Protokoły z sesji Rady Miejskiej kadencja 2014-2018

Protokół Nr VII/2015 z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie w dniu 25 lutego 2015r.

Protokół przyjęty przez RM na VIII sesji w dniu 25.03.2015r.


Protokół Nr VII/2015

z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie , która odbyła się w dniu 25 lutego 2015r.

w sali  nr 20 Urzędu Miejskiego w Gniewkowie

 

Ad.1 Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.

Działając na podstawie art. 20  ust. 1  ustawy  z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013r. poz, 594 z późn.zm.)- Przewodniczący Rady o godz. 1300  dokonał otwarcia VII sesji Rady Miejskiej, stwierdzając jednocześnie, że uczestniczy w niej 14 radnych, co stanowi quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał (- brak radnej K.Milewskiej-lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu).
Następnie Przewodniczący powitał wszystkich przybyłych na obrady (lista zaproszonych gości oraz  sołtysów z terenu Gminy – stanowią załącznik nr 2 do protokołu).
                                               Przewodniczący Rady poinformował, że w okresie międzysesyjnym  odbyło się kilkanaście kolejnych wiejskich zebrań wyborczych mających na celu wyłonienie sołtysów oraz składów rad sołeckich na kadencję 2014-2018. Zebrania takie odbyły się kolejno w Sołectwach:  Kijewo, Murzynno, Suchatówka, Skalmierowice, Perkowo, Murzynko, Szadłowice, Kaczkowo, Szpital, Godzięba, Wielowieś, Wierzbiczany, Zajezierze Markowo. 
Zgodnie z wolą mieszkańców – funkcje Sołtysów ponownie  powierzone zostały tym samym osobom  w 6 sołectwach. Wyrazy uznania i gratulacje- w imieniu całej Rady Miejskiej Przewodniczący Rady złożył zatem :
1.Panu Waldemarowi Bednarskiemu- Sołtysowi Sołectwa Kijewo;

2.Panu Janowi Głowackiemu- Sołtysowi Sołectwa Murzynno;

3.Panu Piotrowi Brzustowiczowi- Sołtysowi Sołectwa Skalmierowice;

4.Pani Hannie Witkowskiej- Sołtysowi Sołectwa Kaczkowo;

5.Pani Lidii Stochmal- Sołtysowi Sołectwa Wierzbiczany;

6.Pani Halinie Cierzniewskiej- Sołtysowi Sołectwa Zajezierze.

Radny Stefański w gronie sołtysów powitał też nowe osoby , którym pogratulował

wyboru i życzył powodzenia:

1.Pani Małgorzacie Krawiec-Sołtysowi Sołectwa Godzięba;

2.Panu Krzysztofowi Cegielskiemu- Sołtysowi Sołectwa Murzynko;

3.Panu Wojciechowi Kotowskiemu -Sołtysowi Sołectwa Markowo;

4.Panu Dariuszowi Szulczewskiemu- Sołtysowi Sołectwa Perkowo;

5.Panu Mariuszowi Kołpackiemu- Sołtysowi Sołectwa Szadłowice;
6.Panu Tomaszowi Polakowi- Sołtysowi Sołectwa Suchatówka;

7.Panu Rafałowi Borkowskiemu- Sołtysowi Sołectwa Szpital;

8.Panu Piotrowi Szulczewskiemu- Sołtysowi Sołectwa Wielowieś.

Za pełną poświęcenia i zaangażowania pracę podziękował natomiast :

1.Panu Jędrzejowi Ratajczakowi z Buczkowa;

2.Pani Łucji Zagórskiej z Suchatówki;

3.Panu Jurkowi Urbańskiemu z Murzynka;

4.Panu Maciejowi Zięciakowi z Szadłowic;

5.Pani Jolancie Borkowskiej z Szpitala;

6. Panu Dariuszowi Górce Godzięby;

7.Panu Markowi Tyrale z Wielowsi;

8.Panu Krzysztofowi Gola z Markowa.

Ad.2 Przyjęcie porządku obrad.

Przewodniczący Rady zaproponował, aby odstąpić od czytania porządku obrad, który został radnym dostarczony. Przewodniczący Rady poinformował o wniosku Kierownika MGOPS , aby zmienić porządek obrad poprzez zamianę kolejności rozpatrywania uchwał tj. aby najpierw omówić projekt uchwały w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania nieodpłatnie pomocy w zakresie dożywiania w formie świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności oraz zasad zwrotu wydatków na świadczenia udzielone w formie posiłku albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych dla osób objętych wieloletnim programem wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020, a  dopiero potem projekt uchwały w sprawie odpłatności za pomoc w formie gorącego posiłku dla uczestników Środowiskowego Domu Samopomocy w Gniewkowie. Kolejno, Przewodniczący zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia tej zmiany- za jej wprowadzeniem opowiedziało 14 radnych.
Przewodniczący Rady zaproponował również zmianę polegającą na wprowadzeniu dodatkowego projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na rok 2015, co związane jest z informacją z dnia wczorajszego o rozpoczęciu budowy ścieżki rowerowej do Więcławic. Radny Stefański zwrócił się do kolegów i koleżanek radnych , czy w tej kwestii mają jakieś pytania, czy uwagi. Nie było chętnych do zabrania głosu, wobec czego wprowadzenie projektu uchwały poddane zostało pod głosowanie.Za wprowadzeniem tego projektu uchwały Rada głosowała jednomyślnie- 14 radnych opowiedziało się „za”.

Przewodniczący Rady zapytał, czy ktoś ma może jeszcze inne wnioski w kwestii porządku obrad, ale takich wniosków nie zgłoszono, dlatego następnie głosowano w sprawie przyjęcia porządku obrad po wprowadzonych zmianach. Za jego przyjęciem głosowało 14 radnych.

