Protokoły z sesji Rady Miejskiej kadencja 2014-2018

Protokół Nr XXII/2016 z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie w dniu 24 lutego 2016r.

Protokół przyjęty przez Radę Miejską na sesji w dniu 21 marca 2016r.


Protokół Nr XXII/2016

z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie , która odbyła się w dniu 24 lutego 2016r.

w sali  nr 20 Urzędu Miejskiego w Gniewkowie

 

Ad.1 Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.

                                         Działając na podstawie art. 20  ust. 1  ustawy  z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2015r.,  poz.1515 z późn.zm. )- Przewodniczący Rady o godz. 1400  dokonał otwarcia XXII sesji Rady Miejskiej, stwierdzając jednocześnie, że uczestniczy w niej 13 radnych (nieobecni: radny W.Wesołowski i radna K.Milewska) , co stanowi quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu).
                                          Następnie Przewodniczący powitał wszystkich przybyłych na obrady  (lista zaproszonych gości oraz  sołtysów z terenu Gminy – stanowią załącznik nr 2 do protokołu).
Przewodniczący Rady przekazał zebranym, że na ręce Burmistrza wpłynęła rezygnacja z pełnienia funkcji Sołtysa Sołectwa Murzynno- pana Jana Głowackiego. W związku z tą rezygnacją – Przewodniczący Rady w imieniu Rady Miejskiej  wraz z Burmistrzem wystąpili z okolicznościowymi podziękowaniami i życzeniami dla pana Głowackiego. Z podziękowaniami za wspieranie i doświadczenie - w imieniu wszystkich sołtysów wystąpili też : pani Małgorzata Zdrojewska oraz pan Waldemar Bednarski, którzy również wręczyli panu Głowackiemu okolicznościową wiązankę kwiatów.
                                       Przewodniczący Rady poinformował, że drugą sprawą , z jaką chciał się podzielić z zebranymi, jest postanowienie Kuratora Oświaty dotyczące uchwały intencyjnej Rady w sprawie zamiaru likwidacji SP w Murzynnie. Postanowienie było już odczytane na posiedzeniu Komisji i będzie podane do publicznej wiadomości- w związku z czym nie będzie już prezentowane na sesji.  O głos poprosiła Z-ca Burmistrza, która  nawiązując do tego postanowienia powiedziała,  że w Szkole w Murzynnie powinny być podjęte pewne działania naprawcze, do których zobowiązała się pani Dyrektor, nauczyciele i mieszkańcy.  Dlatego z zaskoczeniem przyjęty został wniosek pani Dyrektor,  jaki wpłynął  w  sprawie rocznego  urlopu  zdrowotnego   (od  26.02.2016r.  do 27.02.2017r.).

Ad.2 Przyjęcie porządku obrad.

Przewodniczący Rady zapytał , czy do otrzymanego porządku obrad radni mają jakieś uwagi, czy zastrzeżenia.
Proponowany  porządek obrad:                      

  1. Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum.
  2. Przyjęcie  porządku obrad .
  3. Przyjęcie protokołu z XXI sesji.
  4. Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał)

-dyskusja,

-przyjęcie informacji.
5.Informacja na temat realizacji programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest za rok 2015:
-dyskusja,
-przyjęcie  informacji.
6.Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy za rok 2015:
-dyskusja,
-przyjęcie  sprawozdania.
7.Informacja na temat funkcjonowania Przedsiębiorstwa Komunalnego „Gniewkowo”:
-dyskusja,
-przyjęcie  informacji.
8.Sprawozdanie za rok 2015 z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach prowadzonych przez Gminę Gniewkowo:
-dyskusja,
-przyjęcie  sprawozdania.
9.Sprawozdanie z wykorzystania środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli za rok 2015 w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Gniewkowo:
-dyskusja,
-przyjęcie  sprawozdania.
10.Przedstawienie i rozpatrzenie  projektów uchwał w sprawach:

a)     zmieniającą uchwałę w sprawie budżetu na  2016 rok:
-przedstawienie projektu uchwały ,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

b)     zmieniającą uchwałę Nr XLVI/296/2014 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 25 czerwca 2014r. w sprawie poboru podatku rolnego, podatku leśnego , podatku od nieruchomości w drodze inkasa, określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso:
-przedstawienie projektu uchwały ,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

c)      przedłużenia czasu obowiązywania dotychczasowych taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków dla odbiorców Gminy Gniewkowo:

-przedstawienie projektu uchwały ,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

d)     określenia kryteriów naboru do publicznych szkół prowadzonych przez Gminę Gniewkowo oraz dokumentów niezbędnych do potwierdzenia tych kryteriów:

-przedstawienie projektu uchwały ,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

e)     uchwalenia Gminnego Programu Wspierania Rodziny dla Gminy Gniewkowo na lata 2016-2018:

-przedstawienie projektu uchwały ,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały.

f)       zaproszenia do Gminy Gniewkowo jednej rodziny narodowości polskiej- repatriantów z terenu azjatyckiej części byłego ZSRR:

-przedstawienie projektu uchwały ,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

g)     uchylenia uchwały Nr XV/74/2015 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 30 września 2015r.:

-przedstawienie projektu uchwały ,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

h)     zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych w Gminie Gniewkowo wraz z inwentaryzacją”:

-przedstawienie projektu uchwały ,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały.
11.Wnioski , interpelacje  radnych  oraz  odpowiedzi.
12.Wolne głosy ,  wnioski.
13.Zamknięcie   obrad Rady Miejskiej .

                                        

Tradycyjnie odstąpiono od czytania zaproponowanego porządku obrad. Prowadzący obrady zasygnalizował tylko, że w zmianach do budżetu dodatkowo – Radzie przedstawiona zostanie propozycja wprowadzenia po stornie dochodów i wydatków dotacji związanej z programem „500+”.  Radni nie  zgłosili innych propozycji do porządku, wobec czego zarządzono głosowanie w sprawie jego przyjęcia. Za  przyjęciem porządku obrad głosowało 13 radnych.
Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad został przyjęty jednogłośnie w zaproponowanej wersji (przyjęty porządek obrad- j.w.).

