Protokoły z posiedzeń Komisji Rady - kadencja 2014-2018

Protokół z posiedzenia wspólnego Komisji Rady w dniu 29 grudnia 2014r.

Protokół z posiedzenia radnych
Rady Miejskiej w Gniewkowie w dniu 29 grudnia 2014r.

 

W posiedzeniu uczestniczyli radni -zgodnie z załączona listą obecności (przy rozpoczęciu posiedzenia o godz. 1530  nieobecni byli: radny Kopiszka, radny Ratajczak, radny Mnich i radna Frankowska).
Zanim rozpoczęto dyskusję, Przewodniczący Rady zapytał, czy radnym odpowiada to, jak prowadzone są posiedzenia, ponieważ dotarły do niego uwagi, że jest zbyt oficjalny. Radni nie mieli uwag do Przewodniczącego.
W trakcie tego wystąpienia na posiedzenie przybył radny Ireneusz Kopiszka.
Przewodniczący Rady przekazał, że radni otrzymali trochę źle przygotowane na ksero dokumenty i wyraził jednocześnie nadzieję, że mimo tego  uda się „to opanować”. Następnie pan Stefański poruszył kwestię planu pracy , w którym na bieżąco pozwolił sobie nanieść poprawkę zawierającą to, co jeszcze winno się w planie znaleźć (naniesione  ad hoc -zaznaczone na czerwono), a co wynika z pracy Urzędu. Przewodniczący zapytał, czy Komisje widzą potrzebę, aby pewne rzeczy, które zawarte zostały w ich planach- znalazły się także w planie pracy Rady. Następnie pan Stefański ustalił z radnymi, że na sesji plany pracy nie będą czytane.
Przewodniczący Rady poinformował także o odpowiedzi udzielonej radnemu Szymonowi Krzysztofiakowi w sprawie interpelacji złożonej na sesji oraz o wystąpieniu radnego Sławomira  Bożko w sprawie ustalenia dyżuru w klubie Mozaika w Gniewkowie.
Radny Stefański poruszył kwestię godzin sesji, którą zaproponował przesunąć na godz. 1300 zgodnie z sugestią radnej Katarzyny Kaczmarek. Dla radnej jest to istotna różnica, a dla pracowników Urzędu nie będzie to miało raczej aż takiego znaczenia. Ustalono ostatecznie, że sesje odbywały będą się o godz. 1300 w ostatnią środę miesiąca.
Przewodniczący  Rady przypomniał o prośbie w sprawie propozycji na temat wynagrodzenia Burmistrza, bo w rejonie - Gniewkowo jest ostatnim samorządem , gdzie nie zostało to jeszcze uregulowane. Propozycja , jaka wpłynęła już do Rady – to wynagrodzenie w kwocie 11.632 zł. Z wnioskiem w tej sprawie wystąpiła grupa radnych: pan Pułaczewski, pan Wesołowski, pani Milewska, pani Frankowska i pani Pińska. Przewodniczący zaznaczył, że chciałby, aby rozstrzygnięcie w tej sprawie nastąpiło w styczniu.
                                   Następnie pani Skarbnik omówiła propozycję zmian uchwały w sprawie budżetu. W trakcie wystąpienia pani Rutkowskiej, na posiedzenie przybył Wiceprzewodniczący Rady- radny Krzysztof Mnich. Po przedstawieniu projektu i po otworzeniu dyskusji przez Przewodniczącego- radny Rychlewski wskazał na rozdz. 756016 pytając o duże zwiększenie jakie się tam proponuje. Pani Skarbnik wyjaśniła, że chodzi o dość spore zaległości , co do których dziś wystosowane zostały upomnienia za ostatni kwartał. Chodzi o to, by potem wykonanie „lepiej wglądało”. Te należności będą ściągnięte, bo dotyczą głównie osób fizycznych. Nie było więcej uwag do projektu.
                                   Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Gniewkowo na rok 2015 omówiła pani Sekretarz, która  na początku wskazała, na błędnie skompletowanie materiałów, jakie radni otrzymali , w związku z czym projekt uchwały i sam Program są w dwóch różnych miejscach.  Następnie pani Pęczkowska mówiła o materiałach, na podstawie których Program został przygotowany oraz o zaplanowanych zadaniach , których realizatorem jest Urząd Miejski, choć zgodnie z ustawą powinien być MGOPS. W Gminie Gniewkowo od lat już tak to funkcjonuje, że Urząd  to robi i przy nim działa Komisja oraz  jest też osoba , która się tym zajmuje (pełnomocnik Burmistrza ds. uzależnień). Nacisk kładzie się na działania prowadzące do zapobiegania wśród dzieci i młodzieży (w szkołach podstawowych i gimnazjach). Dotowane są organizacje pozarządowe i przez ostatnie kilka lat były to głównie: Stowarzyszenie CORDIS oraz Niepubliczna Szkoła w Gąskach (głównie na zorganizowanie wypoczynku dla dzieci). W ramach organizacji czasu wolnego dla dzieci prowadzone jest współfinansowanie działań MGKOSiR (półkolonie).  Funkcjonuje także punkt konsultacyjny oraz finansowany jest program „pierwszy kontakt” (izba wytrzeźwień). W ramach tego Programu wspomagane są również sołectwa np. poprzez zakup bramek, koszy itp. Jest także pula środków na przeciwdziałanie narkomanii. Pani Sekretarz porosiła też radnych o dokonanie poprawki w uchwale, gdzie w  § 1 zabrakło zapisu : „zgodnie z zał.nr 1”  oraz na str. 10 Programu w pkt 7 jest „2013” , a winno być „2015”. Poprawić należy również harmonogram zadań – zał.nr 2 , a kolejny to nr 3 (narkomania). W zał.nr 2 w pkt 3 –prowadzenie świetlic poprawić należy rok.
Przewodniczący Rady podsumował, że są to tylko błędy literowe, więc poprawki nie