Proponowany  porządek obrad:

                        

1.Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum .
2.Przyjęcie porządku obrad.
3.Przyjęcie protokołu z VI sesji.
4. Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał):

-przedstawienie informacji,

-dyskusja,

-przyjęcie informacji.
5.Sprawozdanie za rok 2014 z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach prowadzonych przez Gminę Gniewkowo:

-przedstawienie sprawozdania,

-dyskusja,

-przyjęcie sprawozdania.
6.Sprawozdanie z wykorzystania środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli za rok 2014 w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Gniewkowo:
-przedstawienie sprawozdania,

-dyskusja,

-przyjęcie sprawozdania.
7.Sprawozdanie z realizacji „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na 2006-2032” za okres  2014r.
-przedstawienie sprawozdania,
-dyskusja,
-przyjęcie sprawozdania.
8. Sprawozdanie z realizacji „Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Gminie Gniewkowo na lata 2011-2015” za rok 2014:
-przedstawienie sprawozdania,
-dyskusja,
-przyjęcie sprawozdania.
9. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektów uchwał w sprawach:

a)odpłatności za pomoc w formie gorącego posiłku dla uczestników Środowiskowego Domu Samopomocy w Gniewkowie  :
-przedstawienie projektu uchwały ,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

b) podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania nieodpłatnie pomocy w zakresie dożywiania w formie świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności oraz zasad zwrotu wydatków na świadczenia udzielone w formie posiłku albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych dla osób objętych wieloletnim programem wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020 :
-przedstawienie projektu uchwały ,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

c)ustalenia wysokości opłaty targowej, zasad korzystania z placów  handlowych oraz ich wykazu:
-przedstawienie projektu uchwały ,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

d) zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków dla odbiorców z terenu Gminy Gniewkowo na okres od 01.04.2015r. do 31.03.2016r. :
- przedstawienie projektu uchwały,
 -dyskusja,
-przyjęcie  uchwały.

10.Wnioski , interpelacje  radnych  oraz  odpowiedzi.
11.Wolne głosy ,  wnioski.
12.Zamknięcie  obrad sesji  .

 

Porządek obrad po zmianach:

                        

1.Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum .
2.Przyjęcie porządku obrad.
3.Przyjęcie protokołu z VI sesji.
4. Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał):

-przedstawienie informacji,

-dyskusja,

-przyjęcie informacji.
5.Sprawozdanie za rok 2014 z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach prowadzonych przez Gminę Gniewkowo:

-przedstawienie sprawozdania,

-dyskusja,

-przyjęcie sprawozdania.
6.Sprawozdanie z wykorzystania środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli za rok 2014 w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Gniewkowo:
-przedstawienie sprawozdania,

-dyskusja,

-przyjęcie sprawozdania.
7.Sprawozdanie z realizacji „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na 2006-2032” za okres  2014r.
-przedstawienie sprawozdania,
-dyskusja,
-przyjęcie sprawozdania.
8. Sprawozdanie z realizacji „Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Gminie Gniewkowo na lata 2011-2015” za rok 2014:
-przedstawienie sprawozdania,
-dyskusja,
-przyjęcie sprawozdania.
9. Przedstawienie i rozpatrzenie  projektów uchwał w sprawach:

a) podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania nieodpłatnie pomocy w zakresie dożywiania w formie świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności oraz zasad zwrotu wydatków na świadczenia udzielone w formie posiłku albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych dla osób objętych wieloletnim programem wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020:
-przedstawienie projektu uchwały ,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

b) odpłatności za pomoc w formie gorącego posiłku dla uczestników Środowiskowego Domu Samopomocy w Gniewkowie  :
-przedstawienie projektu uchwały ,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

c)ustalenia wysokości opłaty targowej, zasad korzystania z placów  handlowych oraz ich wykazu:
-przedstawienie projektu uchwały ,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

d) zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków dla odbiorców z terenu Gminy Gniewkowo na okres od 01.04.2015r. do 31.03.2016r. :
- przedstawienie projektu uchwały,
 -dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

e) zmieniająca uchwałę  w sprawie budżetu na rok 2015  :
-przedstawienie projektu uchwały ,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały.

10.Wnioski , interpelacje  radnych  oraz  odpowiedzi.
11.Wolne głosy ,  wnioski.
12.Zamknięcie  obrad sesji  .

Ad. 3 Przyjęcie protokołu z VI sesji.
Przewodniczący Rady poinformował, że radni mieli możliwość zapoznania się z protokołem z VI sesji Rady , który był wyłożony w biurze Rady. Zapytał, czy do protokołu radni mają jakieś uwagi, czy zastrzeżenia. Nie było uwag, ani pytań, wobec czego Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu z VI sesji Rady w dniu 26 stycznia  2015r. Za przyjęciem protokołu w głosowaniu jawnym opowiedziało się 14 radnych.
Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół z VI sesji , która odbyła się w dniu 26 stycznia 2015r. został przyjęty bez uwag.

Ad. 4 Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał).