Ad. 3 Przyjęcie protokołu z XXI sesji.

                                          Przewodniczący Rady poinformował, że protokół był wyłożony w biurze Rady i  radni mieli możliwość zapoznania się z jego treścią i zapytał, czy ktoś z radnych ma uwagi do protokołu z XXI sesji w dniu 27 stycznia 2016r.  Nie było żadnych uwag i Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w sprawie  przyjęcia tego protokołu. Za  przyjęciem protokołu głosowało 12 radnych,  1 osoba wstrzymała się od głosu.
Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół z  XXI  sesji , został przez Radę  przyjęty.

Ad. 4 Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał).


Przewodniczący Rady poprosił Burmistrza- pana Adama Roszaka o przedstawienie informacji. 
Burmistrz rozpoczął swoje wystąpienie od informacji na temat przygotowań do wdrożenia programu „500+”. Jest to czynione wspólnie z MGOPS , przygotowywane jest i miejsce (zaplecze), przygotowywani są pracownicy , którzy biorą udział w szkoleniach . Ta instytucja przygotowywana jest do realizacji tego zadania, ale Gmina będzie w tym aktywnie uczestniczyć  i brać za to odpowiedzialność, by odbywało się to w sposób profesjonalny, płynny . Burmistrz wyraził nadzieję, że będzie to dobrze realizowane, choć to dla wszystkich „novum”. Dziś rano wpłynęła do Urzędu decyzja Ministerstwa Finansów  dotycząca I transzy środków na to zadanie, która zostanie dziś przyjęta do budżetu ( ok. 4,5 mln zł). Według wyliczeń, od kwietnia do końca roku zadanie to ma w naszej Gminie kosztować  niespełna 8 mln zł. Burmistrz poinformował też o zawartym porozumieniu z firmą KCB  dotyczącym przebudowy ul. Inowrocławskiej – części tzw. ślepej (to znajduje się bezpośrednio na dojeździe do firmy KCB). Zadanie obejmuje nowe chodniki i parkingi  oraz nowa nawierzchnia do rozjazdu do ul. Powstańców Wlkp. Cały projekt to koszt ok. 200 tys. zł , który ma być rozłożony po połowie i część po stronie Gminy zostanie do budżetu wpisana na sesji marcowej.  Pan Roszak poinformował o przystąpieniu do realizacji przebudowy ciągu wewnętrznego , komunikacyjnego pomiędzy parkingiem przy ul. Inowrocławskiej a marketem MILA. Oprócz Gminy uczestniczyć w tym zadaniu będzie też KSM Inowrocław, a rozmowy będą też prowadzone z MILĄ, bo chodzi też o wykonanie tego dojazdu z ul.Piasta. Na samą ul. Piasta przygotowywana jest natomiast dokumentacja techniczna, bo jest to jedna z najgorszych ulic , której część ostatnio przejęta została od PKP.
Burmistrz przekazał, że dziś – Wiceprzewodniczący Rady uczestniczył w kolejnych konsultacjach społecznych dotyczących bezpieczeństwa, zagrożeń. W tym zakresie wcześniej odbyły się już takie spotkania w Gniewkowie i Komendzie Powiatowej. Konsultacje dotyczą szeroko rozumianego pojęcia bezpieczeństwa . W ramach tych konsultacji wskazywano na główne zagrożenia, na słabe punkty, na to, na co należy najbardziej oddziaływać. Komendant Powiatowy transparentnie to przygotowuje, by wszyscy mieli możliwość odnieść się do tego.
Burmistrz nawiązał także do tematu umowy na wyłapywanie bezpańskich psów, która zawarta została z inną niż dotychczas firmą i kwota jest o połowę mniejsza . Pan Roszak wyraził nadzieję, że równie dobrze będzie to funkcjonowało w praktyce. Schronisko położone jest w miejscowości Rybów oddalonej o ok. 100 km, ale już wszystkie zwierzęta zostały przetransportowane . Burmistrz ponownie wskazał na niższe koszty utrzymania psów w nowym schronisku, co winno być postrzegane bardziej pozytywnie, ponieważ i tak realizacja tego zadania jest obowiązkiem Gminy i nie można z tego zrezygnować.
Na koniec , pan Roszak przekazał też , że w okresie międzysesyjnym odbywało się wiele spotkań , była Gala Sportu, Rada Sportu , zebranie z sołtysami , zebranie walne GSW.
Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Bożko wskazał na obwieszczenie, jakie ukazało się BIP-ie w dniu 23 lutego 2016r. w sprawie rozbudowy budynku MGOKSiR i poprosił Burmistrza o przybliżenie tego zadania. Burmistrz powiedział, że podane zostały warunki rozbudowy o dodatkową klatkę schodową , jako dodatkową drogę ewakuacyjną . Wiąże się to z nowymi, bardziej rygorystycznymi przepisami i chodzi o poprawę bezpieczeństwa  w związku z korzystaniem z sali konferencyjnej. Na razie wydane zostaną  „warunki”, a następnie w oparciu o nie  przygotowany zostanie projekt.
O głos poprosił Sołtys Sołectwa Gąski – pan Roman Kubicki  z uwagi na to, że chciał nawiązać do wystąpienia Burmistrza w zakresie „zwierząt” . Sołtys zaproponował, aby w tej sprawie Gmina wystąpiła do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych , co może być „wysłuchane lub nie”, o czipowanie zwierząt.  Pan Kubicki wskazał na ustawę o zwalczaniu chorób zakaźnych , a zwłaszcza na problemy związane ze wścieklizną, z którą generalnie ludzie nie chcą mieć do czynienia, dlatego „wszyscy szczepią”.  Przy każdym szczepieniu, począwszy od 3 miesięcy po urodzeniu – gdyby wszyscy czipowali (a pan Kubicki nie spotkał bezpańskich, młodych zwierząt, a jak młode to każdy przygarnie), to wydatek może byłby jednorazowy  i „rozwiązałby się problem z uporczywymi wnioskami z sąsiednich gmin, bo nikt nie odważyłby się wypuścić zaczipowanego zwierzęcia”. Przewodniczący Rady podziękował Sołtysowi za tą wskazówkę, o której zresztą mówi się już od kilku lat. Jest to jedyne rozwiązane, jakie wprowadzono na zachodzie,  i które  ten problem rozwiązało.
Następnie prowadzący obrady zamknął dyskusję i zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia informacji przedstawionej przez Burmistrza.  Za przyjęciem informacji głosowało 13 radnych  i tym samym została ona przyjęta.