będą głosowane na sesji. Radny odniósł się również do str. 3 i 4 Programu, do danych dotyczących osób korzystających z pomocy społecznej, z których wynika, że od 2010 roku ta ilość bardzo spadła (pomijając, że są takie miejscowości, gdzie nikt nie korzysta).  Przewodniczący Rady zapytał z czego wynika wzrost w okresie  od 2012 do 2014r. , bo w 2012r. ilość była najniższa (1503 osoby), potem to ustabilizowało się na stałym poziomie. Pani Sekretarz odpowiedziała, że wyjaśnień w tym zakresie winna udzielić pani Kierownik MGOPS, bo to są jej dane , a będzie na sesji, więc na pewno udzieli odpowiedzi. Radny Kopiszka stwierdził, że jest to związane z dochodem i wzrostem kryterium. Pani Pęczkowska zaznaczyła, że przy podnoszeniu kryterium dochodowego zazwyczaj ilość osób korzystających spada, więc mniej osób się powinno „łapać, a łapie się więcej”. Pan Stefański podał, że chodzi o wzrost blisko o 140 osób. Pan Kopiszka oświadczył, że miałby pytania, ale to raczej do pani Zajonz , ponieważ nie zgadzają mu się dane, które za rok 2013 i 2014 są identyczne. Pani Sekretarz powiedziała, że dane za rok 2014 są tylko z 10 miesięcy. Uzgodniono, że zostanie to wyjaśnione i podane na sesji. Radna Pińska odniosła się do różnych form szkoleń, z których skorzystało 30 osób , z czego 6 – to szkolenia opiekunów osób starszych. I zapytała, czy to przekłada się na znalezienie pracy. Pani Sekretarz odpowiedziała, że być może część osób znajdzie pracę , ale nie jest tak, że dotyczy to 100% korzystających z tych form. Część ludzi wykorzystuje te nowe umiejętności, czy uprawnienia a część w tym „uczestniczy, bo uczestniczy” i jeszcze otrzymują za kurs pieniądze. Jest z tym dużo pracy, jest dużo namawiania, „dużo  zachodu”, a nie wszystkim zależy, by to skończyć, a tym bardziej szukać potem pracy. Przewodniczący Rady dodał, że pieniądze są za kurs, za wyżywienie, zwracane są koszty dojazdu. Województwo kujawsko-pomorskie jest jedynym w Polsce, gdzie Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej zajmuje się również aktywizacją zawodową.
Radny Krzysztofiak zwrócił uwagę, że w uchwale brakuje wskaźników osiągnięcia celu , brak opomiarowania, bo te działania mają jakieś efekty przynosić, jest Program , są jakieś założenia (str. 12). Pani Sekretarz uznała, że uwaga jest słuszna. Radny Krzysztofiak zaznaczył, że nie każde działanie określić można liczbowo, niektóre mogą być oceniane jakościowo. Przewodniczący Rady powiedział, że to można wykazać przy sprawozdaniu.
Radny Pułaczewski poruszył opomiarowania kwestii niebieskich kark i zapytał o wskaźnik w tym zakresie. Radny wskazał, że co roku w sprawozdaniach jest o tym mowa, dlatego może lepiej byłoby poczekać do tych sprawozdań.