Przewodniczący Rady poprosił Z-cę Burmistrza- panią Beatę Kowalską  o przedstawienie informacji.
Swoje wystąpienie Z-ca Burmistrza rozpoczęła od informacji o trwających wiejskich zebraniach wyborczych, których do przeprowadzenia pozostały jeszcze 3 zebrania w tym tygodniu. W trakcie zebrań , jakie odbyły się do tej pory- 12 sołtysów pozostało tych samych i wybrano nowych 8.
Następnie pani Kowalska nawiązała do umowy na budowę 4 boisk wielofunkcyjnych, które zostały podpisane w miesiącu lutym. Prace zostały już rozpoczęte; w Murzynnie i Kijewie kładziona jest płyta betonowa, natomiast w Szadłowicach i Wierzchosławicach robione jest korytowanie. Prace przy boisku w Więcławicach  zmierzają ku końcowi; kostka betonowa została położona, pozostało do wykonania tylko ogrodzenie. W Wierzchosławicach w przyszłym tygodniu wykonawca wchodzi na plac budowy, robione będzie boisko trawiaste. Pani Kowalska przekazała również, że podpisana została umowa na budowę świetlicy wiejskiej w Suchatówce oraz z firmą MPO Toruń na zagospodarowanie odpadów na 11 miesięcy. Umowę zawarto również na wykonanie dokumentacji projektowej na drogi: Gąski Śrubsk, ul.Zajezierną (od ronda do oczyszczalni), Suchatówkę i ul.Kolejowa-Bąbolin (dokumentacja wykonana zostanie na jesień) . Przygotowana została dokumentacja na wykonanie  dodatkowych punktów świetlnych (łącznie jest ich 70 , z czego 40 już działa). Z-ca Burmistrza poinformowała o dokonaniu rozbiórki budynku przy ul.Cmentarnej 2a, gdzie obecnie trwają prace geodezyjne w celu przygotowania dokumentacji pod budowę nowego budynku socjalnego. Powiedziała również o wniosku złożonym do Wojewody Kujawsko-Pomorskiego na środki na dodatkowe wyposażenie ŚDS oraz na boisko z poliuretanu oraz rewitalizację stawu. Aktualnie, oczekuje się na realizację zadania w zakresie zakupu pojazdu dla ŚDS w Gniewkowie (termin oczekiwania do 24.03.3015.r). Ogłoszono zapytanie ofertowe na doposażenie świetlic z małych projektów i  obecnie Urząd jest już po trzech takich zapytaniach ofertowych. Z-ca Burmistrza poinformowała również o rozstrzygnięciu konkursu dotyczącego dofinansowania zadań z zakresu sportu- wynik został umieszczony w BIP-ie.  Pani Kowalska podała, że w związku z dofinansowaniem usuwania azbestu wpłynęło 27 wniosków i trwa oczekiwanie to dofinansowanie.
Kolejno, Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny  Bożko zapytał o skład Komisji Konkursowej rozpatrującej oferty z zakresu dofinansowania sportu, na co pani Kowalska odpowiedziała, że taką informację radny znajdzie w BIP-ie, Komisja powołana była zarządzeniem . Podała również, że była Przewodniczącą tej Komisji, a w jej składzie byli również: pani Bogumiła Pęczkowska, pani Beata Rydlewska, pani Justyna  Podkowińska i pani Aleksandra Jarczyńska.
Radny Krzysztofiak zapytał o stan realizacji projektu budowy boisk wielofunkcyjnych, na jakim etapie to jest , czy podpisano umowę, lub zaczęto realizować zadanie. Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że to pani Burmistrz omówiła w swoje informacji. Pan Krzysztofiak zapytał zatem o koncepcję termomodernizacji sali przy SP  Nr 1 w Gniewkowie. Pani Kowalska przyznała, że jeśli chodzi o pierwsze pytanie , to  mówiła już, że : Kijewo i Murzynno jest na etapie wylewania betonu, zaś w Szadłowicach i Wierzchosławicach jest korytowanie. Co do projektu na termomodernizację sali- niestety z uwagi na małą ilość środków finansowych- Gmina nie otrzyma na razie dofinansowania, znalazła się na liście rezerwowej.
Pan Krzysztofiak odniósł się do informacji o pracach projektowych na ul.Zajezierną i zapytał, czy pani Kowalska podała , iż te prace trwały będą do jesieni. Pani Kowalska odpowiedziała, że nie poda dokładnie jakie prace, ale w części mają być zakończone do końca czerwca, a część do końca września.
Nie było więcej pytań i przeprowadzono głosowanie – 14 radnych w głosowaniu jawnym opowiedziało się za przyjęciem informacji przedstawionej przez Z-cę Burmistrza.

Ad. 5 Sprawozdanie za rok 2014 z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach prowadzonych przez Gminę Gniewkowo.
Przewodniczący Rady poprosił o przedstawienie sprawozdania  przez Kierownika SZEAS – panią Paulinę Wicleben (sprawozdanie  stanowi załącznik nr 3 do protokołu) .
Po wystąpieniu pani Kierownik Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Nie było głosów w dyskusji , wobec czego przystąpiono do głosowania. Sprawozdanie za rok 2014 z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach prowadzonych przez Gminę Gniewkowo przyjęta została 14 głosami .

Ad. 6 Sprawozdanie z wykorzystania środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli za rok 2014 w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Gniewkowo.
Przewodniczący Rady ponownie poprosił o wystąpienie  Kierownika SZEAS – panią Paulinę Wicleben .
Pani Kierownik omówiła sprawozdanie (stanowi ono załącznik nr 4 do protokołu), a następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję, na jego temat.
Radni nie mieli pytań również do tego sprawozdania, wobec czego Przewodniczący zarządził głosowanie. Sprawozdanie  przyjęte zostało przez Radę jednomyślnie- 14 radnych w głosowaniu  jawnym głosowało za jego przyjęciem.

Ad .7 Sprawozdanie z realizacji „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na 2006-2032” za okres  2014r.

Przewodniczący Rady  poprosił Z-cę Burmistrza o krótkie zreferowanie przedłożonego sprawozdania .
Pani Kowalska omówiła sprawozdanie  (stanowi załącznik nr 5 do protokołu), a następnie Przewodniczący otworzył dyskusję.
Radni  nie mieli pytań , ani uwag do sprawozdania, wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie w sprawie jego przyjęcia. Za przyjęciem sprawozdania w głosowaniu jawnym opowiedziało się 14 radnych.

Ad.8 Sprawozdanie z realizacji „Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Gminie Gniewkowo na lata 2011-2015” za rok 2014.

