Protokoły z sesji Rady Miejskiej kadencja 2014-2018

Protokół Nr XXXVI/2017 z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie w dniu 29 marca 2017r.

Protokół został przyjęty na XXXVII sesji w dniu 26.04.2017r.


Protokół Nr XXXVI/2017

z sesji Rady Miejskiej w Gniewkowie, która odbyła się w dniu 29 marca 2017r.

w sali  nr 20 Urzędu Miejskiego w Gniewkowie

 

Ad.1 Otwarcie sesji stwierdzenie quorum.

                                          Działając na podstawie art. 20  ust. 1  ustawy  z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016r. poz. 446 ze zm.)- Przewodniczący Rady o godz. 1300  dokonał otwarcia XXXVI sesji Rady Miejskiej, stwierdzając jednocześnie, że uczestniczy w niej 15 radnych, co stanowi quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał (lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu).
                                          Przewodniczący nadmienił, że 11 marca swoje święto obchodzili sołtysi i z tej okazji podziękował w imieniu własnym i radnych za pracę społeczną  i codzienny trud, życząc życzliwości i uznania od lokalnej społeczności i pomocowości, z czym jest najciężej. Radny życzył także, by ta pomocowość była również ze strony Rady Miejskiej i Urzędu.
                                          Prowadzący obrady poinformował też o zakończeniu pracy przez pana Tomasza Molendę – dotychczasowego Prezesa PK „Gniewkowo” i przekazał, że już wcześniej, zarówno Burmistrz, jak i on w imieniu własnym i Rady Miejskiej podziękował już panu Molendzie za jego pracę na rzecz „naszej małej ojczyzny”.
                                          Kolejno,  Przewodniczący powitał wszystkich przybyłych na obrady - radnych, jak i zaproszonych gości (lista zaproszonych gości oraz  sołtysów z terenu Gminy – stanowią załącznik nr 2 do protokołu).


 Ad.2 Przyjęcie porządku obrad.

Przewodniczący Rady zaznaczył, że dziś wyjątkowo, przy porządku obrad wyświetlany jest zegar  Ministerstwa Edukacji Narodowej informujący o czasie podjęcia uchwały o sieci szkół, jaki pozostał do końca.

Proponowany porządek obrad:
       1.Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum.

2.Przyjęcie  porządku obrad.

3.Przyjęcie protokołu z  XXXV sesji.
4.Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał)

-dyskusja,

-przyjęcie informacji.
5.Sprawozdanie z realizacji Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo w roku 2016:

-przedstawienie sprawozdania,

-dyskusja,

-przyjęcie sprawozdania.
6.Informacja na temat funkcjonowania Przedsiębiorstwa Komunalnego „Gniewkowo”:

-przedstawienie informacji,

-dyskusja,

-przyjęcie informacji.
7.Przedstawienie i rozpatrzenie  projektów uchwał w sprawach:

a)     zmieniającą uchwałę w sprawie budżetu na rok 2017:

- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

b)     pozbawienia kategorii części drogi publicznej ul.Rynek w Gniewkowie poprzez  wyłączenie z użytkowania jako drogi publicznej:

- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

c)      budżetu obywatelskiego Gminy Gniewkowo:

- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

d)      przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Gniewkowo w 2017r.:

- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

e)     przyjęcia Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Gniewkowo na lata 2016-2023:

- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

f)       określenia zasad wyznaczania składu oraz zasad działania Komitetu Rewitalizacji:

- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

g)     określenie kryteriów naboru do klas pierwszych publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Gniewkowo, przyznania tym kryteriom liczby punktów oraz określenia dokumentów niezbędnych do potwierdzenia tych kryteriów:

- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

h)     określenie kryteriów naboru do publicznego przedszkola i oddziałów przedszkolnych w publicznych szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Gniewkowo na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego, przyznania tym kryteriom liczby punktów oraz określenia dokumentów niezbędnych do potwierdzenia tych kryteriów:

- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

i)       dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego:

- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały.
8.Wnioski, interpelacje  radnych  oraz  odpowiedzi.
9. Wolne głosy, wnioski.
10.Zamknięcie  obrad Rady Miejskiej .

Kolejno, zapytał, czy jest konieczność odczytania zaproponowanego porządku obrad, który jest wyświetlany, ale nikt nie wyraził takiej potrzeby, wobec czego odstąpiono od jego czytania. W związku z wystąpieniem w dniu 17 marca 2017r. mieszkańców Gminy Gniewkowo z obywatelską inicjatywą uchwałodawczą w sprawie projektu dostosowania sieci szkół podstawowych  i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego- tak, jak zapowiadał wcześniej – Przewodniczący zgłosił wniosek formalny o wprowadzenie zgłoszonego projektu uchwały do porządku obrad (zgłoszony projekt stanowi załącznik nr 3 do protokołu). Zaproponował, aby projekt rozpatrywać w punkcie 7  lit i  tj. w miejscu projektu uchwały w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego, albowiem ewentualne przyjęcie nowej uchwały w sprawie projektu sieci szkół  spowoduje, że głosowanie w sprawie projektu uchwały dotyczącej dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego stanie się bezprzedmiotowe. Uchwała intencyjna wymagałaby natomiast ponownego opiniowania przez Kuratora i związki zawodowe. Radni otrzymali projekt uchwały, z jakim wystąpili mieszkańcy i był już procedowany w poniedziałek na posiedzeniu wspólnym Komisji.
Kolejno, prowadzący obrady zapytał o to, czy ktoś zgłasza jeszcze inne wnioski formalne. Nie było chętnych do zabrania głosu, wobec czego prowadzący obrady zarządził głosowanie zgłoszonego przez siebie wniosku. Za przyjęciem wniosku opowiedziało się 7 radnych , zaś  przeciwnych było 8 radnych. Przewodniczący Rady podsumował, że wniosek został odrzucony i porządek obrad pozostaje bez  zmian.

Ad. 3 Przyjęcie protokołu z XXXV sesji.

Przewodniczący Rady poinformował, że radni mieli możliwość zapoznania się z protokołem z sesji, która odbyła się w dniu 22 lutego 2017r.   i zapytał, czy ktoś z radnych ma do niego uwagi. Nie zgłoszono uwag do treści protokołu Nr XXXV/2017.
Następnie Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w sprawie  jego przyjęcia. Za  przyjęciem protokołu głosowało 15 radnych.

Ad.4 Informacja Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał).