Pani Sekretarz zaproponowała, aby przyjąć ten Program tak, jak został przygotowany, a następny zawierał będzie już te wskaźniki. A w kwietniu, przy sprawozdaniu-  podane zostaną efekty i osiągnięcia. Przewodniczący Rady  powiedział, że jeden z tematów będzie omawiany w lutym z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy, gdzie np. poruszona zostanie kwestia niebieskich kart, a w marcu będzie omawiane sprawozdanie z Gminnego Programu Wspierania Rodziny, w kwietniu będzie ocena zasobów pomocy społecznej, a maju natomiast- sprawozdanie z działalności MGOPS. Radny Krzysztofiak zaznaczył, że on się nie upiera przy takiej zmianie, ale prosiłby aby to na przyszłość rozstrzygnąć, aby się nad tym zastanowić. Pan Pułaczewski dodał, żeby była możliwość, aby przyjrzeć się skuteczności.
Następnie pani Sekretarz przedstawiła projekt uchwały w sprawie Programu Współpracy Gminy Gniewkowo z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego za rok 2015. Pani Pęczkowska poinformowała m.in. z czego wynika potrzeba przyjmowania tego programu, który określa cele i zasady współpracy z organizacjami, że konkursy zostały już ogłoszone ,a także – że Program poddany został konsultacjom społecznym, ale nie było do niego uwag. Pani Sekretarz zwróciła też uwagę, że w Gminie nie ma żadnej rady programowej odnośnie organizacji pozarządowych, która reprezentowałaby interesy poszczególnych podmiotów. Komisje, które rozpatrują oferty w konkursach powołuje Burmistrz , przy czym w składzie takiej komisji musi być przedstawiciel organizacji pozarządowych. Do tej pory było to uregulowane w ten sposób, że członkiem Komisji był pan Drzażdżewski, a teraz trzeba powołać taką osobę i do tego musi ona reprezentować organizację, która nie będzie ubiegała się o dotacje. Termin składania ofert upływa w dniu 16 stycznia. Burmistrz powiedział, że może się okazać, że w skład komisji wejdzie Z-ca Burmistrza, jeśli będzie przedstawicielem w LGD. Przewodniczący Rady wskazał , że ta osoba równie dobrze może reprezentować np. OSP. Burmistrz jako ciekawostkę podał analizę wydatków na sport dokonaną po spotkaniu w sprawie sportu w Gminie. Kwota 200.000 zł zaplanowana na tą działalność stanowi 0,45% naszego budżetu , natomiast w Inowrocławiu – Miasto w budżecie zaplanowało 330.000 zł i jest to jego 0,13 % . Radny Bożko stwierdził, że to jest zły przykład. Pan Roszak powiedział, że przykład jest dobry, bo Inowrocław ma drużyny w wyższych klasach, gdzie koszty są większe, a na sport mają mało pieniędzy. Burmistrz zaznaczył też, że  nigdy nie było tak, aby wszyscy byli zadowoleni. Radny Kopiszka dodał, że tam mają więcej sponsorów, na co pan Roszak stwierdził, że to też się tam już zmieniło i tych sponsorów nie ma , bo np. Solino, czy Soda-Mątwy fin snują sport w niewielkim zakresie.
Radny Kopiszka wskazał na rozdz.V pkt 2 Programu pytając, czy zapis jest tam prawidłowy, ponieważ zadania nie są ujęte w rozdz. IV, a tam są podmioty. Pani Sekretarz przyznał, że są tam rzeczywiście podmioty, ale im przypisano określone zadania. Radny podkreślił, że to punkt dotyczący dotacji. Przewodniczący Rady zapytał, czy oznacza to, że rodz. „IV” należałoby zastąpić „VI”. Pani Pęczkowska oświadczyła, że odpowie na to jutro, ponieważ musi przeanalizować treść Programu i się nad tym zastanowić.