Przewodniczący Rady poprosił panią Kierownik o wystąpienie i omówienie sprawozdania. W swoim wystąpieniu pani Zajonz zwróciła uwagę m.in. na analizę danych zawartych w sprawozdaniu(sprawozdanie stanowi załącznik nr 6 do protokołu). Na koniec, pani Kierownik podkreśliła rosnącą ilość sprawozdań, jakie pracownicy Ośrodka muszą przygotowywać.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję, podkreślając, że z uwagi na fakt, iż pani Kierownik kolejny raz porusza temat zwiększenia środków na działanie Ośrodka, należałoby się pochylić nad tym tematem. Radny Stefański poruszył temat niebieskich kart, na problem , który według informacji podanych przez panią Kierownik – utrzymuje się na stałym poziomie. Radny wskazał na wiersz 5 sprawozdania , gdzie podano, że na 30 wezwanych sprawców , tylko 14 się stawia, a reszta „sprawców lokalnej przemocy ma to w nosie”. Przewodniczący Rady zwrócił uwagę na działania, jakie podejmuje się w związku z taką niebieska kartą, aby pomagać, a ci ludzie nawet nie chcą się stawić. Pani Zajonz dodała, że takie spotkania są bardzo trudne i takie osoby zazwyczaj nie przyznają się do problemu i nie mają też obowiązku się stawić, ale trzeba je wezwać. Wzywani są na grupy robocze, lecz też nie przychodzą i ta praca jest trudna. Do niedawna sąd postanowieniem mógł taką osobę skierować do udziału w programach realizowanych przez PCPR ( w tym roku skierowane są 3 osoby), ale nie zawsze te programy są kończone. Przewodniczący Rady stwierdził, że najgorsze jest to , że w trakcie trwania takiej przemocy w rodzinie dostrają dzieci. Pani Kierownik powiedziała, że w celu łagodzenia tych sytuacji do rodzin kierowany jest asystent, a potem kurator. Radny Pułaczewski zapytał o to, co z osobami, które nie stawiają się na takie wezwania.  Odniósł się również do sprawozdania podając przykład, że  ktoś np. dostaje wyrok w zawieszeniu i wraca  z powrotem do  środowiska i zapytał, czy taka osoba jest jakoś monitorowana. Zdaniem radnego , taki wyrok w zawieszeniu nie obliguje jakoś specjalnie tej osoby do tego, by zaniechała przemocy. Pani Zajonz odpowiedziała, że jeżeli karta jest czynna, to tak. Nie ma jednak takiej możliwości , gdy jest już zamknięta, bo nie można od tak sobie jej otworzyć z uwagi na to tylko, że ktoś wróci do tego środowiska, bo karta zakładana jest na wniosek. Pani Kierownik podkreśliła też, że jeśli w rodzinie są dzieci, to jest to monitorowane, a jak osoby dorosłe, to jest ona zamykana w chwili, jak ta osoba się oddali np. uda się do aresztu, czy zakładu karnego. Jest to robione na wniosek grupy roboczej. Najczęściej jednak po pewnym okresie czasu- karta jest zakładana. Radny Ratajczak ponowił wcześniejsze pytanie pana Pułaczewskiego, o to jak postępuje się w sytuacji, jeśli sprawca przemocy nie stawia się na wezwanie, bo nie ma na to żadnego wpływu.  Pani Kierownik oświadczyła, że zwraca się o pomoc do Komendanta Policji, podejmowane są też działania w środowisku, podejmowane są próby rozmów, a następnie przedstawiła również zasady wypełniania odpowiedniego formularza  karty, jaki ma zastosowanie w takiej sytuacji.
Nie było więcej chętnych do zabrania głosu, wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i przystąpiono do głosowania. Sprawozdanie przedstawione przez panią Kierownik  przyjęte zostało przez Radę jednomyślnie- 14 radnych obecnych na sesji głosowało „za”.

Ad. 9 Rozpatrzenie uchwał w sprawie:

a)     podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania nieodpłatnie pomocy w zakresie dożywiania w formie świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności oraz zasad zwrotu wydatków na świadczenia udzielone w formie posiłku albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych dla osób objętych wieloletnim programem wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020 uchwałę :

Przewodniczący Rady poprosił Kierownika MGOPS o przedstawienie projektu uchwały.
Pani Zajonz zaznaczyła, że  regulacja ta jest bardzo pożądana, bo z pomocy społecznej mogą korzystać osoby spełniające kryterium dochodowe określone w ustawie.  Teraz to kryterium podnoszone jest o 150% . Wiąże się to z tym , że większa ilość osób samotnych, w rodzinie może z takiej pomocy skorzystać. Dla osób samotnych 100% kryterium  to kwota 542 zł, dla osoby w rodzinie to – 456 zł, by mogły korzystać z dożywiania w ramach programu. Drugi punkt uchwały odnosi się do odstąpienia od żądania zwrotu w zakresie dożywiania w formie posiłku i tu chodzi o osoby uczestniczące w zajęciach w ŚDS, które za ten posiłek nie będą musiały płacić ( do 150%).
Po tym wystąpieniu Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Nie było pytań i dyskusja została zamknięta. Następnie Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w kwestii przyjęcia uchwały.
W głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały nr VII/31/2015 w sprawie podwyższenia kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania nieodpłatnie pomocy w zakresie dożywiania w formie świadczenia pieniężnego na zakup posiłku lub żywności oraz zasad zwrotu wydatków na świadczenia udzielone w formie posiłku albo świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych dla osób objętych wieloletnim programem wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2014-2020 -głosowało 14 radnych . 
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została przyjęta ( uchwała stanowi załącznik nr 7 do protokołu).

b)    odpłatności za pomoc w formie gorącego posiłku dla uczestników Środowiskowego Domu Samopomocy w Gniewkowie:

Przewodniczący Rady o przedstawienie projektu uchwały poprosił również Kierownika MGOPS.
Pani Zajonz poinformowała, że w tabeli  do 150% kryterium – posiłki są nieodpłatne , a powyżej ustalona została skala stopniowa odpłatności. Pani Kierownik podała też kwoty dochodu i proponowaną wysokość odpłatności,  zaznaczając, że w różnych gminach jest to ustalone podobnie, aby było to w miarę sprawiedliwe.
W kwestii informacyjnej – Przewodniczący Rady podał, że są jeszcze wolne miejsca w ŚDS. Pani Kierownik Słaboszewska-Nowak podała, że dokładnie jest ich 8 na ten moment. Pani Zajonz dodała natomiast, że na stronie MGOPS jest zakładka „wniosek” , gdzie zamieszczone są informacje o tym, jakie dokumenty należy złożyć , aby ubiegać się o takie miejsce.
Z uwagi na to, że nie było więcej chętnych do zabrania głosu- zarządzono głosowanie dotyczące  przyjęcia uchwały.
Za przyjęciem uchwały nr VII/32/2015 w sprawie odpłatności za pomoc w formie gorącego posiłku dla uczestników Środowiskowego Domu Samopomocy w Gniewkowie w głosowaniu jawnym  głosowało 14 obecnych na sesji radnych. 
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została przyjęta ( uchwała stanowi załącznik nr 8 do protokołu).

c) ustalenia wysokości opłaty targowej, zasad korzystania z placów  handlowych oraz ich wykazu:

Przewodniczący Rady zaznaczył, że zmiany , jakie zaproponowane zostały na posiedzeniu  Komisji zostały do projektu uchwały wprowadzone i radni ten nowy projekt otrzymali (projekt uchwały stanowi załącznik nr 9 do protokołu). O omówienie projektu uchwały Przewodniczący poprosił Sekretarza Gminy- panią Bogumiłę Pęczkowską.
Pani Pęczkowska omówiła projekt i podkreśliła, że został on zgłoszony z uwagi na to, że ostatnia regulacja w tym zakresie podejmowana była w 1999r. i chodziło o dostosowanie tego dokumentu do aktualnych realiów (istniejące place targowe). Wysokość opłaty targowej pozostaje bez zmian, jedynie wykreślono punkty, które nie mają już zastosowania np. mówiący o sprzedaży z przyczepy ciągnika. Następnie pani Sekretarz nawiązała do dodatkowych zmian, wprowadzonych na wniosek radnych. Powiedziała, że  § 1 ppkt 5  przeniesiono do regulaminu do § 6 pkt 3; w § 6 wprowadzono zapis , że opłaty za rezerwację miejsca handlowego dokonać można w kasie tut. Urzędu, lub na rachunek bankowy Gminy w terminie do dnia 10-tego każdego miesiąca; dopisano pkt 7 zgodnie z wnioskiem (dopłata za rezerwację wskazana w pkt 6 dot. wyłącznie placu przy ul.700-lecia); zmieniono godziny w odniesieniu do handlu na płycie Rynku (600- 1400). Pan Rychlewski zwrócił uwagę, że pani Sekretarz mówiła o wykreśleniu ciągników i sprzedaży z przyczep, a taki zapis jest w projekcie , choć nie było  go w poprzednim, omawianym na posiedzeniu Komisji (pkt 6 d i e). Pani Sekretarz poprosiła, by ten zapis radni wykreślili, ponieważ nie było go wcześniej i nie wie dlaczego znalazł się w tym drugim projekcie. Przewodniczący Rady zapytał panią Mecenas , czy to wino być przegłosowane jako wniosek formalny. Ustalono, że  będzie to głosowane – Przewodniczący zgłosił wniosek, aby z § 1 pkt 6 wykreślić ppkt d) i e). Za tym wykreśleniem radni głosowali jednomyślnie – 14 osób opowiedziało się „za”.
Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Nie było pytań ,dyskusja została zamknięta i zarządzono głosowanie w sprawie przyjęcia projektu uchwały.
W głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały nr VII/33/2015 w sprawie ustalenia wysokości opłaty targowej, zasad korzystania z placów  handlowych oraz ich wykazu  głosowało 13 radnych, 1 osoba się wstrzymała.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została przyjęta ( uchwała stanowi załącznik nr 10 do protokołu).

d) zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków dla odbiorców z terenu Gminy Gniewkowo na okres od 01.04.2015r. do 31.03.2016r. :