Przewodniczący Rady poprosił Burmistrza- pana Adama Roszaka o przedstawienie informacji. 
Na początku swojego wystąpienia Burmistrz poinformował, że przez ostatnie ok. 2 miesiące prowadzona była kontrola finansów, gospodarki nieruchomościami , przetargów, zamówień publicznych przez RIO. Trójka inspektorów RIO zakończyła pracę i nasz samorząd został oceniony pozytywnie, bez większych uwag. Oceniano przede wszystkim realizację budżetu, przetargi, realizowane inwestycje. Uznano, że zadania realizowane są w sposób dobry, czasem bardzo dobry, choć, jak w każdej pracy zdarzają się sytuacje do wyjaśnienia- „takowe były, ale generalnie, co do zasady- inspektorzy uznali, że realizujemy zadania w sposób dobry, poprawny i to nas bardzo cieszy.” Pan Roszak uznał, że to zasługa zarówno samych urzędników, ale też instytucji współpracujących i szefów jednostek działających na rzecz mieszkańców. Burmistrz przypomniał, że na koniec roku osiągnięto nadwyżkę budżetową ok. 1,5 mln zł i będzie ona w przyszłym miesiącu wprowadzana do budżetu, by realizować jeszcze kolejne zadania, a jest ich wiele.
Pan Roszak przekazał, że uczestniczył w spotkaniu w ramach Związku Miast Polskich w Serocku i dotyczyło ono przede wszystkim zagrożeń dla samorządu terytorialnego. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Kancelarii Prezydenta, również pani Minister Edukacji- pani Zalewska. Rozmawiano o wdrażaniu reform w poszczególnych samorządach i były to trudne rozmowy, konferencja była bardzo trudna.  Wystąpił tam m.in. Burmistrz Gminy Błaszki, gdzie zamierzano zlikwidować 5 szkół w wielkości od 16 do 48 dzieci. Reformując oświatę – Gmina chciała też reformować budżet, bo dokłada  „praktycznie drugą subwencję- 11 mln zł”, a to jest tyle, ile mniej więcej subwencji ma nasza Gmina, która z budżetu dokłada ok. 7 mln zł. Burmistrz zaznaczył, że zawsze twierdził, że do oświaty dokładać trzeba, jeśli Państwo nie jest w stanie tego czynić- to samorządy winny to robić, bo jest to w ich interesie, w interesie dzieci.  Analogia polega na tym, że w naszej Gminie ta kwestia nie będzie poruszana i zostało to również ustalone z Kuratorem– ani Burmistrz, ani Rada nie będzie wracała już w sprawie szkoły, o której mówiono rok temu.
Pan Roszak oświadczył, że w dniu wczorajszym wraz z panią Kowalską odbył spotkanie z panem Kuratorem, który „jak najbardziej popiera nasze rozwiązanie, jest to rozwiązanie najbardziej pragmatyczne, logiczne i rozwiązanie, które daje bezpieczeństwo dzieciom przede wszystkim”.  Burmistrz powiedział, że w czasie spotkania omawiano też  spotkanie wcześniejsze, poniedziałkowe  i w trakcie tej rozmowy Kurator przypomniał Burmistrzowi o tym, „by ratował etaty nauczycieli”. W kontekście tego, co działo się na tej Komisji, gdy któraś z osób powiedziała o tym, że etaty ją nie interesują – to Burmistrzowi jest przykro, ponieważ „stanowimy jedną społeczność i środowisko” i samorząd musimy też zadbać o miejsca pracy i to dla niego było bardzo ważne. Nawiązując ponownie do wspólnego posiedzenia Komisji- Burmistrz wskazał na wypowiedź  inicjatora inicjatywy uchwały obywatelskiej- pana Mikuszewskiego, który powiedział, że „ gdyby patrzeć na naszą Gminę pod względem rachunku ekonomicznego, to się drobne w kieszeni nie zgadzają”. W kontekście wcześniejszej informacji o wynikach kontroli RIO- jest to przykre, dla wszystkich , bo zdaniem Burmistrza zadania realizowane są w sposób odpowiedzialny, o czym świadczy chociażby ta nadwyżka budżetowa i pozytywna ocena RIO.
Burmistrz przekazał też, że ogłoszono konkurs na stanowisko dyrektorów: Przedszkola w Gniewkowie, Szkoły Podstawowej w Wierzchosławicach i Szkoły Podstawowej Nr 1 w Gniewkowie. Składanie aplikacji jest do 20 kwietnia 2017r. , a 8,9,10 maja 2017r. będą przeprowadzone konkursy. 
Pan Roszak powiedział, że w trakcie realizacji jest budowa ścieżki rowerowej – na dzień dzisiejszy wydano 220 tys. zł na uregulowanie odszkodowań z tytułu przejęcia gruntów, na początku kwietnia ogłoszony będzie przetarg przez Generalną Dyrekcję.  Poinformował też o tym, że kończone są projekty budowy ścieżek w dużym projekcie- Gniewkowo-Kaczkowo i Lipie-Murzynko i w tym zakresie aplikacja składana będzie do Urzędu Marszałkowskiego do 28.04.2017r. 
Burmistrz powiedział, że wystąpiono ponownie do MSWiA i do Wojewody  oczekuje się

na przydzielenie rodziny repatriantów. Jest przygotowane mieszkanie, na co wcześniej otrzymano dotację w wysokości ok.150 tys. zł, z czego wydatkowano ok. 130 tys. zł, a pozostała kwota zwrócona została Wojewodzie. Wspólnie z BGK i z Ministerstwem Budownictwa- przygotowywana jest realizacja programu „Mieszkanie +”, o czym Burmistrz  już wielokrotnie mówił. Pan Roszak zaznaczył, że jest lokalizacja, są przygotowane grunty, są media i pozwolenie na budowę i wyraził nadzieję, że będzie można skorzystać z tego programu.
Na koniec, Burmistrz wyraził wielkie zadowolenie i wystąpił z podziękowaniami do pani Prezes  i poprzedniego pana Prezesa za to, w jaki sposób została wdrożona gospodarka odpadami, że sami możemy to realizować „nie zdając się na łaskę i niełaskę firm zewnętrznych”.
                                               Zaznaczając, że nie ma ludzi, którzy się nie mylą- Przewodniczący Rady przyznał się do błędu polegającego na tym, że pominął przyjęcie porządku obrad, po tym, jak wniosek formalny o jego zmianę został odrzucony. W celu naprawienia tego błędu– zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia tego porządku. W głosowaniu jawnym za przyjęciem porządku obrad głosowało 8 osób, przy jednym przeciwnym i 6 głosach wstrzymujących. Tym samym porządek obrad został przyjęty.