Ad.5 Informacja na temat realizacji programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest za rok 2015.

Przewodniczący Rady poprosił Z-cę Burmistrza o przedstawienie informacji. Informacja omówiona przez panią Kowalską stanowi załącznik nr 3 do protokołu. Do przedstawionej informacji radni nie mieli uwag, ani pytań, dlatego kolejno, przeprowadzono głosowanie w sprawie jej przyjęcia. Za przyjęciem tej informacji głosowało 11 radnych, 2 osoby wstrzymały się od głosu.


Ad.6 Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy za rok 2015.
O przedstawienie sprawozdania prowadzący obrady poprosił p.o.Kierownika MGOPS- panią Aleksandrę Marczak. Pani Kierownik omówiła przedłożone wcześniej sprawozdanie , które zgodnie z uwagami poczynionymi na posiedzeniu Komisji poprawione zostało w części dotyczącej informacji na temat podmiotów uczestniczących w akcji organizowanej przez firmę F.H. „COSINUS” z Zabrza  ( brak adresów  oraz zamiana sformułowania „sponsoringowało” na „sfinansowało”). Omówione sprawozdanie stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.
Po tym wystąpieniu Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radny Stefański zaznaczył, że temat jest ważki i był szeroko omawiany na posiedzeniu Komisji. Do sprawozdania radni nie mieli uwag , ani pytań wobec czego dyskusja została zamknięta i przeprowadzono głosowanie. Za przyjęciem sprawozdania opowiedziało się 11 radnych, 2 osoby wstrzymały się od głosu.


Ad.7 Informacja na temat funkcjonowania Przedsiębiorstwa Komunalnego „Gniewkowo”.
Prowadzący obrady poprosił Prezesa Zarządu PK „Gniewkowo”- pana Tomasza Molendę o przedstawienie informacji (informacja w wersji rozszerzonej  stanowi załącznik nr 5 do sprawozdania).  Pan Molenda rozpoczął omawianie informacji od danych na temat zatrudnienia w Spółce, które praktycznie się nie zmieniło jeśli chodzi o stałych pracowników (więcej było prac interwencyjnych i robót publicznych). W trakcie swojego wystąpienia pan Prezes posiłkował się prezentacją multimedialną . Kolejno, pan Molenda wskazał na trendy świadczące o rozwoju Przedsiębiorstwa m.in. na wzrost „kapitału pracującego”, czy na zysk Spółki netto.  Wskazując na zmniejszenie przychodów pan Molenda odniósł się do trudności , jakie wystąpiły w omawianym okresie oraz o specyfice roku 2015 , który był rokiem powyborczym, co miało przełożenie na wszystkie samorządy, korzystające z usług Spółki.  Prezes dokonał również  oceny sytuacji finansowej Spółki  podkreślając takie czynniki jak: płynność , rentowność, sprawność działania, zadłużenie. Prezes nawiązał też do statusu Spółki, która jest podmiotem prawa handlowego, ale działającą trochę w innych realiach, pracuje na rzecz mieszkańców i zarządza obiektami, które nie są w najlepszym stanie i gdzie ściągalność należności jest inna niż chociażby w mieszkaniach spółdzielni mieszkaniowych. Te elementy wpływają na sferę kosztową. Płynność finansowa, rentowność- to elementy, które co roku są jednak poprawiane. Jest to miara rozwoju Spółki. Pan Molenda przedstawił także plany realizacyjne Przedsiębiorstwa (oczyszczalnia ścieków, kotłownia przy ul.Pająkowskiego, wymiana sieci cieplnej na osiedlu Dreckiego i 700-lecia).
Po tym wystąpieniu Przewodniczący Rady otworzył dyskusję, ale nikt nie zabrał głosu i dyskusja została zamknięta , a następnie przeprowadzono głosowanie w sprawie przyjęcia informacji. Informacja przyjęta została przez Radę jednogłośnie- 13 radnych głosowało za jej przyjęciem.
W trakcie obrad- Przewodniczący Rady przekazał informację o zablokowaniu wjazdu dla samochodu ŚDS przez 2 uczestników sesji i wskazując  konkretne pojazdy – poprosił o ich przestawienie.

Ad. 8 Sprawozdanie za rok 2015 z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach prowadzonych przez Gminę Gniewkowo.

 

O  przedstawienie sprawozdania  prowadzący obrady poprosił  Kierownika SZEAS- panią Paulinę Wicleben. Przedstawione przez Kierownika sprawozdanie stanowi załącznik nr 6 do protokołu.  Po wystąpieniu pani Wicleben – Przewodniczący Rady otworzył dyskusję, którą następnie zamknął, ponieważ nie było chętnych do zabrania głosu. Kolejno, przeprowadzono głosowanie w sprawie przyjęcia sprawozdania. Za jego przyjęciem opowiedzieli się wszyscy obecni na sesji radni.


Ad. 9 Sprawozdanie z wykorzystania środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli za rok 2015 w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Gniewkowo.