Przewodniczący Rady poruszył temat powołania Komisji Statutowej i projektu uchwały przygotowanej w tym celu. Zapytał, czy radni akceptują propozycję, aby skład tej Komisji stanowili Przewodniczący Komisji stałych Rady ewentualnie, czy któryś z radnych chciałby też brać udział w pracach tej Komisji. Swoje kandydatury zgłosili jeszcze: radny Szymon Krzysztofiak i radny Sławomir Bożko.
Radny Stefański oświadczył, że na koniec pozostawił kwestię planów pracy, bo myślał, że na posiedzenie dotrze radna Frankowska. Następnie Przewodniczący nawiązał do propozycji planów pracy Komisji Budżetu i Finansów oraz Komisji Oświaty Sportu Zdrowia Kultury i Opieki Społecznej i zapytał, czy pkt 4 z planu pracy tej pierwszej i pkt 7- z planu pracy drugiej Komisji mają być uwzględnione w planie pracy Rady. Ustalone , że nie jest to konieczne.
Radny Kopiszka  nawiązał do tematów styczniowych na sesję i powiedział, że przy omawianiu kwestii bezpieczeństwa i porządku publicznego pomija się  OSP, a ona również działają w tym zakresie. Przewodniczący Rady przekazał, że dziś będzie na spotkaniu z OSP i poruszy tą kwestię. Pan Kopiszka zaznaczył, że sprawozdanie takie jest tym bardziej wskazane, że OSP otrzymała nowy pojazd w 2014 roku.
Przewodniczący Rady poinformował, że kolejna sesja przewidziana została na dzień 28 stycznia 2015r.  o godz. 1300, Komisje odbyłby się wcześniej- 26 stycznia 2015r.  o godz. 1530.
Pani Robak nawiązała do tematu szkoleń i przypomniała, że nadal aktualna jest propozycja szkolenia dla Rady, które przygotowywane było już w poprzedniej kadencji. Szkolenie dotyczy środków unijnych(zakres- stan realizacji zadań oświatowych). Szkolenie mogłoby trwać 2 dni i być zorganizowane w dowolnym miejscu w Polsce. Organizatorem jest firma VULCAN i jest to aktualne do czerwca 2015r. Uczestnikami mogą być radni oraz osoby zajmujące kierownicze stanowiska w Urzędzie. Grupa winna liczyć min. 18 osób.
Przewodniczący Rady powrócił natomiast do kwestii Komisji Statutowej, zaznaczając, że procedura jej powołania wzorem Komisji stałych winna rozpocząć się od wytypowania Przewodniczącego. Radny zaproponował do tej funkcji kandydaturę pani Robak.  Radna Robak oświadczyła, iż musi to jeszcze przemyśleć i nie udzieli teraz odpowiedzi , czy się na to zgadza.
Radny Rychlewski  wystąpił z zapytaniem odnośnie planowanych punktów świetlnych, na co Burmistrz zaprosił radnego do siebie po nowym roku i wówczas mu to przedstawi.
Radna Robak poinformowała, że w kwestii wspomnianego przez siebie szkolenia puści listę wśród radnych, aby się wpisywali.
Na tym, o godz. 1635 posiedzenie zakończono.

 

 Podpisał/-/ Przewodniczący Rady mgr inż. Przemysław Stefański

 

 

 

 

Protokołowała:J.Stefańska

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 06 lutego 2015 10:20
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jadwiga Stefańska
Ilość wyświetleń: 973
06 lutego 2015 10:20 (Jadwiga Stefańska) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)