 

Przyjęty porządek obrad:

  1. Otwarcie  sesji, stwierdzenie  quorum .
  2. Przyjęcie  porządku obrad .
  3. Przyjęcie protokołu z  XXXV sesji.
  4. Informacja  Burmistrza z pracy za okres międzysesyjny (w tym z przeprowadzonych przetargów oraz realizacji uchwał)

-dyskusja,

-przyjęcie informacji.
5.Sprawozdanie z realizacji Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo w roku 2016:

-przedstawienie sprawozdania,

-dyskusja,

 

-przyjęcie sprawozdania.
6.Informacja na temat funkcjonowania Przedsiębiorstwa Komunalnego „Gniewkowo”:

-przedstawienie informacji,

-dyskusja,

-przyjęcie informacji.
7.Przedstawienie i rozpatrzenie  projektów uchwał w sprawach:

a)     zmieniającą uchwałę w sprawie budżetu na rok 2017:

- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

b)     pozbawienia kategorii części drogi publicznej ul.Rynek w Gniewkowie poprzez  wyłączenie z użytkowania jako drogi publicznej:

- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

c)      budżetu obywatelskiego Gminy Gniewkowo:

- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

d)      przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Gniewkowo w 2017r.:

- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

e)     przyjęcia Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Gniewkowo na lata 2016-2023:

- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

f)       określenia zasad wyznaczania składu oraz zasad działania Komitetu Rewitalizacji:

- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

g)     określenie kryteriów naboru do klas pierwszych publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Gniewkowo, przyznania tym kryteriom liczby punktów oraz określenia dokumentów niezbędnych do potwierdzenia tych kryteriów:

- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

h)     określenie kryteriów naboru do publicznego przedszkola i oddziałów przedszkolnych w publicznych szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Gniewkowo na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego, przyznania tym kryteriom liczby punktów oraz określenia dokumentów niezbędnych do potwierdzenia tych kryteriów:

- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały,

i)       dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego:

- przedstawienie projektu uchwały,
-dyskusja,
-przyjęcie  uchwały.
8.Wnioski, interpelacje  radnych  oraz  odpowiedzi.
9. Wolne głosy, wnioski.
10.Zamknięcie  obrad Rady Miejskiej .

Przewodniczący Rady przeprosił za zaistniałą sytuację, po czym powrócił do omawianej informacji Burmistrza i otworzył dyskusję.
Radny Krzysztofiak odniósł się do wypowiedzi na temat rodziny repatriantów i zapytał, czy jest z tym jakiś problem, czy oni są już może w Polsce, czy cały czas na to czekamy. Burmistrz odpowiedział, że czekamy, mieszkanie jest gotowe i ”jest gdzieś tam w zawieszeniu”. Gmina jest gotowa pod względem formalnym, ale też w zakresie ewentualnej pomocy w zatrudnieniu rodziców, zaś dzieci – „trafią do naszych szkół”.  Uzupełniając, Burmistrz dodał, że rodzina repatriantów- to rodzina polska, pochodzenia polskiego, która wywodzi się – mieszka na wschodzie, w Kazachstanie i jest to rodzina z listy blisko 3000 rodzin gotowych do powrotu do Polski. Podjęcie takiej decyzji- to symbol, poprzez który Gmina chce pokazać, że nawet taka mała jednostka może pomóc Polakom, bo z tym różnie bywa (Bydgoszcz- duża aglomeracja przyjęła do tej pory 3 rodziny).  Dlatego symbolicznie i solidarnie można pomóc Polakom, kiedyś wywiezionym w sposób bestialski, w warunkach wojennych.
Radny Krzysztofiak wystąpił też z zapytaniem odnośnie programu „Mieszkanie+”, co do którego na jednej z poprzednich sesji Burmistrz miał wątpliwości odnośnie jego warunków. Radny zapytał, czy może coś się w tym zakresie zmieniło, bo „Gmina miała dać ziemię, przyłącza, projekty”  i czy coś jeszcze jest wymagane, czy Rząd sfinansuje może budowę. Burmistrz odpowiedział, iż „my właśnie idziemy w takim kierunku, bo wcześniej przygotowaliśmy projekt , jakby w innej konfiguracji, w innym rozstrzygnięciu, bo chcieliśmy to realizować na zasadzie dofinansowania 30% poprzez BGK” i było to zanim w realizację wszedł program „Mieszkanie+”.  Podpisano nawet taki list intencyjny w sprawie przystąpienia do tego programu. Skoro jednak Państwo finansuje takie zadania w tym programie, gdzie naszym wkładem jest grunt, media, projekt z pozwoleniem na budowę i w takim zakresie prowadzona jest rozmowa.
Nie było więcej pytań i dyskusja została zamknięta, a następnie  przeprowadzono głosowanie w sprawie przyjęcia informacji Burmistrza– 15 radnych w głosowaniu jawnym opowiedziało się „za” i tym samym została ona przyjęta.

Ad.5 Sprawozdanie z realizacji Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo w roku 2016.

Przewodniczący Rady  poprosił o wystąpienie i omówienie przedłożonego sprawozdania  Sekretarza Gminy- panią Bogumiłę Pęczkowską (stanowi ona załącznik nr 4 do protokołu). Pani Pęczkowska oświadczyła, że Program realizowany jest przez Urząd Miejskie wraz z Komisją ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Kolejno, mówiła o uzyskanych dochodach i poczynionych wydatkach w ramach Programu. Na koniec, pani Sekretarz poprosiła o ewentualne pytania, a prowadzący obrady otworzył dyskusję.
Do przedstawionego sprawozdania nie było pytań i dyskusja została zamknięta, a następnie  przeprowadzono głosowanie w sprawie jego przyjęcia – 14 radnych w głosowaniu jawnym opowiedziało się „za”  ,  przy 1 głosie wstrzymującym i tym samym sprawozdanie zostało przyjęte.

Ad. 6 Informacja na temat funkcjonowania Przedsiębiorstwa Komunalnego „Gniewkowo”.

Prowadzący obrady oddał głos Prezesowi PK w Gniewkowie. – pani Alicji Konieczce.
Pani Prezes na początku zaznaczyła, że Spółka w tym roku obchodzi  10 lat swojego funkcjonowania. Podkreśliła też, że informacja omawiana była już na posiedzeniu Komisji (informacja stanowi załącznik nr 5 do protokołu), ale nawiązując ponownie do tego tematu- posłuży się prezentacją multimedialną. Wraz z omawianiem informacji- zebranym prezentowano slajdy (dotyczące: zatrudnienia, wynagrodzeń, osiągniętego zysku, kapitału Spółki, płynności finansowej, planów realizacyjnych).
Po tym wystąpieniu Przewodniczący Rady otworzył dyskusję.
Radny Krzysztofiak poruszył temat podłączenia do oczyszczalni ścieków firmy pana Groblewskiego w Lipiu, czy firma tego nie chce, czy są z tym jakieś problemy.  Pani Konieczka odpowiedziała, że firma ta ma swój system nie chce się podłączyć , choć jest podłączona ściekami bytowymi z budynku biurowego. Ścieki, czy wody produkcyjne nie są odprowadzane i nie ma technicznych przeszkód, by zostało to przyłączone.  Firma jest kontrolowana i na bieżąco sprawdzana, więc nie ma z tym problemu.
W uzupełnieniu- Burmistrz dodał, że prowadzone są rozmowy, zabiegając o to, by nie wywoływać niepotrzebnych nieprozumień, ale ta kwestia jest podnoszona, „prowadzone są rozmowy z Inspekcją wspólnie z panem Groblewskim”, ponieważ podobnie, jak w przypadku CYKORII (wcześniej BONDUELLE), gdzie doprowadzono do tego, że wody popłuczne, które są również ściekiem – trafiały na oczyszczalnię. Pan Roszak powiedział, że dąży się do tego, by „w sposób cywilizowany zawrzeć porozumienie pomiędzy Spółką komunalną a przedsiębiorstwem”.
 Nie było więcej chętnych do zabrania głosu i dyskusja została zamknięta, a następnie przeprowadzono głosowanie w sprawie przyjęcia informacji. W głosowaniu jawnym, za jego przyjęciem opowiedziało się 14 radnych, przy jednym głosie wstrzymującym.