 

Przewodniczący Rady ponownie poprosił panią Wicleben o wystąpienie i przedstawienie drugiego sprawozdania (sprawozdanie stanowi załącznik nr 7).  Również przy tym sprawozdaniu radni nie mieli uwag , ani pytań i w głosowaniu jawnym zostało ono przyjęte 13 głosami.

 

Ad. 10  Przedstawienie i rozpatrzenie  projektów uchwał w sprawach:

a)    zmieniającą uchwałę w sprawie budżetu na  2016 rok:

Przewodniczący Rady poprosił panią Skarbnik  o omówienie proponowanych zmian w budżecie. Pani Skarbnik wskazała na poszczególne zmiany , które łącznie spowodowały wzrost dochodów o kwotę łączną   3 mln 994 346 zł ( zmiana planu za wynajem sali OSP w Kijewie, uczęszczania dzieci do oddziałów przedszkolnych spoza terenu Gminy, wpływy ze świadczeń nienależnie pobranych, dotacja dla biblioteki ze Starostwa 3.929.136 zł –dotacja na przyznawanie  świadczenia wychowawczych i koszty wdrażania programu „500+”). O taką samą kwotę  zmieniony został budżet po stronie wydatków (remont kamery monitoringu miasta, wydatki bieżące biura USC, przesunięcie środków na dodatkowe wynagrodzenie roczne w oświacie, zwiększenie wydatków na świadczenia nienależnie pobrane, zwiększenie wydatków biblioteki, zmiana w zakresie modernizacji ul. Piasta, ul. Kątnej i drogi w Chrząstowie, wydatki na wypłacenie świadczeń wychowawczych w kwocie 3.899.748 zł, koszty wdrożenia programu „500+”- 29.388 zł  z czego na zakupy inwestycyjne – 11.000 zł).
Kolejno, Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
Radny Ratajczak stwierdził, że „kamery kosztują dość sporo” i zapytał o remont której kamery chodzi. Burmistrz przeprosił za brak wiedzy na ten temat  i zapewnił, że zostanie to sprawdzone i radni otrzymają taką informację. Pan Roszak dodał, że może chodzić o kamerę przy stawku, ale nie jest tego pewien. Nie było więcej  chętnych do zabrania głosu , wobec czego Przewodniczący zamknął dyskusję i  zarządził głosowanie.
Za przyjęciem uchwały Nr XXII/100/2016 zmieniającej uchwałę w sprawie budżetu na  2016 rok w głosowaniu jawnym  opowiedziało się 12 radnych, 1 osoba wstrzymała się od głosu.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została przyjęta ( uchwała stanowi załącznik nr 8 do protokołu).

b) zmieniającą uchwałę Nr XLVI/296/2014 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 25 czerwca 2014r. w sprawie poboru podatku rolnego, podatku leśnego , podatku od nieruchomości w drodze inkasa, określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso:
Przewodniczący Rady  poprosił  ponownie panią Skarbnik o przedstawienie projektu uchwały. Pani Rutkowska wyjaśniła, że zaproponowana zmiana związana jest ze zmianą Sołtysa w Sołectwie Ostrowo. Przewodniczący Rady zauważył, że wkrótce uchwała ponownie zostanie zmieniona z uwagi na rezygnację złożoną przez Sołtysa z Murzynna. Po przedstawieniu projektu uchwały  prowadzący obrady otworzył dyskusję.
Nie było chętnych do zabrania głosu, wobec czego dyskusja została zamknięta i zarządzono głosowanie.
W głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały nr XXII/101/2016 zmieniającej uchwałę Nr XLVI/296/2014 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 25 czerwca 2014r. w sprawie poboru podatku rolnego, podatku leśnego , podatku od nieruchomości w drodze inkasa, określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso głosowało 13 radnych. 
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została przyjęta ( uchwała stanowi załącznik nr 9 do protokołu).
c) przedłużenia czasu obowiązywania dotychczasowych taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków dla odbiorców Gminy Gniewkowo:

Projekt uchwały w sprawie przedłużenia czasu obowiązywania dotychczasowych taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków dla odbiorców Gminy Gniewkowo omówiła Z-ca Burmistrza- pani Beata Kowalska.  Po tym wystąpieniu prowadzący obrady otworzył dyskusję, która następnie została zamknięta z uwagi na brak chętnych do zabrania głosu. Kolejno, przeprowadzono głosowanie – za przyjęciem uchwały Nr XXII/102/ 2016 w sprawie przedłużenia czasu obowiązywania dotychczasowych taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków dla odbiorców Gminy Gniewkowo głosowało 12 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu.  Uchwała została przez Radę przyjęta i stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.

d) określenia kryteriów naboru do publicznych szkół prowadzonych przez Gminę Gniewkowo oraz dokumentów niezbędnych do potwierdzenia tych kryteriów:

Projekt uchwały przedstawiła zabranym Kierownik SZEAS – pani Paulina Wicleben. Radni nie mieli do niego uwag, ani pytań, wobec czego przeprowadzono głosowanie w sprawie jej przyjęcia.  Za przyjęciem uchwały Nr XXII/103/2016 Rada głosowała jednomyślnie (13 głosów „za”).  Uchwała stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

e) uchwalenia Gminnego Programu Wspierania Rodziny dla Gminy Gniewkowo na lata 2016-2018:

Przewodniczący Rady poprosił Kierownika MGOPS- panią Aleksandrę Marczak o przedstawienie projektu uchwały.  Pani Kierownik poinformowała m.in. , że Program jest kontynuacją wcześniej przyjętego dokumentu, który zgodnie z ustawą podejmowany jest na okres 3 lat.  Z-ca Burmistrza zwróciła się do radnych , aby dokonali poprawki w projekcie uchwały, gdzie w tytule data powinna brzmieć „ z dnia 24 lutego 2016r.”, a nie „24.02.2016r.” oraz , aby w § 3 zamiast „Burmistrzowi Gminy Gniewkowo” wpisać: „Burmistrzowi Gniewkowa”. Przewodniczący Rady zaznaczył, że są to korekty edytorskie nie wymagające wprowadzenia wnioskiem formalnym . 
Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie, po czym stwierdził, że nie otworzył wcześniej dyskusji – wobec czego ją otworzył, ale nie było chętnych do zabrania głosu i została ona zamknięta. Następnie przeprowadzono głosowanie jawne. Uchwała Nr XXII/104/2016 w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Wspierania Rodziny dla Gminy Gniewkowo na lata 2016-2018 przyjęta została 10 głosami, przy 3 głosach wstrzymujących. Uchwała stanowi załącznik nr 12 do protokołu.

f) zaproszenia do Gminy Gniewkowo jednej rodziny narodowości polskiej- repatriantów z terenu azjatyckiej części byłego ZSRR:

Projekt uchwały został przedstawiony zebranym przez Sekretarza Gminy- panią Bogumiłę Pęczkowską. Pani Sekretarz wskazała podstawę prawną, w oparciu o którą przygotowano to zaproszenie. Podjęcie tej uchwały wiąże się z późniejszym wypełnieniem odpowiedniego kwestionariusza, jaki musi być złożony w Urzędzie Wojewódzkim. W ramach tego projektu pozyskać można ok. 180 tys. zł (tak było w ubiegłym roku)  i są to środki na przygotowanie lokum , na pomoc w poszukiwaniu pracy , aktywizację zawodową , czy naukę języka. Przeprowadzono już wstępne rozmowy „z naszymi przedsiębiorcami” w sprawie ewentualnej pracy dla tych osób, od których otrzymano deklarację zatrudnienia.  Zaproszenie dotyczy 4-osobowej rodziny (2 osoby dorosłe i 2 dzieci).
Kolejno, Przewodniczący Rady otworzył dyskusję. Radny Kopiszka zaznaczył, że na posiedzeniu Komisji projekt był omawiany w wielu aspektach, ale nie rozmawiano o sytuacji, w której takiej rodzinie może się u nas nie spodobać i np. po paru tygodniach, miesiącu, czy dwóch-  wyjedzie. Radny zapytał, czy w takiej sytuacji Gmina zobowiązana będzie zwrócić otrzymane środki, czy zapraszana będzie kolejna rodzina. Pani Pęczkowska odpowiedziała, że z rozmowy z przedstawicielem UW wynika, że nigdy się tak nie zdarzyło , bo znaleźć taką rodzinę, która chce trafić do konkretnej gminy nie jest łatwo. Jeżeli taka rodzina zostanie znaleziona, to oczywiście po paru latach może zmienić miejsce zamieszkania , ale przez pierwszych kilka lat  jest zobligowana „tu zamieszkać, tu pracować, wysłać dzieci do szkoły”.
Radny Bożko wystąpił z zapytaniem o ilość podań o przydział mieszkania złożonych przez „naszych mieszkańców- liczebnie, ile jest tych osób w kolejce, które złożyły wniosek o mieszkania”.  Przewodniczący Rady zaznaczył, że nie jest to przedmiotem uchwały i zapytał, czy „mamy taką wiedzę, by udostępnić te dane radnemu”. Z-ca Burmistrza odpowiedziała, że nie zna tego szczegółowo, ale orientacyjnie jest to ponad 60 rodzin.
Nie było więcej pytań do projektu uchwały i prowadzący obrady zamknął dyskusję. Przeprowadzono głosowanie jawne,  w trakcie którego za przyjęciem uchwały Nr XXII/105/2016 w sprawie zaproszenia do Gminy Gniewkowo jednej rodziny narodowości polskiej- repatriantów z terenu azjatyckiej części byłego ZSRR głosowało 7 radnych, a 6 osób wstrzymało się od głosu. Przyjęta przez Radę uchwała stanowi załącznik nr 13 do protokołu.

g) uchylenia uchwały Nr XV/74/2015 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 30 września 2015r.:

Projekt kolejnej uchwały przedstawiła także pani Pęczkowska.  Pani Sekretarz wyjaśniła, że proponuje się uchylić  tą uchwałę ponieważ podstawą do przejęcia zadań jest samo porozumienia z Powiatem Inowrocławskim, które opublikowane jest w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego, dlatego nie ma potrzeby dodatkowego wywoływania uchwały w tej sprawie.  Decyzja  o przygotowaniu tego projektu podjęta została po rozmowie z Kierownikiem Wydziału Nadzoru i Kontroli Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Nie było pytań do omawianego projektu uchwały, wobec czego zarządzono głosowanie. Uchwała Nr XXII/106/2016 w sprawie uchylenia uchwały Nr XV/74/2015 Rady Miejskiej w Gniewkowie z dnia 30 września 2015r. przyjęta została przez Radę 12 głosami, przy 1 głosie wstrzymującym. Uchwała stanowi załącznik nr 14 do protokołu.

h)  zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych w Gminie Gniewkowo wraz z inwentaryzacją”:
Przewodniczący Rady poprosił Z-cę Burmistrza o omówienie przedłożonego projektu uchwały. Kolejno, prowadzący obrady otworzył dyskusję.
Radny Kopiszka przypomniał, że na posiedzeniu Komisji była dyskusja na temat faktycznej inwentaryzacji, a nie tylko na podstawie wniosków, bo program funkcjonuje już 5-ty rok. Radny zasugerował, by może w związku z tym, aby nie było takich niedomówień warto byłoby po pewnym czasie przeprowadzić ponowną , szczegółową inwentaryzację w terenie.  Burmistrz zapytał, czy radnemu chodzi o to „byśmy po prostu mieli taką wiedzę”, co radny potwierdził. Pan Roszak zaznaczył, że nie ma to żadnego przełożenia dla samej realizacji programu, bo nie wszyscy mają obowiązek przekazywać Urzędowi takich informacji, jeśli ktoś nie korzysta indywidualnie z dotacji, ale można to przyjąć jako wniosek i „za jakiś okres czasu przeprowadzić taką inwentaryzację szczegółową”.
Nie było więcej uwag, ani pytań  do projektu uchwały, wobec czego zarządzono głosowanie. Uchwała Nr XXII/107/2016 zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych w Gminie Gniewkowo wraz z inwentaryzacją” przyjęta została przez Radę 9 głosami, przy 1 głosie sprzeciwu i  3 głosach wstrzymujących. Uchwała stanowi załącznik nr 15 do protokołu.

