mała fontanna . Pani Elwira Drąg przekaże beton pod pomnik. Przewodniczący Rady przypomniał o kamieniu odnalezionym przez pana Rogalskiego spod pomnika , jaki stal w Gniewkowie za czasów germanizacji . Zdaniem pana Kozłowskiego warto było poczynić starania , aby również ten cokół sprowadzić ponownie na Rynek.
Radna Lewandowska zapytała o skargę mieszkańców wsi Kijewo. Burmistrz odpowiedział , że Minister podtrzymuje decyzję Wojewody . To działalność partykularna , a ubierana w interes publiczny . Zdaniem Burmistrza- to przekroczenie pewnych norm . Nie jest to żaden zamach , jak podano w Gazecie Sołeckiej . Stałoby się tak , gdyby grunt przeznaczony był np. pod świetlicę . Zostało to jednak ukazane w takim świetle , jakby Burmistrz chciał zrobić z tym nie wiadomo co. Do Gazety Sołtys to tak opisał, że pani redaktor potraktowała to na zasadzie analogii , ale nie zostało to dobrze przedstawione. Jest wycena gruntu i cena nie została podniesiona, nikt nie robi żadnego zamachu . Problem jest również z OSP w Kijewie. Jednostce zaproponowano jeden z gniewkowskich pojazdów, ale strażacy chcą pojazd na 9 tys. litrów , a przecież do akcji wyjeżdżają raz do roku , a to głównie o podlewanie chodzi. Pani Robak zapytała , czy przetarg na sprzedaż gruntów będzie ograniczony , co Burmistrz potwierdził tłumacząc , że przetarg dotyczy mieszkańców Kijewa . Pani Robak zapytała o prawo pierwokupu , na co pan Roszak odpowiedział, że tu nie ma to zastosowania.
Następnie radny Stefański poruszył temat przetargu na dowóz dzieci. Burmistrz powiedział, że już wpłynęła skarga w postępowaniu przetargowym . Pan Roszak przypomniał, jak skargę wniósł pan Kucharczyk i powiedział, że nie wyobraża sobie , aby transport dzieci funkcjonował w warunkach oferowanych przez jego firmę. Pan Stefański zapytał, czy Urząd jest „na prawie” , przy skardze , gdy w 100% decyzję podjęto w oparciu o cenę. Burmistrz powiedział, że parę rzeczy w dokumentach też jest nieprawidłowa w przypadku skarżącego. Radny Pułaczewski stwierdził, że ten pan do przetargu zgłasza jedne pojazdy , a inne jeżdżą z dziećmi . To już kiedyś sprawdzano. Burmistrz uznał, że różnica w cenie o 13014 tys. zł nie jest problemem, tylko ten tabor , który przez lata funkcjonuje.
Radna Borowska nawiązała do tematu drogi na Chrząstowie (II) . Radna powiedziała, że miała „tam wpaść” służba geodezyjna , aby wyznaczyć tą drogę . Ostatnio zakopała się tam śmieciarka i była awantura . Pan Drzażdzewski wyjaśnił, że dziś nawet był tam drogowiec z Urzędu . Sprawa powinna się wyjaśnić w najbliższym czasie.
Radna Paul przedstawiła koleżankom i kolegom radnym rozliczenie z wydatków poczynionych w ramach środków , jakie zebrała .Poinformowała m.in. o pomocy dla: pani , która ucierpiała na skutek pożaru mieszkania, dla chłopca na zakup okularów , do świetlic wiejskich . Radna zapowiedziała także kolejną zbiórkę w czasie sesji. Przewodniczący Rady wystąpił natomiast z apelem , aby zebrać od pozostałych radnych składkę na pomnik Księcia Władysława Białego.
Pani Robak zapytała , czy na Rynku nie powinno się znaleźć choćby jedno przejście dla pieszych , bo obecnie rzeczywiście od kultury kierowców zależy , czy ktoś może przejść przez jezdnię. Pani Paul poprała to wystąpienie dodając, że jest także problem ze wjazdem z ulicy Inowrocławskiej w ulicę 700-lecia . Radna podkreśliła, że zgłaszała to już tyle razy. Burmistrz zwrócił uwagę na oznakowanie pionowe , zgodnie z którym w tym miejscu nie powinno się parkować . Na Rynku takie oznaczenie winno wystarczyć, bo Burmistrz nie chciałaby malować tego granitu . Poruszono także problem z ruchem na ulicy Dworcowej. Pani Lewandowska powiedziała, że mimo zakazu postoju – pani Kuźniacka wręcz miała pretensję do strażników miejskich , którzy pouczali kierowców , aby nie zatrzymywali się przed jej sklepem .
Radny Bożko wystąpił z podziękowaniem dla Burmistrza , Skarbnika Gminy , dla radnych i Prezesa Przedsiębiorstwa Komunalnego za organizację festiwalu rockowego . Pani Borowska zapytała o to, dlaczego drugiego dnia festiwalu –nie odbywał się on na Rynku . Radny odpowiedział, że organizatorzy wystraszyli się burzy , dlatego zostało to przeniesione.
Radny Wesołowski poruszył temat wjazdu na stację Orlenu . Burmistrz wyjaśnił, że to kwestia generalnej Dyrekcji Dróg . Ten łuk notorycznie jest zarywany .
Pani Lewandowska odniosła się do kwestii śmieci , pytając o to dlaczego zginęły kosze od segregacji . Radna zapytała także, czy wyjaśnienie na ten temat nie mogłoby się ukazać w GNIEWKORAMIE. Burmistrz przyznał, że takie wyjaśnienie może być przygotowane. Pan Roszak dodał, że nowa ustawa wprowadza podatek śmieciowy i daje czas na jego wprowadzenie do połowy przyszłego roku .Urząd przeprowadzi przetarg na zbieranie odpadów segregowanych i niesegregowanych oraz organicznych .Wysypisko gminne czynne będzie do połowy przyszłego roku i potem będzie zamknięte . Do dyspozycji pozostanie Giebnia , albo Inowrocław . Będzie też spalarnia pod Bydgoszczą.
Na tym zakończono posiedzenie .
Przewodniczacy Rady mgr Janusz Kozlowski
Protokołowała:J.Stefańska
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Gniewkowie