Ad. 7  Przedstawienie i rozpatrzenie  projektów uchwał w sprawach:

a) zmieniająca uchwałę w sprawie budżetu na 2017 rok:

Przewodniczący Rady o przedstawienie projektu uchwały poprosił Skarbnika Gminy. Pani Rutkowska przedstawiała projekt uchwały i omówiła przyczyny proponowanych zmian.
Kolejno, prowadzący obrady otworzył dyskusję.
Nie było pytań i prowadzący obrady zamknął dyskusję, poddając projekt uchwały pod głosowanie.
W głosowaniu jawnym, w obecności 15 radnych – 14 radnych opowiedziało się za jej przyjęciem, przy 1 głosie wstrzymującym.
Przewodniczący Rady podsumował, że uchwała Nr XXXVI/171/2017 zmieniająca uchwałę w sprawie budżetu na 2017 rok- została przyjęta (uchwała stanowi załącznik nr 6 do protokołu).

b)  pozbawienia kategorii części drogi publicznej ul.Rynek w Gniewkowie poprzez  wyłączenie z użytkowania jako drogi publicznej:
Przewodniczący Rady  oddał głos Z-cy Burmistrza- pani Beacie Kowalskiej.
Pani Kowalska omówiła  projekt uchwały podkreślając, że w § 4 doprecyzowana jest treść uchwały, jaka w tym zakresie przyjmowana była w miesiącu styczniu.
Kolejno, Przewodniczący Rady otworzył dyskusję, zaznaczając, iż projekt omawiany był na posiedzeniu Komisji i chodzi w nim o wprowadzenie innego terminu wejścia w życie uchwały.
Nie było chętnych do zabrania głosu, wobec czego dyskusja została zamknięta i zarządzono głosowanie.
W głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały Nr XXXVI/172/2017 w sprawie pozbawienia kategorii części drogi publicznej ul.Rynek w Gniewkowie poprzez  wyłączenie z użytkowania jako drogi publicznej głosowało 15 radnych.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została przyjęta ( uchwała stanowi załącznik nr 7 do protokołu).

c) budżetu obywatelskiego Gminy Gniewkowo:

W sprawie projektu uchwały Przewodniczący Rady poprosił o wystąpienie panią Sekretarz.
Pani Pęczkowska  przedstawiła projekt ze wskazaniem zmian, jakie wprowadzono w stosunku do aktu obowiązującego w tym zakresie do tej pory, a podejmowanym również w styczniu.
Przewodniczący Rady  otworzył dyskusję, a następnie ją zamknął, ponieważ radni nie mieli uwag, ani pytań. Kolejno głosowano przyjęcie projektu uchwały.
W głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały Nr XXXVI/173/2017 w sprawie budżetu obywatelskiego Gminy Gniewkowo głosowało 15 radnych.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została przyjęta (uchwała stanowi załącznik nr 8 do protokołu).

d) przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Gniewkowo w 2017r.:

Projekt uchwały przedstawiła pani Beata Kowalska.
Po tym wystąpieniu Przewodniczący Rady  otworzył dyskusję, a następnie ją zamknął, ponieważ radni nie mieli uwag, ani pytań.
Kolejno głosowano przyjęcie projektu uchwały.
W głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały Nr XXXVI/174/2017 w sprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Gniewkowo w 2017r.  głosowało 15 radnych.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została przyjęta (uchwała stanowi załącznik nr 9 do protokołu).

e) przyjęcia Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Gniewkowo na lata 2016-2023:
Projekt uchwały przedstawiła również pani Beata Kowalska. Z-ca Burmistrza wskazała na zagadnienia i dziedziny poruszane w Programie oraz na sposób jego przygotowania.
Po tym wystąpieniu Przewodniczący Rady  otworzył dyskusję, a następnie ją zamknął, ponieważ radni nie mieli uwag, ani pytań.
Kolejno głosowano przyjęcie projektu uchwały.
W głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały Nr XXXVI/175/2017 w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Gniewkowo na lata 2016-2023 głosowało 15 radnych.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została przyjęta (uchwała stanowi załącznik nr 10 do protokołu).

f) określenia zasad wyznaczania składu oraz zasad działania Komitetu Rewitalizacji:
Projekt kolejnej uchwały przedstawiła ponownie pani Beata Kowalska.
Po tym wystąpieniu Przewodniczący Rady  otworzył dyskusję, a następnie ją zamknął, ponieważ radni nie mieli uwag, ani pytań.
Następnie głosowano przyjęcie projektu uchwały.
W głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały Nr XXXVI/176/2017 w sprawie określenia zasad wyznaczania składu oraz zasad działania Komitetu Rewitalizacji głosowało 15 radnych.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została przyjęta (uchwała stanowi załącznik nr 11 do protokołu).

g) określenie kryteriów naboru do klas pierwszych publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Gniewkowo, przyznania tym kryteriom liczby punktów oraz określenia dokumentów niezbędnych do potwierdzenia tych kryteriów:
Przewodniczący Rady poprosił Kierownika SZEAS o przedstawienie projektu uchwały. 
Następnie otworzona została dyskusja, którą zamknięto, ponieważ radni nie mieli uwag, ani pytań.
Następnie głosowano przyjęcie projektu uchwały.
W głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały Nr XXXVI/177/2017 w sprawie określenie kryteriów naboru do klas pierwszych publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Gniewkowo, przyznania tym kryteriom liczby punktów oraz określenia dokumentów niezbędnych do potwierdzenia tych kryteriów głosowało 15 radnych.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została przyjęta (uchwała stanowi załącznik nr 12 do protokołu).

h) określenie kryteriów naboru do publicznego przedszkola i oddziałów przedszkolnych w publicznych szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Gniewkowo na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego, przyznania tym kryteriom liczby punktów oraz określenia dokumentów niezbędnych do potwierdzenia tych kryteriów:
Przewodniczący Rady ponownie poprosił Kierownika SZEAS o przedstawienie projektu uchwały. 
Następnie otworzona została dyskusja, którą zamknięto, ponieważ radni nie mieli uwag, ani pytań.
Następnie głosowano przyjęcie projektu uchwały.
W głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały Nr XXXVI/178/2017 w sprawie określenie kryteriów naboru do publicznego przedszkola i oddziałów przedszkolnych w publicznych szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Gniewkowo na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego, przyznania tym kryteriom liczby punktów oraz określenia dokumentów niezbędnych do potwierdzenia tych kryteriów głosowało 15 radnych.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została przyjęta (uchwała stanowi załącznik nr 13 do protokołu).

i) dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego:
Przewodniczący Rady ponownie poprosił Kierownika SZEAS o przedstawienie projektu uchwały.   Pani Wicleben podkreśliła, że wcześniejsza uchwała w sprawie projektu dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego została przekazana do zaopiniowania Kuratorowi Oświaty i związkom zawodowym. Uchwała ta została pozytywnie zaopiniowana zarówno przez Kuratora, jak i związki.
Następnie otworzona została dyskusja, którą zamknięto, ponieważ radni nie mieli uwag, ani pytań.
Następnie głosowano przyjęcie projektu uchwały.
W głosowaniu jawnym za przyjęciem uchwały Nr XXXVI/178/2017 w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego głosowało 8 radnych, 2 osoby były przeciwne i 5 wstrzymało się od głosu.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została przyjęta na 2 dni,10 godzin, 14 minut i 53 sekundy przed terminem ostatecznym (uchwała stanowi załącznik nr 14 do protokołu).

Ad.12 Wnioski , interpelacje  radnych  oraz  odpowiedzi.

                                   Przewodniczący Rady przekazał, że pani Sołtys  poprosiła o naprawienie drogi w Więcławicach, za przejazdem kolejowym (przy świetlicy- przystanku), gdzie są spore dziury. Pani Zdrojewska jednocześnie dziękuje za naprawę dalszego odcinka.
                                         Radny zgłosił też, że notorycznie pojawia się problem śmieci na drodze szlakowej prowadzącej do Więcławic. Śmieci pojawiają się w tym samym miejscu i raczej nie wskazuje to, że odpady pochodzą od osób fizycznych, bo to nie są śmieci bytowe , bo są to np. oprawy, blachy pralek, lodówek itp.  Pan Stefański uznał, że coś trzeba z tym zrobić sugerując zamontowanie  ukrytych kamer  oraz usunięcie odpadów przy okazji zabierania śmieci segregowanych.
                                           Radny Stefański  wystąpił również z tematem ścieżki rowerowej Wierzchosławice-Więcławice.
Burmistrz przypomniał, że w swoim wystąpieniu mówił już, że na początku kwietnia będzie ogłoszony przetarg na tą ścieżkę .
W kwestii napraw dróg – pan Roszak zapewnił, że są one na bieżąco prowadzone i droga w Więcławicach w ciągu najbliższych dni będzie wyremontowana i ubytki po zimie zostaną uzupełnione.
Odnosząc się do tematu śmieci- Burmistrz przyznał, że dzieje się to kolejny raz. Ustawa mówi o tym, że to właściciel nieruchomości odpowiada za odpady znajdujące się na jej terenie, a ten właściciel jest permanentnie zasypywany tym złomem itp. Dwukrotnie już pomagano w sprzątaniu tego, śmieci zabierane były na PSZOK i tym razem także zostanie to posprzątane.  Za dobry pomysł- Burmistrz uznał inicjatywę w zakresie przyłapania sprawcy, aczkolwiek trzeba to ustalić z właścicielem drogi.
                                         Radny Rychlewski wystąpił w sprawie drogi Kawęczyn-Żyrosławice, bo wcześniej „Burmistrz obiecał, że jak będzie możliwość, to będzie coś robić”, a mieszkańcy są zniecierpliwieni, bo nic się z tym nie dzieje.  Radny poruszył też kwestię zgłaszanej drogi Warzyn-Suchatówka, gdzie na łukach są dziury. 
Radny wskazał też na drogę w Markowie.
Odpowiadając, Burmistrz rozpoczął od drogi w Markowie, o której już wcześniej rozmawiał z Sołtysem z Markowa  i  ustalił, że w samej miejscowości przeprowadzony zostanie taki gruntowany remont (uzupełnienie całej nawierzchni nowym dywanikiem ok. 60-70 mb).
Ubytki na drodze Suchatówka-Warzyn należy uzupełnić, chociażby po to, by krawędzie drogi się nie kruszyły. 
W przypadku drogi Żyrosławice-Kawęczyn- Burmistrz powiedział, że czeka się na odpowiednie warunki, tj. głównie chodzi o stabilną temperaturę pow. 15°C, ponieważ tam jest grys i emulsja. Taką technologię kiedyś zastosowano i teraz w odpowiednich warunkach to trzeba uzupełnić w tych najgorszych miejscach.
                                          Pan Rychlewski zapytał jeszcze „o krzaki  na Stare Grabie”.  Pan Roszak odpowiedział, że jeśli mowa jest „o zebraniu w Kawęczynie”- to nie wie, czy już droga żużlowa została tam uzupełniona- jeśli nie, to za chwilę będzie i krzewy też będą usuwane, bo będą pracownicy zatrudnieniu poprzez Urząd Pracy i Spółkę komunalną.
                                         Radny Rychlewski poruszył też temat oświetlenia podkreślając, że „od początku, jak tutaj jesteśmy” zgłaszał te brakujące miejsca, jak również robią to sołtysi.  Burmistrz powiedział, że tam, gdzie są te zgłoszenia, to już również kilka razy mówił na spotkaniach- w tych trudno dostępnych miejscach, by nie wchodzić w duże koszty inwestycyjne, by nie budować nowych linii i pójść w kierunku tych lamp solarnych, ledowych, by ograniczyć koszty.
                                          Radny Stefański oświadczył, że mieszkaniec Ostrowa zgłosił mu, iż na odcinku Ostrowo-Wierzbiczany jest działka drogi chyba gminnej (po kolejce wąskotorowej) i tam w marcu była dosyć intensywna wycinka drzew.  Radny powiedział, że był taki okres , że „na ziemi mojej mogę czynić , co chcę, ale w marcu trzeba mieć chyba opinię RDOŚ, a to było cięte w marcu i chyba to jest nasza działka”.                        Pan Stefański poprosił o zainteresowanie się tą sprawą. Burmistrz zapewnił, że zostanie sprawdzone, czy jest to nasza działka, „bo jeżeli nasza- to było działanie nielegalne, ale generalnie dzisiaj jest sytuacja taka, znana wszystkim sytuacja związana z ogromną ilością wycinanych drzew , czyli tzw. lex szyszko i z tym się borykamy”.  Kiedyś też  borykano się z problemami-wspólnoty występowały, bo np. nie mogły sobie poradzić z jednym drzewem na nieruchomości i było to swego rodzaju uciążliwością, kiedy nie było możliwości wskazania jednego z wielu członków takiej wspólnoty w przypadku nieuregulowanych spraw własnościowych, a dziś „wszystko idzie na żywioł”. Dziś wycinka jest właściwie dowolna, jeśli chodzi o nieruchomości prywatne, zabudowane, czy niezabudowane.  Radny Stefański zaznaczył, że wskazany przez niego przypadek „nie  wpisywał się w ustawę lex szyszko” , ani pod względem terminu, ani też działki, a tam spore drzewa były wycięte.
                                          Radny Kopiszka zaznaczył, że nie jest obecna pani Sołtys z Lipia, dlatego chciałby wskazać na odcinek do Buczkowa, który wymaga wymiany nawierzchni, tak jak w Markowie. Radny zwrócił się też do radnej powiatowej , której wskazał na zjazd drogi powiatowej w kierunku do Kijewa, do drogi wojewódzkiej w Lipiu. Tam też jest duża dziura i oberwanie asfaltu, co może stwarzać zagrożenie.
                                          Radny Krzysztofiak w kwestii dróg -zgłosił  potrzebę uzupełnienia ubytków po zimie w drodze – ul.Sikorskiego-ul.Wojska Polskiego. 