Ad.11 Wnioski , interpelacje  radnych  oraz  odpowiedzi.

                                   Burmistrz poprosił o głos i ponownie zaapelował do uczestników obrad, aby właściciel pojazdu blokującego wjazd już od ok. godziny przestawił wskazany samochód.
Radni nie mieli pytań, ani interpelacji, wobec czego Przewodniczący Rady zamknął ten punkt obrad.

Ad.12 Wolne głosy, wnioski.                         

                                         Przewodniczący Rady poinformował, że kolejna sesja Rady  zaplanowana została wyjątkowo nie w ostatnią środę miesiąca , a  na dzień 23.03.2016r. i zwołana zostanie na godz. 1300.
                                   Korzystając z obecności na sesji pani Dyrektor niepublicznych placówek oświaty w Gąskach- Burmistrz  podziękował za dotychczasową współpracę  i poinformował, że docierają do niego sygnały, że ktoś „poddaje pod wątpliwość tą współpracę i wsparcie Gminy”. Pan Roszak poprosił panią Dyrektor „ o 2 zdania” na ten temat.  Pani Kiestrzyn zaznaczyła, że może się wypowiedzieć tylko w imieniu placówek , których jest dyrektorem od 2007 roku  (Przedszkole, SP i Gimnazjum). Pani Dyrektor oświadczyła, że jej współpraca z panem Burmistrzem, Urzędem, czy urzędnikami, radnymi oraz ze Stowarzyszeniem odbywa się zawsze w ramach  kompetencji i zadań, jakie kierowane przez nią placówki realizują.  Pani Kiestrzyn poinformowała, że jak powołana została na stanowisko Dyrektora w 2007 roku , to po kilku dniach Burmistrz zaprosił ją na spotkanie, w czasie którego  zapewnił, że nie jest wrogiem  tych szkół. Od tego czasu minęło prawie 9 lat i pani Dyrektor „ma tylko dowody spełnienia tej deklaracji z 2007 roku”. Pani Kiestrzyn zapewniła, że nie wie nic o konflikcie Burmistrza ze szkołą w Gąskach i  swoim konflikcie ze Stowarzyszeniem. Pani Dyrektor ponownie zaznaczyła, że nie wypowiada się za Stowarzyszenie, którego jest tylko szeregowym pracownikiem.
Następnie pani Kiestrzyn podała przykłady współpracy ze samorządem oraz jej efekty (np.  dożynki w Gąskach). Pani Dyrektor podkreśliła, że nie wie nic o rzekomym konflikcie, nikt się do niej w tej sprawie nie zgłaszał  i z nikim na ten temat nie rozmawiała, nikomu się nie skarżyła  i poprosiła, aby dziś „uciąć te ploty”. Wypowiadając się we własnym imieniu- pani Kiestrzyn oświadczyła, że jej współpraca z Burmistrzem jest bardzo dobra, a współpraca ze Stowarzyszeniem i jednostką samorządu – Gminą  Gniewkowo odbywa się w ramach ustawy o systemie oświaty oraz uchwał podejmowanych przez Radę  i jest również bardzo dobra. Pani Dyrektor podkreśliła, że nie jest osobą konfliktową i umie rozwiązywać  różne konflikty, problemy  i trudności, czego doświadczyła  w czasie tych 8 lat, bo przy prowadzeniu 3 placówek – „żywych organizmów” - było to nieuniknione.
Burmistrz podziękował pani Dyrektor za to, co wspólnie udało się zrealizować , też pod kątem inwestycyjnym , ale to także podziękowania dla całego Stowarzyszenia i dla mieszkańców Gąsek oraz Sołtysa, bo te działania prowadzone są nie tylko na rzecz Szkoły. To bardzo ważna instytucja  i jest to „w naszym interesie, aby te relacje wyglądały jak najlepiej, były bardzo bliskie jeśli chodzi o kwestie merytoryczne”.  Dlatego w obecności zebranych- Burmistrz podziękował pani Dyrektor za tą współpracę zaznaczając, że „wie, iż będzie ona nadal bardzo dobra”. 
Do tych podziękowań przyłączył się także prowadzący obrady, po czym udzielił głosu Sołtysowi z Gąsek- panu Romanowi Kubickiemu.
Pan Kubicki na wstępie zaznaczył, że „praktycznie na sesje nie jeździ” i poprosił, aby się  nie gniewać, że wypisał sobie 5 punktów, jakie chciał dziś poruszyć. Pan Kubicki zwrócił się do zebranych z zapytaniem , czy na sali  oprócz niego jest jeszcze jakiś inny członek Stowarzyszenia z Gąsek.  Nikt się nie zgłosił, po czym pan Kubicki oświadczył, że „popiera to, co powiedziała Dyrektorka” , bo to on był inicjatorem tego, aby tą sytuację wyjaśnić, bo „nie lubi złej krwi i okazało się, że to jest plotka”.  Pan Sołtys zapewnił, że ze współpracy nic nie wynikało, że jest jakiś konflikt i  zaznaczył, że „gąska szkoła ma bardzo dobre efekty i od 2 lat  nie korzysta z żadnych dotacji”. Sołtys powiedział, że placówka utrzymuje się tylko  z pieniędzy z Ministerstwa, ale w związku z tym, że prowadzona jest przez Stowarzyszenie- nauczyciele są w pewien sposób pokrzywdzeni. Zdaniem pana Kubickiego- „samorząd to są pieniądze nierozciągliwe, które trzeba w sposób sprawiedliwy dzielić i ktoś , kto więcej daje do społeczności powinien być proporcjonalnie nagradzany”. Stowarzyszenia należy popierać, podobnie jak straże. Sołtys przekazał , że jednostka w Gąskach ma 38  członków, jest wiele młodych ludzi, ale jest faktem, iż jest „zła krew, bo są donosy”. Pan Kubicki uznał, że donosy to coś bardzo złego i powinno się takie listy zarażać wąglikiem, jak robiła to Armia Krajowa w czasie II wojny światowej i Niemcy rzucali w końcu donosy do kosza.  Donosów nie powinno się czytać, bo „donosiciel nigdy nie ma dobrych intencji, bo ten , kto ma dobre intencje mówi prosto w oczy”.  Sołtys powiedział, że on  tak robi i ma już prawie 60 lat i nikt nie może go oskarżyć o to, że mówi coś za plecami. Jeśli coś mu nie pasuje to o tym mówi i ma wielu przyjaciół i wrogów i nigdy nie posługiwał się donosami.  Następnie pan Kubicki zwrócił się do Burmistrza, który został przez mieszkańców wybrany i jest „jak ojciec”  i powinien dotrzymywać obietnic, a konkretnie chodzi o drogę Gąski- Śrubsk.  Zdaniem pana Kubickiego w Gminie nie ma gorszej drogi . Pani Iglewska stwierdziła, że w gorszym stanie jest droga „Kolejowa-Bąbolin”, którą nie można przejechać mimo, że była tam już równiarka.  Sołtys z Gąsek zapewnił, że on przejechał się przez Gminę i droga w Gąskach jest najgorsza. Nawiązując ponownie do straży – pan Kubicki poruszył temat samochodu dla jednostki, na co uzbierano ok. 40 tys. zł. Ten samochód byłby już w ubiegłym roku , gdyby nie te donosy. Jeśli ktoś ma jakieś pretensje , to powinno to być zgłoszone do Policji, Prokuratury.  Pan Kubicki wskazał też na jubileusz , jaki niedługo będzie obchodziła OSP w Gąskach oraz na to, że te mniejsze samochody – zgodnie z obecnymi przepisami nie wiele będą już znaczyły. Sołtys zwrócił też uwagę na kwestię szkoleń dla nowych członków, które teraz trwają 126 godzin ( z 1 egzaminem poprawkowym), a w związku z tym, że w Gąskach są młodzi ludzie, to jest nadzieja , że te szkolenia „przejdą”.  