Przewodniczący Rady poprosił Prezesa PK – pana Tomasza Molendę o przedstawienie propozycji nowych taryf.
Prezes nawiązał do tego , co mówił już kiedyś na wcześniejszej sesji oraz  do tego, o czym mówił radnym na Komisji, że dotychczasowe taryfy obowiązywały przez okres 1,5 roku. Z punktu widzenia ekonomicznego, półtora roku temu można było podnieść wysokość tych taryf i byłyby one na poziomie 50% wyższym, niż te, które teraz obecnie są zmieniane. Jako Spółka, której Gmina jest właścicielem w 100%- jedynym kryterium dotyczącym taryf jest „stanowisko kosztowe”. Jednak tych stawek nie zmieniono, by zbytnio nie obciążać mieszkańców kosztami. Pan Molenda wskazał na informację zbiorczą ,jaką radni otrzymują na temat taryf obowiązujących na terenie naszego Powiatu, która  bywa „bardzo mocno zaciemniona” , ponieważ bardzo często gminy dotują te usługi i taryfy nie odzwierciedlają stanowiska kosztowego. Prezes podał przykład jednego z samorządów, który ma koszty utylizacji ścieków na poziomie 24 zł tj. pięć razy wyższe , niż nasze taryfy. Rozmowy na temat taryf zawsze rozpoczynają się od Urzędu Miejskiego i już na tym poziomie są one trudne , a kończą się na poziomie radnych- Rady Miejskiej.  Prezes podziękował każdorazowo za dalekowzroczność i dążenie  do ustalania stawek na poziomie  „akceptowalnym i nie drenującym kieszeni mieszkańców”.
Kolejno, Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radny Żmudziński poprosił pana Molendę , by rozwiał jego wątpliwości dotyczące str. 8 , gdzie podane zostały od myślników koszty. Radny zapytał, czy są to koszty ogólne, czy jednostkowe. Pan Molenda odpowiedział, że są to koszty jednostkowe, które składają się na koszty sumaryczne. Radny zapytał, czy zatem przy wzroście przerobu te koszty jednostkowe nie powinny być niższe. Prezes stwierdził, że nie przy takim wzroście, gdyby wynosił on np. 50% , wówczas można byłoby już tak do tego podchodzić. Zapewnił też, że upusty, jakie ma Spółka dla tych wartości są na poziomie maksymalnym. Pan Żmudziński powiedział, że dotyczy to również następnego podpunktu , gdzie podana jest cena 1 KW. Pan Molenda oświadczył, że koszt energii elektrycznej był na poziomie roku 2013. W ubr. Spółka miała bardzo duże zniżki od ENEI, na poziomie olbrzymich firm , kilka gr wyższym niż np. ORLEN. W tym roku jednak nie udało się utrzymać tych stawek, opłaty wzrosły o 20%. Pan Żmudziński wskazał na 4% koszty osobowe i zapytał, czy chodzi o pracowników administracyjnych , czy fizycznych. Pan Molenda wyjaśnił, że tego się tak nie rozgranicza, koszty osobowe liczą się generalnie, wzrost wynagrodzeń odnosi się do wszystkich pracowników, jacy są zatrudnieni. Radny zapytał, czy zatem nie ma tam kosztów związanych z nowym zatrudnieniem. Prezes zapewnił, że nie jest to związane z zatrudnieniem nowych osób, bo mimo, że zwiększyła się ilość pracy (rozbudowa oczyszczalni), to zatrudnienie nie wzrosło „nawet o ćwierć etatu”.
Radny Krzysztofiak wskazał na zał. nr 4 , gdzie wyszczególnione zostały koszty  i jest taka pozycja- „usługi obce” , gdzie kwota ta stanowi blisko 30% kosztów. Radny zapytał o to, co kryje się pod tą pozycją. Pan Molenda odpowiedział, że na tą pozycję składa się 36 pozycji i zapytał, czy radny życzy sobie, aby je kolejno wymieniać, co radny potwierdził. Pan Molenda podał , że są to opłaty typu : za zajęcie pasa drogowego, umowy o dzieło, pozwolenie wodno-prawne, odbiory przepompowni ścieków, opłaty za dozór , analizy, czyszczenie kanalizacji, badanie sprzętu elektrotechnicznego i  elektronicznego, monitoring, przygotowanie operatu wodno-prawnego, tlen techniczny, usługi logistyczne z melioracjami rowów, którymi odprowadzane są ścieki, badania elektronarzędzi, praca sprzętu związana z działalnością oczyszczalni, wzorcowanie przyrządów. Nawiązując do kwestii syntetyki, pan Molenda podkreślił, że jako Spółka mienia komunalnego- Przedsiębiorstwo robi wszystko, by posługiwać się tylko analizami kosztowymi, „tam  nic się nie dopisuje.”
Radny Rychlewski wskazał na str. 8, gdzie ujęty jest zapis , że taryfa gwarantuje koszty funkcjonowania Przedsiębiorstwa oraz realizację planów i bieżących remontów sieci wodociągowych. Następnie radny odniósł się do zał. 9- planowane remonty  i zapytał, czy „jego wodociąg” jest w tych planach ujęty. Pan Molenda zapewnił, że „wodociąg radnego” (Kijewo) jest również brany pod uwagę. Prezes dodał, że myślenie jest dużo szersze i pod uwagę brany jest również teren, o którym wcześniej wspominał radny Kopiszka. Pan Molenda zaznaczył, że nie obiecuje, że będzie to w bieżącym roku, ale może w roku przyszłym. Będzie też skanalizowana południowa część Gminy. Spółka rozpoczęła etap uszczelniania systemu kanalizacyjnego na terenie Gminy, sprawdzana jest miejscowość, po miejscowości pod kątem dostępu do usług kanalizacyjnych. Jest to robione z punktu widzenia dobra środowiska, co za chwilę będzie miało przełożenie na konkretne finanse w postaci opłat nałożonych przez UM na Gminę.  Pan Molenda powiedział też, że będzie prosił sołtysów o organizację spotkań z mieszkańcami, którzy mają dostęp do sieci kanalizacyjnej, a nie są  do niej włączeni. Będą prowadzone rozmowy, nie będzie nic narzucane, by ten system jak najprędzej uszczelnić, bo poza systemem na oczyszczalnię dostarczanych jest statystycznie – średnio na 1 mieszkańca  168 m3, co zdaniem Prezesa jest „kuriozum”.
Radny Krzysztofiak odniósł się do ścieków , o ich strukturę pod kątem ilości przypadającej na firmy i ilości ścieków bytowych. Prezes wyjaśnił, że procentowo to jest 70:30 , ale zmienia się to w ciągu roku np. w okresie kampanii ścieki przemysłowe stanowią 50%. Ten rok będzie też inny z powodu przyłączenia CYKORII , a planuje się też włączenie firmy „Warzywa- Groblewski” oraz jednej z gmin sąsiednich. Prezes podkreślił, że czynione są starania, by tych ścieków przyjmować więcej, bo wówczas będzie to korzystniejsze dla mieszkańców. Koszty utylizacji będą rosły , a to pozwoli na optymalizowanie kosztów jednostkowych.  Pan Krzysztofiak zapytał, czy normalnie to ścieki bytowe stanowią 70%, co pan Molenda potwierdził.  Pan Krzysztofiak zwrócił uwagę, że koszt utylizacji ścieków przemysłowych jest o wiele wyższy i zapytał, czy nie powinno mieć to odzwierciedlenia w taryfie i czy było to rozważane. Pan Molenda powiedział, że było to brane pod uwagę , ale tu nie ma przemysłu szkodliwego  (jest przemysł spożywczy)  i te ścieki nie są takie złe i generalnie  Prezesa cieszy to, że te ścieki będą trafiać na oczyszczalnię, nawet gdyby powstać miały kolejne takie zakłady. To powoduje bowiem rozkładanie się kosztów , bo gdyby np. Bonduelle, czy CYKORIA znalazły alternatywne dla siebie rozwiązanie i wycofały ścieki z oczyszczalni, to dla mieszkańców automatycznie oznaczałoby to 50% wzrost taryfy. Utylizacja ścieków z tych zakładów jest troszeczkę droższa, ale tylko w tych okresach kampanii. Pan Molenda zwrócił też uwagę na pewne ustawowe ograniczenia dla dostawców ścieków przemysłowych, które nie mogą przekraczać pewnych parametrów. Ścieki muszą być takie, jak jest to zapisane w umowie, nawet gdyby to oznaczało, że ich wytwórca musi je np. „rozmaić wodami popłucznymi”.
Przewodniczący Rady zapytał, czy zatem można uznać , ze podwyżki taryf są prospołeczne i proinwestycyjne, co Prezes potwierdził.
Pan Krzysztofiak zgłosił, że brak jest  w przedstawionym materiale informacji na temat inwestycji, są tylko podane remonty w zał. nr 9. Pan Molenda stwierdził, że radny jest bardzo skrupulatny, ale  już dziś rozmawiano na ten temat.  Wszystkie zainteresowane osoby zaproszone są dziś po sesji na obiekty Spółki, gdzie będą też rozmowy na ten temat.
Nie było więcej pytań , wobec czego Przewodniczący Rady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie.
Uchwała Nr VII/34/2015 w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków dla odbiorców z terenu Gminy Gniewkowo na okres od 01.04.2015r. do 31.03.2016r.-  przyjęta została 12 głosami , a 2 osoby się wstrzymały (uchwała stanowi załącznik nr 11 do protokołu).
Przewodniczący podsumował, że uchwała została przyjęta.

e) zmieniająca uchwałę  w sprawie budżetu na rok 2015:

Przewodniczący Rady  poprosił panią Skarbnik o przedstawienie projektu uchwały, której główną przyczyną wywołania jest wprowadzenie kwoty 80 tys. zł  na budowę ścieżki rowerowej do Więcławic z przeznaczeniem  na wywłaszczenie (projekt stanowi załącznik nr 12 do protokołu). Pani Skarbnik odczytała projekt uchwały i uzasadnienia.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję po tym wystąpieniu.  Radny Żmudziński zapytał, czy kwota 80 tyś. zł jest tylko na aktualizację dokumentacji, czy stanowi ona łączne koszty. Pani Rutkowska odpowiedziała, że jest to łączna suma na wywłaszczenie, aktualizację dokumentacji oraz na podziały.
Radny Krzysztofiak zwrócił uwagę na to, że „ubywa 70 tys. zł z kultury fizycznej” i poprosił o wyjaśnienie tej zmiany. Pani Skarbnik odpowiedziała, że jest kwota  o jaką tańsze będzie wykonanie boisk, co wynikło po rozstrzygnięciu przetargu. Kwota oszczędności była większa, ale takie było zapotrzebowanie.
Radny Pułaczewski odniósł się do tego, że Gmina nie otrzyma pieniędzy na remont sali przy SP Nr 1 z zapytał, czy istniałaby możliwość, by choć część zaoszczędzonej kwoty przeznaczyć na ten właśnie cel , na jakiś etap remontu. Z-ca Burmistrza wyjaśniła, że z zaoszczędzonej kwoty trzeba sfinansować jeszcze urządzenie 4 punktów informacyjnych, dlatego nie wiadomo ile konkretnie tych pieniędzy zostanie, a termomodernizacja – to ogromne koszty. Zdaniem radnego można byłoby rozważyć np. sam remont parkietu, którego stan jest katastrofalny. Pani Kowalska powiedziała, że to należałoby ustalić z Dyrektorem Ośrodka Kultury, na co pan Pułaczewski stwierdził , że pani Dyrektor nic nie zrobi, jeśli nie będzie miała na to środków. Pani Joanna Kowalska  przyznała, że jeśli chodzi o ten obiekt , to nie tylko stan parkietu jest tragiczny, sala wymaga dofinansowania. Pani Dyrektor poprosiła, by rozważyć , aby jednak rozpocząć to zadanie w tym roku, chociażby  coś, co zmieniłoby wizerunek sali i bezpieczeństwo dzieci, młodzieży i dorosłych , którzy również mają tam zajęcia.
Pan Pułaczewski przypomniał, że była mowa o dokumentacji na drogę Gąski –Śrubsk, a radny na jednej z wcześniejszych sesjach występował do radnych powiatowych o odcinek Gąski-Modliborzyce ok. 2 km. Pani Sekretarz oświadczyła, że interpelacja zarówno w sprawie tej drogi , jak i innych -została złożona. Pani Pęczkowska zwróciła uwagę, że zimy nie było i raczej już nie będzie , więc będą zapewne jakieś oszczędności, dlatego może być też więcej dróg remontowanych. Przewodniczący Rady upomniał przedmówcę, że zadane pytanie nie dotyczyło omawianego punktu obrad, po czym zapytał, czy w tej  w tej właśnie kwestii ktoś ma jeszcze jakieś uwagi.
Nie było więcej pytań , ani uwag do projektu uchwały i Przewodniczący przystąpił do przeprowadzenia głosowania w sprawie jej przyjęcia.
Uchwała Nr VII/35/2015 zmieniającą uchwałę  w sprawie budżetu na rok 2015 przyjęta została w głosowaniu jawnym – 13 radnych opowiedziało się za jej przyjęciem , 1 osoba wstrzymała się od głosu (uchwała stanowi załącznik nr 13 do protokołu).
Przewodniczący podsumował, że uchwała została przyjęta.

Ad. 10 Wnioski , interpelacje  radnych  oraz  odpowiedzi.

Radny   Żmudziński przekazał, że na zebraniu wiejskim w Szpitalu poruszono temat budowy chodnika o długości ok. 400 m. Mieszkańcy wystosowali w tej sprawie wniosek , który radny odczytał , i który  skierował do biura Rady w formie interpelacji.
Radny Kopiszka nawiązał do umowy z firmą MPO i zapytał, czy jest ustalony osobny harmonogram na odbiór odpadów ze szkół i świetlic wiejskich. Z-ca Burmistrza wyjaśniła, że te jednostki nie podlegają pod umowę, jaką zawarła Gmina z firmą MPO. Radny zgłosił, że w Murzynku jest problem z oddaniem śmieci ze świetlicy, bo pracownik powiedział, że to odbywa się w innym terminie. Pani Beata Kowalska powiedziała, że taki harmonogram na pewno jest i będzie przekazany. Przewodniczący Rady uznał, że jest to trochę dziwne, że jak już firma jest w danej miejscowości – to nie może zabrać tych śmieci , tylko musi przyjechać oddzielnie. Pan Kopiszka stwierdził, że jest to też  chyba kwestia ustawy, bo tych śmieci nie można mieszać.
Radny Kopiszka zgłosił, że zrobiła się spora wyrwa w asfalcie na odcinku Kijewo-Murzynno (droga powiatowa) przy połączeniu z drogą wojewódzką, a to nowa droga i należałoby to obejrzeć, bo szkoda , by ten asfalt się tam obrywał. Pani Sekretarz zapewniła, że to zgłosi.
Pan Ratajczak nawiązał do swojego wcześniejszego zgłoszenia ubytków w pieszo-jezdni przy ul.700-lecia i ul.Dreckiego, tam 5 dziur zostało załatanych, ale to nie jest wszystko. Radny zapytał o to, kto to robił. Z-ca Burmistrza powiedziała, że to nasz teren, ale nie wszystko zostało tam jeszcze zrobione, to będzie kontynuowane.
Pan Pułaczewski wskazał natomiast na skrzyżowanie ul.17 Stycznia z ul. Kilińskiego , gdzie powstała dziura i ona się systematycznie poszerza i należałoby się temu przyjrzeć. Pan Molenda zwrócił uwagę , że jest to droga w Zarządzie Dróg Wojewódzkich, na co radny zasugerował, by to wcześniej zgłosić, bo zanim będzie reakcja – to zniszczenia będą większe.
Radni nie mieli więcej pytań, ani interpelacji, wobec czego Przewodniczący Rady zamknął ten punkt obrad.

Ad.11 Wolne głosy, wnioski.                          