                                           Pan Krzysztofiak przypomniał też o fragmencie drogi przy hali sportowej, przy nowym łączniku, pomiędzy posesjami państwa Szulczewskich i Rutkowskich, gdzie już zgłaszał uszkodzenie nawierzchni w trakcie prac Spółki przy łączniku. Mieszkańcy „rozjechaną drogę” starali się utwardzić własnym sumptem i po zimie powstało tam błoto. Obiecano, że Przedsiębiorstwo się tym zajmie, ale póki co, nic się tam nie poprawiło, a to też jest dojazd do przepompowni.
                                           Pan Krzysztofiak zgłosił, że w kwestii łącznika mieszkańcy występują z zapytaniem o możliwość zainstalowania progu zwalniającego, ponieważ ta nowa nawierzchnia powoduje, że „kierowcom puszczają wodze fantazji i myślą, że są Kubicą” . Radny zapytał, czy są tam jakieś przeciwskazania do tego, by taki próg mógł tam być zamontowany.
                                           Radny Krzysztofiak wskazał też na śmieci na poboczu ul.Cegielnej.  Tam jakiś czas temu było sprzątane i przy sprzątaniu wypalane były opony (pracownicy, może Spółki- palili gałęzie w oponach), po których zostały wypalone druty.  Burmistrz powiedział, że jeżeli rzeczywiście było tak, że pracownicy wypalali gałęzie używając do tego opon- „to jest to nie do przyjęcia i to sprawdzimy”.  W kwestii progów zwalniających – pan Roszak zaznaczył, że osobiście jest przeciwny budowaniu tego typu urządzeń na nowych nawierzchniach, bo nie po to przebudowywane są drogi, by potem instalować te progi.  W tym przypadku Burmistrz zapewnił, że „zastanowimy się,  jest to odcinek ponad 300 m i może rzeczywiście warto się nad tym pochylić”. Dodał , że tych nowych dróg, ulic jest sporo i tego typu wniosków również jest sporo.  To zdaniem Burmistrza kwestia „bardziej mentalności i odpowiedzialności kierowców”, ale „mamy co mamy, przychodzi piątek, sobota wieczór” , dlatego zobowiązał się to rozważyć.
W kontekście zwiększonego na wiosnę ruchu na drodze krajowej- radna Milewska zapytała o ścieżkę rowerową do Suchatówki. Burmistrz powiedział, że nie mówił o tym w swoim sprawozdaniu, ale jest umówiony z Dyrektorem Antoniakiem z GDDiA, bo „będzie lekko przebudowywane rondo przy ul.Zajeziernej”. Spotkanie to związane jest również z budową ścieżki do Więcławic  i w tej sprawie Burmistrz liczy na zawarcie porozumienia w kwietniu (my robimy projekt GD buduje). Burmistrz wyraził też nadzieję, że może w tym roku, jeśli nie uda się tego zrobić, to może chociaż projekt, by te ścieżki w pełni były zabezpieczone dla rowerzystów i pieszych.
Pan Krzysztofiak zapytał, czy na tym spotkaniu będzie też może poruszana kwestia zjazdów w ul.Cegielną, ul.Jęczmienną i ul. Żytnią. Pan Roszak powiedział, że katalog związany z funkcjonowaniem i zabezpieczeniem drogi krajowej jest spory i ta kwestia zostanie zapewne też poruszona.
                                         Pan Ratajczak zgłosił, że ma „3 rzeczy” . Jako pierwszą radny poruszył kwestię wycinki drzewa, jaka miała miejsce  w ubiegłym roku przy ul.Piasta , przy przystanku autobusowym. Z tego pnia wyrastają teraz duże gałęzie i zdaniem radnego mogą one przeszkadzać. Druga sprawa- według pana Ratajczaka byłoby dobrze, gdyby okresowo sprawdzany był stan nawierzchni ścieżek rowerowych, bo one miejscami się trochę psują i trzeba byłoby to naprawić.  Trzecia sprawa- to w nawiązaniu do poruszanego tematu progów zwalniających pan Ratajczak nawiązał do takiego urządzenia w ul.Dreckiego, które zostało poprawione, ale nie zrobiono tego dobrze. Zdemontowano stary próg zwalniający, po którym została dziura i zamontowano go dalej i to trochę przeszkadza.  Pan Roszak przyznał radnemu rację, bo też zwrócił na to uwagę, że z punktu widzenia bezpieczeństwa, norm – nie powinno takiej sytuacji być i to miejsce zostanie uzupełnione. Burmistrz zapewnił, że stan ścieżek jest monitorowany i co trzeba będzie- zostanie naprawione przez Spółkę komunalną.  Nawiązując do tematu drzewa przy ul.Piasta – Burmistrz powiedział, że w kwietniu będzie do rozdysponowania nadwyżka budżetowa i będzie chciał zaproponować przebudowę tej ulicy, co wiązać będzie się m.in. z wycinką pewnych drzew, budową zatok autobusowych, nowymi chodnikami, czy przebudową wjazdu do MILI. W tej ostatniej sprawie Burmistrz zapewnił o czynionych ustaleniach w kwestii połączenia ul.Piasta z parkingiem przy MILI.
                                        Radny Stefański nawiązał do tematu ścieżek rowerowych i podał przykład budowy przy węźle, jaki powstaje na drodze do Inowrocławia. Tam budowany jest pas wyłączeniowy, całkowicie odgrodzony, co powoduje, że tam rolnicy nie mogą wjeżdżać. Niszczenie ścieżek w największym stopniu powodowane jest chyba przez sprzęt rolniczy, dlatego  radny zasugerował, by w przyszłości również pomyśleć o takim pasie wyłączeniowym. Burmistrz stwierdził, że Przewodniczący ma rację, ale przy przejmowaniu gruntów pod ścieżki do tej pory to przejmowano grunty o szerokości 3 m i parametry ścieżki - 2 m na ścieżkę i zabezpieczenie z każdej strony. To zabezpieczenie raczej większe robione było od pasa drogowego, gdzie jest ruch, a od granicy z polem– „ta skiba dochodzi do istniejącej nawierzchni”. Pan Roszak nawiązał też do budowy ścieżki do Suchatówki, gdzie jej fragment powstał na grząskim terenie, który był nawożony, podwyższany i tam  proponowano obsadzenie ścieżki krzewami, ale rolnicy się nie zgodzili. Podobnie było na odcinku do Wierzchosławic.  W przypadku ścieżki do Więcławic też jest 3 m, ale będzie zupełnie inna konstrukcja, bo w życie weszły nowe normy, bo tam będzie ok. 1 m odległości – większe zbliżenie do pasa drogowego. Sama podbudowa i zabezpieczenie konstrukcyjne będzie na nieco wyższym poziomie.
                                           Pani Ewa Pińska zgłosiła zapytanie od mieszkańców ul.Parkowej  o termin rozpoczęcia prac związanej z tą ulicą.  Burmistrz odpowiedział, że w związku z tą ulicą, która wpisana jest do ORSG, planuje się szereg działań.  Trzeba jednak zacząć od przebudowy, czy budowy kanalizacji, bo istniejąca jest z lat 60-tych pobudowana na bazie sączków melioracyjnych. Dodatkowo, doprojektowano jeszcze ul.Rzemieślniczą. Przy okazji budowy kanalizacji- powstanie też nowa instalacja wodociągowa.
                                            Radny Pułaczewski powiedział, że chciałby przypomnieć o chodniku przy strażnicy – przy ul.Pająkowskiego i placu przy tym chodniku, którego nawierzchnia jest w złym stanie.
                                            Pan Krzysztofiak nawiązał natomiast do kanalizacji ul.Kasprowicza i przypomniał, że na początku roku rozmawiano o tym, że dokonane zostanie rozeznanie w kwestii możliwości pozyskania środków zewnętrznych na to zadanie. Burmistrz odpowiedział, że jeżeli chodzi o „tamten konkurs, który był, to akurat nie spełnialiśmy wymogów, m.in. RLM-ów”. Jest to jednak przygotowywane i jeśli pojawi się możliwość- to do tego tematu powrócimy i „jeśli będzie to szybciej, to bardzo dobrze, będziemy się z tego cieszyć”.
Radni nie mieli więcej pytań, ani interpelacji, wobec czego Przewodniczący Rady przeszedł do następnego punktu obrad.