Dokonując porównania ze stanem wyposażenia armii ukraińskiej- pan Kubicki stwierdził, że  te organizacje oddolne, stowarzyszenia , sprawność ludzi i zdolność organizowania się podnosi bezpieczeństwo.  Następnie Sołtys z Gąsek odniósł się  do Szkoły Podstawowej  w Murzynnie  wyrażając współczucie dla jej obecnej sytuacji związanej z brakiem dzieci. Pan Kubicki zaznaczył jednak, że nie wie, czy jest po stronie tych, którzy za wszelką cenę chcą ją utrzymać, ponieważ jest ona dotowana z tych samym pieniędzy, co szkoły w innych wsiach. Pan Kubicki przypomniał sytuację, w której poprzednio podejmowano próbę likwidacji szkół w: Gąskach, Szadłowicach, Kijewie i Murzynnie, a w Gąskach było wówczas ok. 68 dzieci. Wówczas wynegocjowano z Gminą, że 50% zaoszczędzonych pieniędzy przez pierwsze 3 lata zostaną zainwestowane w Szkołę. Będzie nie lepiej , a gorzej, dlatego pan Kubicki zasugerował, że może lepszym rozwiązaniem byłoby przed czasem doinwestować Kijewo, choć to temat do dyskusji.  Pan Kubicki oświadczył, że nie zna pana Kopiszki, ale to on podobno zaproponował podniesienie stawki podatku rolnego. Następnie zapytał radnego o to, czy „mieszka w centrum Warszawy, czy na wsi”. Pan Kopiszka oświadczył, że z propozycją tą wystąpił po konsultacjach.  Pan Kubicki stwierdził, że przecież można  zaproponować coś innego „podnieść handlowcom, a te żony co nie pracują , niech idą do roboty i niech radni oddadzą diety”. Radny Kopiszka powiedział, że to była jedna z propozycji.  
Sołtys Sołectwa Gąski nawiązał też do tematu repatriantów, zaznaczając, że „bez komentarza większego odnośnie głosowania”. Pan Kubicki przekazał, że historię lubi z pasji, dlatego chciałby zwrócić uwagę, choć nie zna dosłownego tłumaczenia słowa „repatrianci” , że chodzi tu o osoby, które mają korzenie polskie i kiedyś zostali na siłę wyrzuceni z kraju. Historycznie chodzi o najbardziej wartościowych Polaków. Pan Kubicki zaznaczył, że  powstanie listopadowe wywołane było przez arystokrację i  chodziło tam o przywileje. Po tym powstaniu arystokracji zabrano trochę majątku, ale po powstaniu styczniowym zabito powstańców, a ich rodziny wywieziono. Dlatego pan Kubicki podniósłby obie ręce, ponieważ uważa to za dług pokoleniowy.
Przewodniczący Rady podziękował panu Kubickiemu za „cenne rady” i pod rozwagę Komisji Oświaty poddał propozycję w zakresie dociążenia SP w Kijewie.  Radny nawiązał też do sugestii w zakresie donosów i dodał, że wąglik stosowany był  do walki z Niemcami w okresach , gdy było ciepło, bo wówczas łatwiej się on przenosił poprzez spocone ręce. Pan Kubicki przyznał, że tak było , że  od tego się nie umierało , ale miało to „postać skórną” i pozostawiało ślady podobne , jak po ospie. Sołtys nawiązał też do funkcjonowania„ poprzedniego systemu” podając przykład podjętej  próby interwencji w sprawie zarwanego mostku . Trwał wówczas spór o to, czyj ten mostek jest , czy Powiatu , czy Gminy i pan Kubicki usiłował wyjaśnić to w Urzędzie, ale przez 3 miesiące nikt nie przyjechał, aby to sprawdzić, gdy tym czasem urzędnicy wyjeżdżali w teren, ponieważ w ciągu 4 dni musieli sprawdzić anonimy. Ten system jednak się zmienił, „tamto upadło” i zdaniem pana Kubickiego nie należy popadać w paranoję , bo „samorząd polega też na tym, że wszyscy się znają”.  Sołtys ponownie zaznaczył, że „ci  którzy robią donosy- nie mają dobrych intencji, oni nie w interesie społecznym to robią , tylko z takich małych zawiści”.
Przewodniczący Rady zaznaczył, że również jest wrogiem donosów, ale jak  chciał uzyskać wiedzę na temat autora jednego z  artykułów – to mu się to nie udało , co oznacza, że „czasami można uderzać głową w ścianę”.  
Odnosząc się do wystąpień pana Kubickiego- pani Mariola Wołoszko wystąpiła z żartobliwym „apelem” do Przewodniczącego Rady i Burmistrza, aby zrobili coś , by pan Kubicki częściej uczestniczył w sesjach Rady. W podobnym tonie- prowadzący obrady zapewnił, że już więcej nie odbierze głosu panu Kubickiemu, „gdyby to groziło tym, że coś zapomni”.  Burmistrz przyłączył się do „apelu” pani Sołtys wskazując na trafne oceny sytuacji dokonane przez pana Kubickiego, jak również na jego bogatą wiedzę historyczną i wielkie doświadczenie życiowe , które powodują, że dyskusja staje się ciekawsza i bardziej barwna. Pan Roszak podziękował za te  trafne uwagi, choć są one czasem bolesne. Odnosząc się do wystąpienia w sprawie drogi Gąski- Śrubsk  Burmistrz przekazał, że wykonana jest dokumentacja i jest również zapisana taka pozycja w budżecie, tylko oczekuje się na zwrot subwencji  i dotacji z 2014 roku . Gmina otrzymała bowiem promesę związaną z dofinansowaniem ul. Cmentarnej i do dziś Urząd Marszałkowski nie wywiązał się z deklarowanej obietnicy przekazania ok. 630 tys. zł. Burmistrz oświadczył, że „cnotą jest cierpliwość i my cierpliwie czekamy” i jeśli te pieniądze oraz „kilka innych środków wpłynie”, to ta droga znajdzie się w budżecie , gdzie także są wpisane jeszcze inne drogi.  Pan Roszak odniósł się również do kwestii zakupu samochodu dla OSP w Gąskach oraz „kreacji tego, co się wydarzyło, jeżeli chodzi o rozwój tej jednostki, czy tego środowiska , stowarzyszenia- co jest bardzo cenne”. Burmistrz wyraził radość z tego, że tylu młodych ludzi się tym „zaraziło i to nie tylko w Gąskach, bo widać to też w Murzynku i w Gniewkowie”. Burmistrz zaznaczył, że jeszcze do nie dawna „nie miał kto wyjeżdżać, a teraz widać całą rzeszę młodych ludzi”, którzy zainteresowanie tą działalnością  i pasję wynieśli często po swoich przodkach. Za to należą się ukłony , zwłaszcza animatorom działalności w OSP. W ubiegłym roku zabezpieczone były środki, ale ten „element donosów” zauważony przez pana Sołtysa sprawił, że ta sytuacja poszła w takim, a nie innym kierunku. Burmistrz zapewnił, że po odrzuceniu „tych wszystkich donosów” planowano przeprowadzić tą inicjatywę, przekazany był pojazd i zabezpieczono środki w budżecie, ale decyzja ostateczna Komendanta Wojewódzkiego „była taka , a nie inna”.  Pan Roszak oświadczył, że po informacjach z Komendy Wojewódzkiej PSP nadal „jesteśmy przygotowani, by to przeprowadzić i ten pojazd się pojawi”.
                                                Przewodniczący Rady ponownie poruszył kwestię kolejnej sesji i podał , że zgodnie z planem pracy Rady jej tematem będzie:

1.Sprawozdanie z realizacji zadań w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej za rok 2015.

2.Sprawozdanie z realizacji Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo w roku 2015.

3. Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Gniewkowo na lata 2013-2015.
Pan Jerzy Ratajczak zaznaczył, że w zasadzie , była już o tym mowa na posiedzeniu Komisji, ale chciałby powiedzieć , że zainspirowany sytuacją , w której prowadzone są wycinki drzew – zgłosił potrzebę podkrzesania drzew na osiedlu. Zobowiązują go do tego mieszkańcy, dlatego  wystąpił w tej sprawie ze stosownym pismem , by o tym przypomnieć.  Radny poinformował też, że wystąpił także w kwestii chodnika, a szczegóły na ten temat przekazał Przewodniczącemu.

Ad.13 Zamknięcie obrad XXII sesji.

                      Wobec wyczerpania się porządku sesji – o godz. 1520  Przewodniczący Rady zamknął XXII obrady Rady.

 

 Podpisał /-/ Przewodniczący Rady Przemysław Stefański

 

 

 

 

 

 

Protokołowała: J.Stefańska

 

 

 

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 02 marca 2016 13:38
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jadwiga Stefańska
Ilość wyświetleń: 1022
04 kwietnia 2016 10:32 (Jadwiga Stefańska) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
03 marca 2016 07:19 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie załącznika [zalaczoniki_od_nr_12_do_nr_15.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
03 marca 2016 07:16 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie załącznika [zalaczniki_od_nr_1_do_nr_11.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)