Sołtys Sołectwa Murzynno- pan Jan Głowacki oświadczył, że Przewodniczący Rady chyba czegoś zapomniał, bo było mówione, że robione mają być 2 ścieżki rowerowe –„ z Lipia do Murzynka to najważniejsza rzecz”. Pan Stefański zapytał, czego w takim razie zapomniał. Pan Głowacki powiedział, że Przewodniczący mówił o tym , że będzie robiony odcinek do Skalmierowic. Pan Stefański odpowiedział, że mówił o ścieżce , jaka będzie robiona do Więcławic wzdłuż drogi krajowej, gdzie wykonawcą jest GDDiA. Natomiast ścieżka, o której mówi pan Głowacki – jest ścieżką wojewódzką i z tego, co radnemu jest wiadomo, też ma być robiona. Przewodniczący Rady powiedział, że pan Głowacki „puka w niewłaściwym kierunku”, bo ani on, ani żaden z radnych i pani Burmistrz o tym nie zapomniała, wszyscy o tej drodze pamiętają. Przewodniczący Rady podkreślił, że wczoraj miało miejsce pewne wydarzenie- zapadła decyzja , że GDDiA zabiera się za tą ścieżkę i teraz będzie ona wykonywana, podobnie, jak wcześniej zrealizowano odcinek do Lipia. Sołtys zaznaczył, że wskazany przez niego odcinek jest bardzo niebezpieczny. Przewodniczący Rady oświadczył, że całkowicie się z panem Głowackim zgadza, bo przez Gminę „przebiegają dwie drogi na krzyż: droga wojewódzka Złotniki- Dąbrowa i krajówka nr 15” i te dwie drogi są najważniejsze i trzeba ścieżki rowerowe wzdłuż nich budować.
Radny  Rychlewski zauważył, że na każdej sesji wywoływane jest temat dróg , dlatego proponowałby, aby pracownik UM , który zajmuje się tymi sprawami uczestniczył w sesjach. Przewodniczący Rady odpowiedział, że zaproponuje to Burmistrzowi. Radny Stefański zwrócił też uwagę, że temat dróg jest jednak panu Roszakowi znany, bo sam się kiedyś nim zajmował. Pan Rychlewski stwierdził, że Burmistrz „nie musi się zajmować każdą dziurą w Gminie” i nie wszystko, co jest zgłaszane na sesjach – jest wykonywane. Z-ca Burmistrza zapewniła, że uwagi zgłaszane przez  radnych są dalej przekazywane, by można było je realizować. Pan Rychlewski ponownie zaznaczył, że nie wszystkie rzeczy są wykonywane, bo on sam np. od 3 miesięcy zgłasza pewne zaniedbania na drogach i nie ma na to reakcji pana Kruczykowskiego. Pani Kowalska odpowiedziała, że część rzeczy nie była możliwa do wykonania w okresie zimowym, a teraz będzie można „podejść do tematów, które radnych bardzo bolą”. Przewodniczący Rady zwrócił uwagę, że to pan Burmistrz jest od dyscyplinowania swoich pracowników i jeśli uzna to za potrzebne- to pracownicy będą na sesję zapraszani, jednak lepiej, aby takie dyskusje z pracownikami odbywały się na Komisjach. Pan Stefański zapewnił jeszcze raz , że przekaże taką informację Burmistrzowi. Zdaniem pana Mnicha radni winni się raczej zwracać do Burmistrza , albo do Z-cy, ponieważ pracownicy nie podlegają radnym i obowiązuje ich droga służbowa. Wiceprzewodniczący Rady zaznaczył, że jest to jego spostrzeżenie, on tak robi i może stwierdzić, że tak jest łatwiej.
Pani Sekretarz nawiązała do drogi Wierzchosławice-Ostrowo i pobocza na tym odcinku. Radna powiatowa poinformowała, że zgłosiła ten problem w Starostwie i jak będzie sprzyjająca pogoda- to naprawi uszkodzenia ten, który je spowodował. Pani Pęczkowska przekazała również, że zgłosiła również interpelację w sprawie przejazdu w Wielowsi. Otrzymała odpowiedź, że w tej sprawie wystosowano pismo do inwestora i wykonawcy.
Radny Mnich  odniósł się również do tematu przejazdu kolejowego , ale w Wierzchosławicach. Kładzione tam płyty określają szerokość przejazdu, jednak wcześniej słupki i oświetlenie zwężają wjazd na ten przejazd. Droga jest szersza, jest asfalt, a później następuje zwężenie. Radny wyraził też dezaprobatę wobec braku przejścia dla pieszych na tym przejeździe. Pan Mnich odwołał się do wyjaśnień Burmistrza na temat firmy wykonującej remont torowiska, z których wynika , że w trakcie prac może nastąpić przeprojektowanie zadania. Radny dodał, że chodzi o odcinek na  2-3 m przed przejazdem, gdzie następuje zwężenie i np. dwa duże samochody nie wjadą tam jednocześnie. Pani Beata Kowalska powiedziała, że nie zajmuje się tym tematem  i nie wie , czy tam można jeszcze coś zmienić skoro jest to już na etapie wykonawstwa, ale przekaże ten problem.
Radny Żmudziński  nawiązał do drogi wspominanej przez panią Sekretarz, do jej dalszego odcinka Wierzbiczany-Gąski, tam jest problem z poboczem i mieszkańcy nad tym ubolewają (temat poruszany był też na zebraniu wiejskim). Pani Pęczkowska powiedziała, że jest to związane z podorywaniem i Powiat musi „zapukać do właścicieli gruntów”.
Radny Ratajczak zgłosił, że wczoraj  był w Parku Miejskim, tak z tyłu i jego zdaniem przy takiej pogodzie - to już powinny być jakieś prace porządkowe prowadzone, a tam nie jest posprzątane i nie jest to przyjemny widok. Z-ca Burmistrza powiedziała, że jak przyjdzie wiosna, to te prace zostaną przeprowadzone.  Zdaniem pana Ratajczaka wiosna już przyszła, dlatego można było to zrobić.  Pani Kowalska zapewniła, że prace porządkowe będą wykonywane na bieżąco, będzie robiony stawek, a potem Park.
                                Przewodniczący Rady poinformował, że kolejna sesja odbędzie się w dniu 25 marca 2015r. o godz. 1300 .Tematami sesji będą:

1.Sprawozdanie z realizacji zadań w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej za rok 2014.

2.Sprawozdanie z realizacji Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo w roku 2014.

3. Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Gniewkowo na lata 2013-2015.

Ad.12 Zamknięcie obrad sesji.

                      Wobec wyczerpania się porządku sesji – o godz. 14 35 Przewodniczący Rady zamknął VII obrady Rady.

 

 

Podpisał /-/ Przewodniczący Rady mgr inż.Przemysław Stefański

 

 

 

 

Protokołowała: J.Stefańska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 20 marca 2015 11:15
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jadwiga Stefańska
Ilość wyświetleń: 1438
05 listopada 2015 09:07 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie załącznika [wykaz_uchwal.docx] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
27 kwietnia 2015 08:34 (Jadwiga Stefańska) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
24 marca 2015 08:53 (Jadwiga Stefańska) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)