Ad.13 Wolne głosy, wnioski.                         

                                                           Przewodniczący Rady rozpoczął od informacji na temat  kolejnej - XXXVII sesji Rady, która wstępnie zaplanowana została na dzień  26 kwietnia 2017r.

Zgodnie z przyjętym planem pracy Rady tematem sesji będzie:

1.Sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Gniewkowie oraz Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej w Gniewkowie za rok 2016.

2.Sprawozdanie z realizacji Programu Współpracy Gminy Gniewkowo z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za rok 2016.

3. Ocena zasobów pomocy społecznej oraz sprawozdanie z działalności MGOPS w Gniewkowie za 2016 rok.

                                   Następnie głos zabrała pani Sołtys z Ostrowa, która zgłosiła problem opróżniania koszy przy przystankach autobusowych. Pani Mitaszka zasugerowała, by robili to pracownicy Spółki przy okazji odbioru odpadów z prywatnych posesji. Pani Sołtys zapytała też o to, czy są może jakieś nowe ustalenia w kwestii ścieżki rowerowej do Ostrowa. Pani Mitaszka oświadczyła, że interesowała się również wycinką drzew, o czym wcześniej mówił Przewodniczący Rady, ale została wprowadzona w błąd, bo tłumaczono jej, że te grunty zostały już wykupione. Pani Sołtys wskazała też na przystanek w Wielowsi  przy drodze krajowej, który opatrzony jest w nieciekawe, bardzo brzydkie napisy i poprosiła, by może udało się to jakoś usnąć, czy zamalować.  Burmistrz zapytał o to, kto wprowadził panią Sołtys w błąd w kwestii własności gruntu, z którego wycięto drzewa. Pani Mitaszka odpowiedziała, że pytała pracowników, którzy powiedzieli jej, że „to jest właściciela i oni to porządkują”.  Burmistrz zapewnił, że zostanie to sprawdzone i wyjaśnione. 
Pan Roszak powiedział też, że jeśli chodzi o kosze- to zostanie to od ręki załatwione, bo nie może być tak , że jest to przepełnione i się z kosza wysypuje. 
W kwestii ścieżki– Burmistrz powiedział, że zostało ustalone, iż zadanie zostanie rozpoczęte od świetlicy do cmentarza i tu ścieżka przebiegała będzie w pasie drogowym, co pod względem formalnym jest prostsze do przeprowadzenia.  Zgodnie z ustaleniami – Gmina daje środki na materiał , a Powiat zabezpiecza wykonanie na odcinku od świetlicy do cmentarza i potem do drogi krajowej, do ścieżki rowerowej, jaka ma być budowana od Wierzchosławic do Więcławic.
                                           Kolejno, głos zabrał pan Robert Pawelski , który zwracając się do Burmistrza, powiedział, że poruszył on sprawę „bliską jego sercu- w piątek, sobotę wieczorem boi się wyjeżdżać”, by ktoś nie wjechał w jego samochód. Mieszkaniec zwrócił uwagę, że Burmistrz co jakiś czas przekazuje Policji pieniądze na dodatkowe patrole i zapytał, czy w takiej umowie nie można określić, by te patrole były właśnie w piątek, sobotę wieczorem, a nie , jak to bywa – w dzień, rano , gdy jedzie do szkoły odwieźć dziecko.  Przewodniczący Rady poprosił o sprecyzowanie, gdzie zdaniem pana Pawelskiego jest tak niebezpiecznie, na co zapytany stwierdził, że mówi ogólnie o Gniewkowie, gdzie w piątek, sobotę wieczorem jest niebezpiecznie, bo jeżdżą młodzi, pijani kierowcy.  Burmistrz przyznał panu Pawelskiemu rację , na to jest zwracana uwaga, a w najbliższym czasie będzie podpisywana kolejna umowa na dofinansowanie patroli i zapewnił, że znajdzie się tam zapis o dedykowaniu tych środków na patrole prowadzone w weekend.
                                          Pan Bednarski  zgłosił, że od jakiegoś czasu jeżdżąc do Gniewkowa zauważył, że rowerzyści od strony Lipia wjeżdżają na asfalt i chyba brakuje tam jakiegoś znaku, ponieważ, jak zwrócił jednemu uwagę, to się dowiedział, że nie zna się na przepisach.  Burmistrz uznał, że skoro ktoś tak powiedział do pana Bednarskiego, to się pomylił, ponieważ Sołtys ma rację , bo skoro jest ścieżka i ona jest oznakowana prawidłowo- na drodze zainstalowane są znaki zakazu poruszania się rowerów. Jeśli jest ścieżka- to rowery nie mają prawa poruszać się na tym odcinku po drodze.                                      Radny Kopiszka , który często posługuje się tym środkiem lokomocji powiedział, że w przeciwieństwie do drogi krajowej- przy drodze wojewódzkiej nie ma znaku zakazu wjazdu dla rowerzystów.   Jeśli jest taka sytuacja, to Burmistrz przeprosił, bo dla niego oczywistym jest , że gdzie pobudowane są ścieżki, to wszędzie jest takie oznakowanie, które „wyrzuca ruch rowerowy na ścieżkę”. Jeśli tu tego nie ma – to będzie wystąpienie do Zarządu Dróg Wojewódzkich, by takie oznakowanie było zainstalowanie. Pan Kopiszka wyraził przypuszczenie, że brak tego oznakowania mógł być celowy, by bezpieczniej było wjeżdżać od strony Lipia na tą ścieżkę dopiero za murem i może tam ten znak winien być zamontowany. Teraz jest tylko znak informacyjny i wiele osób boi się wjeżdżać na tą ścieżkę wzdłuż muru, bo tam trudno jest się minąć i może dlatego, robią to dopiero za murem.  Burmistrz powiedział, że nawet jeśli tak jest, to znak i tak powinien być, choć może rzeczywiście za murem.
                                          Pan Sołtys z Kijewa zgłosił, że od kilkunastu lat zabiega o naprawę odcinka drogi powiatowej na Stare Gęzewo, gdzie nawierzchnia jest zła na odcinku ok. 500 m, a pan Marciniak tylko obiecuje, że będzie to zrobione. Pan Bednarski zgłosił również , że jest potrzeba wycinki krzaków przy drodze powiatowej, gdzie kończą się zabudowania w stronę Kawęczyna. Odpowiedzi udzieliła radna powiatowa- pani Pęczkowska, która przyznała, że wiele z dróg powiatowych na naszym terenie jest w złym stanie. W budżecie Powiatu na ten rok jest zaplanowany II etap drogi Chrząstowo-Godzięba. Powiat ma również nadwyżkę, która za miesiąc, albo dwa będzie dzielona i może jeszcze jakąś drogę uda się w tym roku zrobić.   Pani Pęczkowska interpeluje cały czas, by też dokończyć drogę Gąski-Modliborzyce, która robiona była 6-7 lat temu. Kolejna droga to Żyrosławice, na co w tegorocznym budżecie przeznaczono 100 tys. zł na dokumentację, ale nie wiadomo, czy w tym czasie dojdzie do realizacji tego zadania.  Droga przez Gęzewo – jest rzeczywiście zła, jest wąska i radni powiatowi w tej sprawie monitują i interpelują, jak również zabiegają o wycinkę krzewów, krzaków. Powiat cały czas tłumaczy, że tych dróg ma bardzo dużo i jest to ponad 500 km i nie jest w stanie wszystkiego zrobić.  Pani Pęczkowska dodała, że jeszcze na ten rok planowana jest ścieżka w Ostrowie.
Burmistrz dodał, że od Starosty ma deklarację, że w tym roku znajdą się także środki na dokończenie drogi z Gąsek do Modliborzyc, tj. ok. 3 km , a zrobione jest 6,5 km za Gąski i jest to piękny odcinek  i powinien być dokończony.  Pan Roszak wyraził nadzieje na to, że część środków znajdzie się na to z rezerw po przetargach, a część – z dróg , do realizacji których nie dojdzie z uwagi na brak dofinansowania z tzw. schetynówki.
                                          Pan Bednarski  zgłosił potrzebę budowy chodnika w Kijewie, o czym już kiedyś mówił i Burmistrz obiecał, że napisze pismo do Powiatu. Pan Roszak odpowiedział, że wystąpiono w tej sprawie, ale nie jest pewien, czy wpłynęła odpowiedź. Sołtys dodał, że z uwagi na Szkołę Podstawową- taki chodnik poprawiłby bezpieczeństwo dzieci. Nawiązując do tematu chodników-pani Pęczkowska oświadczyła, że polityka Zarządu Powiatu jest taka , że jeśli Gmina dokłada jakąś pulę, to oni ścieżki i chodniki robią. W innym przypadku, przyjmują wnioski i odpowiadają, że kiedyś będzie to zrobione, ale nie wiadomo w jakim to odbędzie się czasie. Burmistrz przyznał, że rzeczywiście pan Starosta i Zarząd tak do tego podchodzi, z czym „my się w jakiś sposób zgadzamy i staramy się też, bo pas drogowy – to nie jest tylko sama jezdnia, bo to też chodnik, to są drzewa, to są rowy i to jest odpowiedzialność Powiatu i Starostwa- my staramy się oczywiście wchodzić w te porozumienia , żeby te zadania, czy ścieżki, drogi były realizowane, by była ta motywacja”.  Gmina natomiast jeśli nie uzyska środków zewnętrznych, to nie ma od nikogo takiej pomocy. Jeśli jednak jest taka możliwość, by np. te chodniki, czy drogi wspólnie ze Starostwem realizować, to jest to Radzie przedstawiane.
                                         Pan Pułaczewski zapytał, czy droga Chrząstowo-Godzięba , o której mówiła pani Pęczkowska doprowadzona będzie do granicy z Gminą Rojewo.  Pani Pęczkowska odpowiedziała, że to będzie „do tego momentu, gdzie jest szerszy asfalt w Godziębie”, to jest ok. 700-800 m, a rozpoczynała będzie się w miejscu, gdzie inwestycja została zakończona.  Pan Wesołowski powiedział, że „drogowcy mówili, że będzie od krzyża do sklepu w Godziębie – też ma być robiona”. Radna powiatowa powiedziała, że ona takich informacji nie ma  i jeżeli to ma być robione , to chyba tylko jako remont, bo dokumentacja o tym nie mówi. Pan Wesołowski zaznaczył, że od krzyża do sklepu asfalt jest wąski i jest zniszczony i była o tym mowa, że ma być zrobione. Burmistrz zapewnił, że zostanie to sprawdzone.

Ad.10 Zamknięcie obrad XXXVI sesji.

                      Wobec wyczerpania się porządku sesji – o godz. 1420  Przewodniczący Rady zamknął XXXVI obrady Rady.

 

 

 

 

 

 

 

Protokołowała: J.Stefańska

 

 

 

 

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 10 kwietnia 2017 09:58
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jadwiga Stefańska
Ilość wyświetleń: 827
28 kwietnia 2017 13:11 (Jadwiga Stefańska) - Zmiana danych dokumentu. Zmiana statusu protokołu (Dokument opublikowany)
11 kwietnia 2017 08:31 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie załącznika [serwiscontextnetpl_20170410_133159.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
11 kwietnia 2017 08:21 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie załącznika [serwiscontextnetpl_20170410_140705.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)